Vinylkällaren 51
Pilot
”From The Album Of The Same Name” (EMI) 1974
På förekommen anledning, vi återkommer till det i obestämd men snar framtid, så existerar det lite Pilot-vibbar i vissa Popgenikretsar för tillfället.
Bubbelgum och handklapppoparna från Skottland med sångaren, gitarristen och basisten David Paton, Bill Lyall, keyboards, synthesizers, Stuart Tosh, trummor, var trion som bildade stommen på det av Alan Parsons producerade debutalbumet.
Allt gnistrar inte solklart 37 år efter releasen och jag kan inte låta bli att undra hur fan de funderade när de adderade några gräsligt misspassande flöjtsolon av Lyall på några av spåren.
Men samtidigt går det inte att ta ifrån dem den klockrena känslan på ett antal tidlöst melodiösa popess runt tre minuter.
Jag blir fortfarande varm långt in i popsinnet av att höra det sprudlande öppningsspåret ”Just A Smile” och med ”Magic” som nummer två så är det en oerhört stark öppning på vilket popalbum som helst oavsett årgång.
Men den dubbeln tog liksom udden ur de övriga tio låtarna och uppföljaren ”Second Flight” året senare och ”Morin Heights” 1976 känns mer genuina rakt igenom.
Men visst är ”Girl Next Door”, ”Lovely Lady Smile”, ”Don't Speak Loudly” och ”High Into The Sky” några små bagateller där man fortfarande ylar med i textraderna och som bevisar att Paton och Lyall var på samma våglängd när det gällde att snickra pop på villkoren som rådde under tidseran. Ibland gick man bort sig i ambitionerna att försöka vara progg, och det tycker jag att man ska banna Parsons för.
Blir lite fundersam just när jag ska till att skriva om H.T. no. 51. Får en känsla av att det kan vara en repris.
Men just nu orkar jag varken kolla upp det eller ställa till med en ny fotosession i down in the vinylcellar när klockan visar 22.27.
Rulla mig i tjära och fjädrar om så är fallet.
Om inte vill jag i vanlig ordning ha artist eller grupp och albumtitel.
/Björn
Vilken Nightingale
Nytt album med karismatiska brittiskan Florence Welch och hennes varierat sammansatta kompgrupp The Machine finns tillhanda på onsdag.
Utmärkta debuten ”Lungs” från 2009 måste ha satt viss press på 25-åringen från Camberwell, med det verkar som hon har löst den uppgiften på ett utmärkt sätt.
För den här dubbeln från ”Ceremonials” smakar väl fågel... ?
/Björn
Det är aldrig för sent...
Aussiescenen lever 20
Efter alla former av bluesfeeling i dagarna två på Östersund Bluesfestival så är min längtan efter rätta sortens handklappspop stor.
Australienfyran The Bowers fyller det behovet på ett ursnyggt sätt med ”She Get's Shy” som är andra singeln från färska albumet ”Odds Or Evens”.
/Björn
Hell On Heels
Pistol Annies är det suveräna namnet på denna tjusiga trio som i höst släppt sitt första album "Hell On Heels". Denna supertrio består av Miranda Lambert, Ashley Monroe och Angaleena Presley.
Pistol Annies album som släpptes i slutet av augusti blev snabbt etta på countrylistan och har hittills nått upp till plats fem på Billboardlistan.
Ända sedan i somras har USA hysteriskt hyllat allt som dessa tre flickor från Texas, Kentucky och Tennessee har gjort. Det har varit succé efter succé.
I somras kom deras första video till titellåten på albumet.
/cbj
Från hemsidan:
It began on a wild hair: Two girlfriends on a giddy whim, calling a third gal late one night with an invitation to join the fun and maybe start a little trouble — and a band.
“I thought they were in slumber-party mode,” recalls Angaleena Presley of that midnight call she got nearly two years ago from her friend, fellow Nashville-based singer-songwriter Ashley Monroe. Monroe wanted Presley to email every song she had immediately because she “and Miranda” had hatched a plan to put a band together and they wanted her onboard.
“I was like, ‘Girls, you’re going to wake up tomorrow and realize you’re stupid,” Presley continues. “And then I went, ‘Miranda who?’ And Ashley says, ‘Lambert!‘ That’s when I was like, ‘Oh … better get out of bed right now!’”
Stumble and fall...
Brian Wilson
"In The Key of Disney" (Disney)
-
Kära Brian.
Ja, vi vet ju att man i bland måste knega för att tjäna i hop pengar. Speciellt när vänner och familj envisas med att stämma en på pengar, efter som de bidrog med ordet "drive" i en låt som folk råkade gilla en gång i tiden.
Men kommer du i håg den gången då du protesterade mot Reprise Records genom att måla ditt nylle grönt innan möte med skivbolagsfolket? Då ville du ändå få rätt till att bestämma själv vad du skulle spela in.
Varför orkade du inte kämpa emot den här gången?
Visst, det låter som du har jättekul i Snövit-medleyt, men i övrigt? Hur tänkte du där?
Kunde du helt enkelt inte bett att få skriva nytt material till en ny Disneyfilm i stället?
Hade det inte gynnat kreativiteten lite bättre?
Eller är hela den här plattan ett synnerligen sofistikerat sätt att bevisa hur jävla kasst det blir när skivbolag får bestämma allt själva...?
Lou Reed och Metallica
"Lulu" (Vertigo/Universal)
P
Kära Lou.
Vi har ju, som du kanske vet, lidit mycket med dig. Vi har glatt med dig i dina fantastiska rock´n´roll stunder i Transformer och din debutplatta. Vi har varit bakfull med dig under soliga höstdagar med Velvet Undergrounds plattor och saknat Doc Pomus tillsammans med dig i Magic And Loss.
Men vad ska vi känna när vi lyssnar på Lulu?
Neil Young hade ju som bekant ett samarbete med Pearl Jam på plattan Mirrorball. Ett skramligt samarbete som hade sin grund i starka låtar.
Men var är låtarna här, Lou?
Tanken att basera plattan på Alban Bergs Opera "Lulu" efter Frank Wedekinds teaterstycke, är ju en riktigt bra idé. Att i musik skildra en destruktiv människa innan hennes sista möte med kunden Jack The Ripper är lite kittlande.
Men vad hände?
Det låter ju fatiskt som du drar åt ett håll och Metallica drar åt ett helt annat.
Var det meningen?
Ett enda ord slår som en klocka i mitt huvud efter tredje och fjärde genomlyssningen.
Ordet är "Varför?".
Stefan Herdell
Delar här och där...
Over there was my baby..
and over there was my baby..
and way over there was my baby
Mitt i dessa otäckstider irrade si mina tankar till Jimmy Cross och hans enda hit, I Want My Baby Back från 1965.
Cross var en amerkansk radioproducent och sångare. Hans enda kända låt var en parodi på de låtar om tonårskärlek och ond bråd död, som hemsökte topplistorna under det tidiga 60-talet, med Shangri-Las Leader Of The Pack som den kanske mest framgångsrika.
Cross, som dog 1978 av en hjärtattack, vid bara 39 års ålder, kommer hur som helst att för evigt minnas för denna klassiska låt.
tp
Det är ett spöke på Popgenikontoret...
R Dean Taylor hade också en ännu större hit i början av 1970-talet med "Indiana Wants Me"...
Nå, Popgeni fortsätter spöktrenden med denna riktigt lysande låt...
/cbj
1987 gjorde The Fall en egen version som är något tamare än originalet. Men det är ändå The Falls mest framgångsrika singellåt någonsin...
A Graveyard Smash!!!!
/cbj
I was working in the lab late one night
When my eyes beheld an eerie sight
For my monster from his slab began to rise
And suddenly to my surprise
He did the mash
He did the monster mash
The monster mash
It was a graveyard smash
He did the mash
It caught on in a flash
He did the mash
He did the monster mash
From my laboratory in the castle east
To the master bedroom where the vampires feast
The ghouls all came from their humble abodes
To get a jolt from my electrodes
They did the mash
They did the monster mash
The monster mash
It was a graveyard smash
They did the mash
It caught on in a flash
They did the mash
They did the monster mash
The zombies were having fun
The party had just begun
The guests included Wolf Man
Dracula and his son
The scene was rockin', all were digging the sounds
Igor on chains, backed by his baying hounds
The coffin-bangers were about to arrive
With their vocal group, "The Crypt-Kicker Five"
They played the mash
They played the monster mash
The monster mash
It was a graveyard smash
They played the mash
It caught on in a flash
They played the mash
They played the monster mash
Out from his coffin, Drac's voice did ring
Seems he was troubled by just one thing
He opened the lid and shook his fist
And said, "Whatever happened to my Transylvania twist?"
It's now the mash
It's now the monster mash
The monster mash
And it's a graveyard smash
It's now the mash
It's caught on in a flash
It's now the mash
It's now the monster mash
Now everything's cool, Drac's a part of the band
And my monster mash is the hit of the land
For you, the living, this mash was meant too
When you get to my door, tell them Boris sent you
Then you can mash
Then you can monster mash
The monster mash
And do my graveyard smash
Then you can mash
You'll catch on in a flash
Then you can mash
Then you can monster mash
Vi laddar inför Halloween med GWAR från natten som var...
Klassisk engelsk pop - Hollies!
I filmserien British Invasion har nyligen släppts en finfin DVD med ett av den engelska 60-talsmusikens allra bästa band, Hollies. Filmen, som heter Look through any window 1963-1975 och kostar nästan ingenting, är ett utmärkt komplement till den CD-samling The Clarke, Hicks & Nash Years som kom tidigare i år.
Hollies bildades av skolkamraterna Alan Clarke och Graham Nash, som träffades redan under de tidiga skolåren. De började sjunga tillsammans och utan att någon av dem riktigt förstod hur eller varför kom de att likt förebilderna Don och Phil Everly att sjunga i stämmor. Bandet tog sedermera inför en konsert sitt namn efter ikonen Buddy Holly och det gick fort att landa ett kontrakt med EMI, där bandets karriär kom att löpa parallellt med Beatles. Sedan gitarristen Tony Hicks och trummisen Bobby Elliot anslutit sig till bandet, utvecklades den så utmärkande sången i tre stämmor som blev bandets signum.
En jämförelse med Beatles är förstås orättvis, bortsett från sången känns Hollies betydligt lättviktigare, men det går ändå inte att bortse från att bandet på sin CV har ett knippe ypperliga låtar, både lättsmälta poplåtar och mer intrikata, psykedeliska utflykter. Detta blir alldeles särskilt tydligt på hyllningsplattan Sings Hollies In Reverse från 1995, där bandets låtar tolkas av bl a Wondermints, Jon Brion, Posies, Mitch Easter och Tommy Keene.
1968 lämnade Nash bandet, som just släppt den lysande singeln Listen To Me för att vidareutveckla stämsången med Steven Stills och David Crosby. Även om den singeln Sorry Suzanne från 1969 är utmärkt (missa inte Jon Brions fantastiska version på nämnda hylllningsplatta!) blev det aldrig riktigt lika kul efter det att Nash lämnat bandet.
I filmen, som också behandlar tiden fram till 1975 o+ch den hyfsade The Air That I Breathe, varvas nygjorda intervjuer med gamla TV-klipp, där man också får klart för sig att bandet var ett prima liveband. En annan egendomlighet är att Tony Hicks förefaller bli yngre för varje år som går! Allt som allt, ett utmärkt alternativ för en mörk och kulen höstkväll!
Här nedan kommer bandet i högform i Graham Gouldman´s fina Bus Stop från 1966.
tp
'
Svänget?
Louise är dragplåstret på Bluesfestivalens slowstart ikväll.
Det blir proppfullt i Storsjöteaterns salong och jag undrar om hon kan få till det här svänget med med bara munspel, gitarr och klaviatur?
Den kanske inte ens platsar på spellistan?
/Björn
Bus eller godis?
Aussiescenen lever 19
Big Scary är inte så farligt som det låter.
Istället handlar det om en han-och-hon-duo från downunder bestående av Tom Iansek, gitarr och keyboards, och Jo Syme, trummor, som uppenbarligen har ett extra gott öra till singalongpoprock.
Ifjol släppte de fyra EP, en för varje årstid, och i början av oktober kom deras debutalbum ”Vacation” på egna bolaget Pieater.
Det innebär naturligtvis att den kan bli mycket svåråtkomlig på våra breddgrader.
Men det går ju alltid att kolla in coola videos och snygga låtar som ”Gladiator”, ”Mix Tape”, och ”The Apple Song” på Tuben tills det lossnar på något sätt.
/Björn
Pulpa med Min kniv i Venedig...
Pulpa - Min Kniv from Kristofer Hedlund on Vimeo.
En Waits av finaste kalibern
Tom Waits
”Bad As Me” (Anti/PGM)
PPPP
Sju år är en lång väntan, senast ”Real Gone” från 2004.
Som tur har man kunnat förströ sig med annat godis under tiden i den här musikaliska träskmarken.
Men när Waits comebackar med ett album av den här kalibern så kan man inte låta bli att fundera över om man egentligen behöver något annat ur genren?
Han hittar glaskäken på direkten med öppningsspåret ”Chicago” och sen rullar det bara på i vedertagen Waits-anda med grovkorniga croonerballader och en starkt kryddad rootsgryta där smaker är välkända men exklusiva.
Själv älskar jag den bufflige och påträngande Waits som tar för sig rejält och är rätt-i-ansiktet med sin eget yxade träskblues som skaver så där sanslöst skönt.
Programmera in en sexa som ”Chicago”, ”Raised Right Man”, ”Get Lost”, ”Bad As Me”, ”Satisfied” och ”Hell Broke Luce” och försök sen att sitta stilla.
Mark Ribots gitarr har en framträdande roll på albumet, och bitvis uppbackad av David Hidalgo (Los Lobos) och självaste Keith Richards, så sätter han en finstilt guldkant på de 13 spåren med en fortsatt ytterst älskvärd och snart 62-årig Thomas Allan Waits .
Liknande artister: Nick Cave And The Bad Seeds, Leonard Cohen, Screamin' Jay Hawkins, Grinderman, Howlin' Wolf.
Björn Bostrand
Vinylkällaren 50
XTC
”The Big Express” (Virgin) 1984
Halvvägs till 100 kräver att jag plockar fram någon av de verkligt stora favoriterna från vinylhyllorna.
Och Swindons smarta popsnillen har nästan samma status som the fabulous four i min lilla sfär.
Så valet på vilken av deras 13 studioalbum det skulle bli förvandlades till en blindbock där jag bara ryckte en ur högen.
”The Big Express” är rakt igenom en lysande uppvisning på Andy Partridge stora låtskrivarkonst, hans nödvändiga sidekick Colin Moulding står för ”Wake Up” och ”I Remember The Sun”.
Förpackningen är inte heller fel med det runda omslaget. Är det inte i det formatet som alla vinylisar borde levereras?
Här finns Partridge ess som ”All You Pretty Girls”, ”This World Over”, ”I Bought Myself A Liarbird”, ”Shake Your Donkey Up” och ”Train Running Low On Soul Coal” och de 11 spåren är en kittlande upplevelse när det gäller Partridge och Mouldings lekfullhet och experimentlusta med produktionen.
Tio år sedan man senast fick sätta tänderna i något gemensamt från dessa båda herrar, så visst fasen längtar man efter en ny sammanslagning av deras påsar.
Checka upp den själv på Spotify där den finns med tre extraspår.
Och vilka är då de glada gamängerna på baksidan av no. 50's Hidden Treasure, to the right?
Grupp och albumiteln känns som en folklig 2,8 på den femgradiga svårighetsskalan.
/Björn
Äpplet och så vidare...
”Maccas” son James har en egen musikkarriär på gång.
Här har ni ett par smakprov från färska debut EP:n ”Available Light”.
/Björn
Vow...
KIMBRA "VOWS" (Warner)
PPPP
Popgenibloggen har varslat om den här plattan för några veckor sedan. Vi har äntligen lyckats kapa åt oss ett ex som flugits till oss hela vägen från Nya Zeeland och vi kan bara bekräfta att det här är lika bra som vi anat.
Hon heter Kimbra Johnson, är 21 bast och från Hamilton, Nya Zeeland. Flertalet av låtarna på "Vows" har värkts fram sedan hon började skriva eget material på allvar som 16-åring. Det är råfakta om denna fantastiska musiker som har gjort en av de mest knockande debutplattor jag har hört på många år.
Det är mycket som man kan höja till skyarna på denna debut som helt klart är ett av årets mest spännande skivsläpp (plattan är som sagt endast släppt i NZ och Australien, global release sannolikt under 2012). Kimbras spännvidd som låtskrivare berättar att hon inte vill fångas i ett fack, här finns slickad soul med pampigt blås och stötig tung bas som "Call me", nyckfullt lekande arrade beatslåtar som den inledande "Settle down", som för övrigt är den första av tre singlar som banat väg för denna albumdebut. Singel två "Cameo lover" är en läcker poprökare á la Swing Out Sister och den tredje "Good intent" är en annan ytterlighet genom att låta som om den var ett verk av Gwen Stefani. Och om vi ska namedroppa ännu mer så finns här klara synonymer med norska Annie, Björk, Goldfrapp och Feist.
Samtidigt som alla dessa duktiga kvinnliga artister indirekt finns i ljudbilden, är det här en unik talang som lyckas skapa något helt eget och det är en briljans som imponerar på mig något oerhört. Attraktionen finns först och främst i hennes sagolika sångröst och det sätt hon använder den på, så enormt tilltalande och snyggt utfört. Det haglar av vokalpålägg i en maffig studioproduktion som förundrar mig när det landar i att vara så exakt och läckert känsligt utfört. Den vokala spännvidden i Nina Simones "Plain gold ring" får en att luta sig tillbaka och bara ta emot med ett fånigt lyckligt leende. En sumpig rytmextas i "Limbo", jazzig nattklubbsmystik i "Withdraw" är andra ytterligheter på denna häpnadsväckande starka debut.
Innan albumdebuten har Kimbras röst upptäckts/använts av belgiskfödde aussiemusikern Gotye, som i sig är en studioperfektionist av samma skrot och korn. Duetten med Kimbra i "Somebody That I Used to Know" är en låt som kunde ha platsat i sammanhanget på "Vows". Kimbra har också bidragit på inspelningar med aussieelectropopparna Miami Horror, kolla upp singeln "I look to you" från plattan "Illumination" som kom fjol.
Lita på att det här är en artist som kommer att låta tala om sig under nästa år när den världsomspännande lanseringen sker. Årets stjärnskott 2012....? Redan nu har hon lagt NZ och Down Under under sina fötter och mycket talar för att Kimbra är med i den diskussionen vid den här tiden nästa år då musikskribenter ska summera årets utgåvor.
/TC
Lee van Cleef - A Solitary Man
Primus fyller i år 27 år. San Fransiscos mest mystiska funkrockare, som påstår sig vara influerade av både Frank Zappa och Rush bland många andra, fortsätter förbrylla. Inte att undra på att de ofta är förekommande runt teveserien "South Park". Det senaste albumet med Primus innehåller bland annat just låten "Lee van Cleef" som de natten till i dag framförde live hos Jimmy Kimmel.
Och jo, vi bjuder nedan på en skön hyllning med lite äkta Lee van Cleef-godis också.
/cbj
Varning för Stora stygga vargen....En freudiansk tolkning från Duck Sauce...
Om sanningen ska fram...
Men här är de låtar några av popgenierna själva hade valt. I tur och ordning Andreas, som valt två sånger, Sture, Lennart, Ola, Björn, Christer och Erik...Vad Teknikchefen var har jag lyckats förtränga - men nu lägger vi till hans låt längst ner...
/cbj
Vad värden själv föreställde får ni titta på klippet nedan och gissa på egen hand...
/cbj
Isaak står pall i 25 ronder mot sin hjältar
Chris Isaak
”Beyond The Sun” (Vanguard/Border)
PPPP
Den forne welterviktaren med sammetsrösten är tillbaka i den rätta ringen igen.
Att han alltid varit ett stort fan av det som den legendariske producenten Sam Phillips skapade i The Sun Records studio i Memphis är ingen nyhet.
Och den här gången går Isaak verkligen på djupet med den klassiska rockabillyn, rock´n´rollen och countryn som formades där.
Isaak tog helt sonika och bokade in sig själv och bandet i Sun-studion för att sätta ihop sin egen hyllning.
Det är således en coverplatta där den idag 55-årige Kalifornia födde Isaak dukar upp 25 låtar (på en dubbel-cd, och dubbel-vinyl) som alla med en stark kärlek för 50-talets musik förknippar med odödliga namn som Elvis Presley, Roy Orbison, Johnny Cash, Jerry Lee Lewis och Carl Perkins.
Således kan man hör Isaak ge sig på ”It's Now Or Never”, ”Ring Of Fire”, ”I Walk The Line”,Oh, Pretty Woman och ”Great Balls Of Fire”.
Men ”B.T.S.” rymmer också ett antal låtar som inte är lika självklara för den breda massan.
Som nostalgiker så har man absolut stort utbyte av Isaaks kärleksfulla tribute till sina hjältar, för det här levereras med klass som skiljer sig rejält från den ordinära coversvängen.
Soundet har en tidsenlig snygg känsla och Isaak har förmågan att lägga sig nära originalrösterna på ett synnerligen coolt och avslappnat sätt. Och tillhör man de yngre generationerna där intresset för uppdatering av det förflutna bara verkar växa så kan man knappast hitta en bättre kopiator än Chris Isaak.
Han känns klart berättigad även om man naturligtvis också checkar upp originalen.
Liknande artister: Dwight Yoakam, Roy Orbison, Lyle Lovett, Los Lobos, Tom Petty.
Björn Bostrand
Peson, The Tor Guides...Han är ett sant Popgeni!!!
Men på senare år har hans musik hörts på Storsjöyran tillsammans med Lola Barbershop och inte minst på My Space och albumet med The Tor Guides som hyllats runt om i världen. Och sedan 20 år är han medlem i IF Popgeni där han brukar vinna våra spelomgångar allt som oftast. Dessutom har han skrivit och producerat tre inspelade låtar med IF Popgenis alter ego The Beat Generation.
I går kväll firade Tobbe att han passerat ett halvt sekel. HS3 Boys återförenades. Mango spelade. Och Peson stod helt plötsligt där på scenen tillsammans med Mango. Vi fick höra två nya låtar som sedan delades ut på tjusig EP. Vår Björn Bostrand var en slow starter. Men här kommer en och en halv låt från natten till i natt...
PS - Missa inte heller Tobbes andra blogg "Three Minutes In Popland" med länk här ute till höger...
Vem är monstret?(OBS! Detta är inte utlovad video från Pesons fest...)
British Lion...
Bon Iver, Feist och Mastodon hos Jools Holland i veckan som var...
Vi fortsätter att dansa...
I dag skulle Bobby Fuller ha fyllt 69 år.
Men den amerikanske gitarristen och singersongwritern hittades död i en bil parkerad utanför hans våning i Hollywood den 18 juli 1966.
Allt pekade på självmord men det fanns flera som menade att Fuller mördats.
Fullers bandkompis i The Bobby Fuller Four, basisten Jim Reese, hävdade att Charles Mason skulle vara inblandad men några bevis fanns inte.
En annan teori som luftades var att han skulle ha bragts om livet på grund av en relation med en kvinna med maffiakopplingar.
Brodern Randy tog över som sångare i bandet efter Bobbys död och döpte om bandet i sitt namn. Men den konstellationen höll bara några veckor innan man splittrades.
Så karriären blev kort och intensiv för The Bobby Fuller Four under de tre, fyra år som gruppen existerade.
Men det satte ändå starka avtryck, framför allt med en trippel hitsinglar som ”I Fought The Law”, ”Love's Made A Fool Of You” och ”Let Her Dance.
Den förstnämnda, skriven av Sonny Curtis som var en av medlemmarna i Buddy Hollys kompband The Crickets existerar i ett otal tolkningar.
”Let Her Dance”, som Fuller pennade själv, borde flera tolka. På rak arm kan jag bara komma på Phil Seymours läckra version som finns på Seymours helt strålande självbetitlade solodebut från 1980. /
Björn
Drömpop i höstmörkret
Immanu El är ett svenskt band med rötterna i Göteborg som bildades 2004 av tvillingbröderna Claes och Per Strängby som kommande vecka är aktuella med sin tredje fullängdare, ”In Passage”.
Ljudbilden är både vacker, storslagen och melodiskt högtflygande och ambitionen sedan starten har varit att blanda tidig postrock och experimentel musik med pop och indierock influenser.
Utan tvekan så lyckas man utmärkt med det på ”In Passage” som finns till salu i fysisk form den 29 oktober, men redan nu går att kolla in på Spotify.
Och det akustiska klippet från polska Balcony TV där man gör en akustisk version av ”Panda” från albumet "They'll Come, They Come" ger en tydlig bild hur det låter på "In Passage".
/Björn
Treackordsguden....
2012 kommer enligt våra vänner på rootsy.nu albumet "Three Chord God" med inga mindre än Graham Parker & The Rumour. Det är 31 år sedan deras senaste gemensamma album släpptes. Sedan skildes deras vägar åt när The Rumour splittrades. Men The Rumour var då och är också vid återföreningen: Bob Andrews (keyboards), Martin Belmont (gitarr), Brinsley Schwartz (gitarr), Andrew Bodnar (bas) og Stephen Goulding (trummor). Och Graham Parker - han fyllde 61 år i förrgår...
Här kommer Graham Parker & The Rumour från när det begav sig 1977-78.
Så här sa Graham Parker själv i en intervju för två dagar sedan med Gatehouse
"Me and the Rumour have just done an album," he said, sounding excited. "The whole original band. There was no great plan involved. I work on whims basically. It was just a whim and it suddenly grew and the next thing I know I've got the Rumour and they were all saying, 'Yeah, let's do it.' So the whole thing came together in a rush."
Parker and the Rumour recorded a batch of new songs in June and July, and before the dust settled, the phone rang.
"A week later the director Judd Apatow called me and told me about a new film he was about to start making called 'This Is 40.' And the next thing I knew I was acting in this movie in August and September. It's all been a bit mad. The Rumour was flown to L.A. to do a shoot in the movie, and we did a two-day shoot in a theater so that scene should be in it."
Mer Jewell
Svårt att inte lägga ut ytterligare ett par spår från amerikanskan Eilen Jewell och hennes lysande komptrio, Jerry Miller, gitarr, Jason Beek, trummor och Johnny Sciascia, ståbas, senaste och alldeles strålande album ”Queen Of The Minor Key”.
Eilen har utsökt känsla för och ett helelegant grepp om hela rootspaketet.
På ”Bang Bang Bang” och ”Warnings Signs” utmanar hon på allvar till och med Imelda May som en av Popgenis ögonstenar.
/Björn
Kallt spel i paradiset...
Nästan som 1965 igen
The Barreracudas
”Nocturnal Missions” (Douchemaster/Border)
PPPPP
Skivbolaget vill genreplacera Atlantafemman i softcore, glampunk och Plymouth rock.
Men hallå!
Varför krångla till det när det från start till mål är garage och surfrock med feta popmelodier som glasyr som Adrian Barrera, sång & gitarr, Warren Bailey, gitarr, George Reese, bas, Todd Galpin, trummor, och Milton Chapman, keyboard pangar ur sig.
Och en roligare och bättre halvtimme blir det aldrig på det här temat.
Att gruppnamnet är ett fyndigt rip off på engelskbaserade men angloamerikanska The Barracudas som inkluderade Jeremy Gluck, sång, Robin Wills, gitarr, David Buckely, bas och Nick Turner, trummor är ställt utom allt tvivel.
Förmodligen är ”N.M.” också en stor kärleksförklaring till originalbarracudorna.
För när man åker nedcabat igenom det låtmässigt dussinet fulla debutalbumet så känns det som om det skulle kunna vara överblivit material från Gluck och kompani inspelning av debutalbumet ”Drop Out With The Barracudas” från 1981.
Öppningstrippeln , ”Numbers”, ”Baby Baby Baby”, ”Feet” och ”I Wont Wait” sparkar helt klart in en och annan öppen dörr.
Men det har aldrig spelat någon roll när det handlar om rock'n'roll i den här ligan. Och speciellt inte när man gör en så elegant rewrite på det bästa från det förflutna som The Barreracudas gör.
Och att dra likheter med Dwight Twilley och Paul Collins Beat, för att nu hugga ett par av de stora i stilarten, är heller knappast fel eftersom power popen sticker ut både här och där och alldeles glittrande glasklart som i ”Baby Jessica”, ”Girl” och ”Ballroom Disaster”
De melodiska hakarna av den oemotståndliga arten står som spön i backen och produktionen är så där lagomt monoskräpig att de som tycker att ljudanläggningen är viktigare än det som spelas på den får krupp.
Att de sen avrundar hela kalaset med en salig cover på Cheap Tricks ”Come On Come On” känns vid den tidpunkten som helt självklart.
Albumet släpps på måndag. Men redan ikväll kan du lyssna in ”Nocturnal Missions” på Spotify och själv höra att jag inte överdriver.
Liknande artister: The Barracudas, Paul Collins Beat, Gentleman Jesse And His Men, Dwight Twilley, Stolen Hearts.
Björn Bostrand
Det är tråkigt, baby, när du är rak....
Alison Mossheart träffade Jamie Hince för första gången på Jamies hotellrum.
Alison hade hört Jamie öva från rummet ovanför och gick helt enkelt dit för att hon blev intresserad av vem det egentligen var som plinkade på gitarren.
Alison Mossheart var då med i punkgruppen Discount som hade sin bas i Florida. Jamie Hince hade bandet Scarfo óch var från England.
Efter att Discount och Scarfo upplöstes så började Alison och Jamie att skriva låtar tillsammans. De skickade helt enkelt sina låtar tvärs över atlanten för den andra att fotsätta med.
Det gick så pass bra så att Alison flyttade från soliga Florida, till regniga England. Och The Kills var född.
Efter två ganska hyfsad album "Keep On Your Mean Side" 2003 och "No Wow" 2005, släppte de den strålande tredje plattan "Midnight Boom" 2008. Bandet fick sitt genombrott och fick spela i nya 90210 och hade sina låtar med i tv-serier som House MD. Själv upptäckte jag låten "Cheap And Cheerful" genom spelet NHL 09.
I april kom deras senaste album "Blood Pressures" och de fortsätter med sin intressanta utveckling mellan långsam skramlig punk och renodlad pop. Första singeln "Satellites" och den senaste "Future Starts Slow" är två lysande exempel på färgstark popmusik 2011.
/Stefan
Från Black Jack till Austin...
I Gävle möttes också mina föräldrar. De båda kom från Jämtland. Han från Frostviken och hon från Bispgården. Men det var här i Gävle de möttes några år in på 1950-talet.
Mina första stora musikfavoriter från Gävle var Mobben. Bandet med sångaren Peter Ericson var det närmaste Mott The Hoople vi någonsin haft i Sverige. Och deras ”Fjärran höjder”, om ett bostadsområde i Gävle, är fortfarande bland de bästa låtar på svenska som gjorts. Här är Mobben( och sångaren Peters son Petter Ericson Stakee är 2011 sångare i Albert Cross; ett av de mest spännande amerikanska rockbanden just nu). Mobben från det makalösa albumet ”Elektrisk natt:
Efter progg kom punk. Gävlepunken hade namn som P.F. Commando, ett av de första punkbanden på vinyl i Sverige, Mora Träsk, som då var ett vuxenband, och så The Pillisnorks med en ung Thomas Magnusson, senare Di Leva. Här är P.F. Commando från 1980 med ”Nu ska vi ha kul”:
Di Leva är Gävles stolthet. Dialekten finns kvar. Även om han flyttat till Stockholm innan han slog igenom kan ingen tvivla på var han kommer ifrån. Själv recenserade jag honom i Upsala Nya Tidning en gång och skrev runt 1985: ”Det kan ju inte vara så kul att framstå som en kombination av Bosse Larsson(ja, då populär programledare i SVT:s ”Nygammalt”) och Boy George hela livet”. Men jag har alltmer förstått att jag hade fel. Här är Di Leva i en skön promovideo från just 1985:
I dag finns det inget större i Gävle än The Refreshments.Vi var ett antal popgenier som minns dem i från tidigt 1990-tal. Då dök de upp i Östersund med hjältar som Mickey Jupp och Billy Bremner. Själv kommer jag ihåg när deras turnébuss runt 1997 rullade över min tomt i Ångsta utanför Östersund. De skulle då ner till något fritidshus där en kvinna från Gävle var på besök. Bak i bussen satt Totta Näslund. I dag är The Refreshments bland det största och bästa Sverige har. Här är The Refreshments live från Austin, Texas, våren 2011:
/
/cbj
Ch-Ch-Ch-Cherri Bomb!
Från Cherri Bombs hemsida:
“When I first played the electric guitar, it felt like a lightning bolt,” says Julia Pierce, lead singer and guitarist of the LA based, all girl, rock band Cherri Bomb. “I was instantly struck by the idea of starting a band. And so my search began.”
Julia wanted to find girls who shared her drive and were inspired by similar rock ‘n’ roll bands she grew up listening to like Garbage, Foo Fighters and My Chemical Romance. After months of placing ads online and in papers, flyering local music shops, and holding countless try outs, in walked Nia Lovelis – a fearless, hard-hitting drummer who fit the bill.
Nia, daughter of a singer/songwriter mother and musician father, was born with music in her blood, and had been drumming since the age of seven. "I have been surrounded by artists and musicians my entire life," says Nia, "and I knew there was nothing else I wanted to do more than be in a band."
As the difficult search continued they found a multi-talented girl named Miranda Miller who had been performing since the age of three and learned to read music by four. Not only could she play guitar, she also played keyboards and sang perfect harmonies. Miranda didn't always planned to pursue a music career but somehow found herself gravitating towards rock 'n' roll. "Although I came from a different musical background than Julia and Nia, they inspired me to think outside of my musical box and crank the amp to 11."
After many attempts to secure a bass player, the girls turned to Rena Lovelis, Nia's younger sister. Rena, a guitar player, recalls, "I always wanted to be in Cherri Bomb, but I didn't play the bass. When they asked me to try out I said, 'Sure, why not?' I knew playing on stage with my sister would make a killer rhythm section. I quickly learned bass guitar, practiced, and landed the gig!"
Chuck B. 85´
P.S.Tack till läsaren Ove S för tipset...
Popgeni needs a Margarita...
Kelly väckte förargelse
Nej ni ser inte i syner. Och det är inte något photo shop knep.
Det är aussiehjälten Paul Kelly i en australiensisk och amerikansk version av utsökta albumet ”Gossip” från 1986..
Den till vänster är down under originalet med snyggt vikuppslag, 23 låtar och med kompbandet The Coloured Girls
Den till höger är det nedbantade USA-släppet där man var tvungen att ändra namnet till The Messengers så att det inte skulle väcka anstöt.
Märkligt!
Precis lika märkligt är det att det den här pärlan inte finns på Spotify.
/Björn
Allt är i rörelse...
Ulf Lundells senaste roman "Allt är i rörelse" är alldeles fullsmockad med tips på böcker, musik, filmer i en strid ström av ord, ord, ord som på något märkligt sätt lyckas fånga in så mycket av allt som pågår i det här landet just nu.Det är en berättelse där det privata blir så privat att alla kan ta till sig det.
Dessutom har romanen ett mycket fin omslag av Love Lundell. Yngste sonen som utbildades vid Konstakademin i Trondheim där han tog en master förra våren.
/cbj
All Time Low
All Time Low bildades i förorterna till Baltimore 2003 av ett gäng skolkompisar på High School. I juni i år kom deras fjärde album "Dirty Work". Deras poppunk har nått större och större framgångar för varje år. Årets album var deras debut på stort bolag och albumet är deras mest framgångsrika hittills. I kväll spelar de hos Conan på TV i USA.
/cbj
Lennarts Galleri 59 - Niclas mår bra
Popgenifotograf: Lennart Jonasson
Niclas Frisk, född 14 februari 1969. Han kom fram med Perssons Pack, slog igenom med Atomic Swing och har sedan dess hunnit med att skriva låtar till alla från Carola till Peter Jöback. När han senast var i Östersund var det som medlem i A Camp. Niclas är en av Lennart Jonassons största favoriter. Han har varit hemma hos Lennart på Frösön och han har otaliga bilder på honom ensam och tillsammans med Atomic Swing och A Camp.
/cbj
Stephen och Jack vet vad Senatorn vill ha...
/cbj
Ödmjuka Lee
Australiensiska indiepoparen och singer/songwritern Ben Lee har gjort en minst sagt anspråkslös och ovanlig video för att marknadsföra sitt åttonde studioalbum ”Deeper Into Dream”.
En platta som rakt igenom spinner på drömtemat och bjuder på tempomässigt omväxlande och elegant pop som aldrig blir ”out of date”
För att få en tydligare bild hur det kan låta om den rutinerade 33-åring från Sydney så kompleterar jag här under med den överraskande videon till ”Cigarettes Will Kill You” från fullängdaren ”Breathing Tornados” från 1998.
Smakar det mer så finns ju ”Deeper...” på Spotify också.
/Björn
So you want to be a rock & roll star...
Vi återvänder till ett mycket bättre svenskt teveprogram. Drop-In från den 3 mars 1967. Byrds framför den ultimata Idol-låten. 3 månader senare stod de på scenen i Monterey och världen blev sig aldrig mer lik...
/cbj
Bluesfestivalen är tillbaks där den hör hemma
Två veckor kvar tills efterlängtade Östersund Bluesfestival återuppstår för två heta dagar i centrala Östersund.
Förutom Louise Hoffsten på trio, Suzanne Michelle med band lirar också Jonatan Stenson med storband sin svenska blues med slingor av både rock och soul på Storsjöteatern under fredagskvällen.
Kolla in lördagens artister och resten av den musikfestens program på festivalens hemsida http://www.ostersundsbluesfestival.se/
/Björn
La Chanteuse
Om två veckor släpper Sharon Jones och hennes Dapkings nya albumet ”Soul Time” som alla soulälskande popgenier kommer att gå upp i limningen av.
Jag vet för jag har tjuvlyssnat.
Fram tills dess är det bara att hugga vilt på ”tuben” och hitta godis som den här dubbeln.
/Björn
Storgatan i finkostymen...
Deer Tick spelar här "Main Street" från kommande albumet "Divine Providence" som släpps den 24 oktober.
Philly & Clash
Bedouin Soundclash
”Light The Horizon”(Pirates Blend Records/Rude Records/ Sound Pollution)
PPPP
Torontos finaste ska/punk/reggae-trio har bytt ut sin trummis sedan sist. De har också dragit ner till Philadephia och spelat in tillsammans med King Britt – känd från 90-talshiphopparna Digitable Planets och som tidigare jobbat med bland annat Macy Gray.
Vistelsen i ”The City Of Brotherly Love” verkar ha gett lite nya soul och jazzinfluenser. Men Bedouin Soundclash är ett genuint band. De spelar allt själva, ja utom inlånade stråkar och blås förstås- och som extra spår finns givetvis en Dub-mix. Men det är inget fusk. Sångaren och gitarristen Jay Malinowski låter stundtals som en ung Joe Strummer eller en hungrig Sting á la tidiga Police och rytmsektionen kan sin reggae och sin R&B.
”Light The Horizon” är gruppens fjärde album och det första på hela fyra år. Spektrumet är brett. Här finns allt från den makalösa Clashreggae-doftande ”Mountain Top” till den episkt vackra och avskalade soulen ”Brutal Hearts” med gästsång från unga Beatrice Martin aka Coeur de Pirate och stråkarna arrangerade av Philly-legenden Larry Gold. ”Elongo” å sin sida drar mer åt Sydafrika än Jamaica.
Det är tretton väldigt varierade spår. Clashreggaen kan de bättre än någon annan på den här sidan Joe Strummer. Men här visar de också upp en stor känsla och en vilja att gå vidare in i soul- och R&B-land. Kombinationen har jag svårt att motstå. OK, att något spår verkar ha fått för mycket Sting för mina hälsa. Men i stort är detta ett väldigt gripande album.
Och ”Mountain Top” är en av 2011 års bästa låtar!
Christer B. Jarlås
Grattis till en av de allra största!
Vi hyllar med en hastigt ihopkommen men väl genomtänkt topplista.
Plats 3 - You Can Call Me Al - låten som också har världshistoriens bästa video...
Plats 2 - Me And Julio Down By The Schoolyard
Plats 1 - The Boxer
/cbj
Noel vinner brödrafighten
Noel Gallagher's High Flying Birds
”N.G.H.F.B.” (Universal)
PPPP
Vem lyckades då bäst av bröderna big mouth på egen hand?
Det beror nog mycket på vilken profil av Oasis man gillade bäst.
Liam Gallaghers Beady Eye är en klart nice rock'nroll och pop fortsättning medan Noels flock av högtflygande fåglar är precis lika storslaget vackert som det låter.
Noel vinner inte helt oväntat låtskrivarduellen eftersom Liam utan Gem Archer och Andy Bell som partners förmodligen aldrig fått till den fina knorren i låtmaterialet på ”Different Gear, Still Speeding”.
En majoritet av de tio låtarna här känns som givna fortsättningar på ”Wonderwall”, ”Live Forever”,”Don't Look Back In Anger” och ”Some Might Say” och jag skäms inte en sekund över att erkänna att jag är en stor sucker för Noels excellenta och skönt småsvulstiga balladkänsla.
Melodierna är lika bra som de han någonsin skrev i Oasis och arrangemangen härligt storslagna, granna och insvepta i en patenterad melodiska smartness med textslingor som fäster omedelbart på tungspetsen.
”AKA... What A Life”, ”Death Of You And Me”, ”Dream On”, ”AKA... Broken Arrow”, ”If I Had A Gun”,”Soldier Boys And Jesus Freaks”och ”(Stranded) On The Wrong Beach” skulle platsa på vilket som helst av ditt favoritalbum med Oasis, om du nu har något.
Dessutom sjunger storebror helt förträffligt rakt igenom hela plattan.
Tjatet om för mycket Beatlesvibbarna kommer han aldrig att slippa undan och när jag läser recensionerna som hunnit publicerats hittills så känns det som att ingen vågar ge plattan mer än en trea på den femgradiga skalan, trots att orden berättar så mycket mer.
Men så har alltid förhållandet till bröderna Gallagher varit i vissa kretsar inom recensentskrået.
I en intervju i septemberutgåvan av Mojo kallade han sig mycket hellre låtskrivare än rock'n'roller och det framstår ganska tydligt på solodebuten.
Liknande artister: Oasis, Beady Eye, Miles Kane, Richard Ashcroft, Sterephonics.
Björn Bostrand
Can you dig it?
Härlig retrofeeling a' la 60-talets Ready Steady Go i Now Dig This.
Men The Biters, The Forty Fives, The Judies,The Barreracudas och Tré Biens är älskvärda, på riktigt och just nu.
/Björn
Imelda Inside Out...
Varsågoda - från natten till i går. Fråga oss inte för vilken gång i ordningen hon är på Popgeni - men många gånger är det. Bra va? Här är Imelda May och "Inside Out":
Mestadels fungerande rockdikter
Sulo och Idde
”Kocksgatan Revisited” (Legal Records/ Sound Pollution)
PPP
Det här är ett nytt album men det är också musiken till en föreställning som har premiär på Boulevardteatern på Söder i Stockholm i November. Det här är andra gången Sulo ger ut ett album med tonsättningar av Ernst Brunners dikter. Och precis som på förra årets Per Ragnar-album har Sulo tagit hjälp av världens bästa Idde Schultz som också tonsatt en av dikterna.
Med sig har Sulo och Idde ett ruskigt bra band med Gävle-bröderna Diamant i rytmsektionen och Fredrik Blank, väl nyttjad av både Hellstrand och Lundell och en gång i Lolita Pop, på underbar gitarr. Engmans kapell har dessutom släppt till Pär Engman på gitarr och kör. Sulos gamle Diamond Dogs –polare Henrik Widén har gjort ett bra jobb med produktionen. I ljudbilden finns bara ett enda stort aber. Mats ”Magic” Gunnarsson må vara en skicklig saxofonist; men han är ingen Clarence Clemons och när han spelar solon bryter de helt av – de tillför inget – de förstör de få låtar där de är med- märkligt eftersom jag oftast gillar saxofon.
Det här låter verkligen inte som tonsatta dikter. Det här är oftast en väl fungerande varierad vuxen rock på svenska. Mer Staffan Hellstrand än Eldkvarn. Och Brunners dikter är bra rockpoesi med ord som sticker ut och fungerar. Totalt tolv sånger. Sulos röst har samma tonfall som Brunners ord och Idde, ja Idde är alltid bäst oavsett om det är med Docenterna, Winnerbäck, Anna Stadling eller Hellstrand. Men det kanske är fyra av de tolv låtarna jag vill höra igen, resten passerar bara förbi som en sång på radion.
I november kommer de här låtarna att bli en del av en föreställning runt Brunners roman ”Kocksgatan” där Sulo, Idde och Per Ragnar ska framföra Brunner tillsammans med Magic Gunnarsson och Henrik Widén. Och i det mindre sammanhanget kan nog saxofonen fungera bättre än här.
För övrigt borde Sulo och Idde satsa på egna låtar nästa gång - eller varför inte göra en Staffan Hellstrand-skiva..?
Christer B. Jarlås
I Luleå höjs nävarna än...
Musiken i Luleå har alltid varit på gränsen. Gunnar Wiklund var stadens store son i tidigt 1960-tal. Han var kung av Svensktoppen och sjöng country på svenska innan någon visste vad country var. På 1970-talet var proggen nästan mer proggig i Luleå än till och med i Göteborg. Här fanns Ted Ström och gänget i Norrbottens Järn, här fanns tunga Rekyl och folkmusik med Norrlåtar. Radions Luleå-redaktion var mest politisk i landet.
Sedan blev det tyngre och tyngre med Fireside, skivdebut 1994, och Raised Fist, skivdebut 1998. Men samtidigt kom det intellektuella fram med Bear Quartet, bildat 1989, och sedan Mattias Alkberg BD och Matti på egen hand.
Luleå är en stad full av alla ingredienser som en stad som skapar bra rockmusik bör ha. Nedan kommer ett axplock av musik med Luleå-rötter från 1962-2011.
/cbj
Gunnar Wiklund - 1962
Norrbottens Järn-1975
Fireside-1995
The Bear Quartet – 2004
Raised Fist – 2009
Neil blickar i den musikaliska backspegeln
Inte sedan Split Enz ”Dizrythmia” för exakt 34 år sedan så har Neil Finn inte varit så mycket artpoprock som han är nu med nya projektet Pajama Club.
Tillsammans med sin fru Sharon på bas & sång, Sean Donnelly, keyboards, gitarr och bakgrundssång, Alana Skyring på trummor och Neil själv växlande mellan gitarr, keyboards, trummor och sång så tar man ut svängarna rejält på det självbetitlande albumet som har funnits ute ett par veckorna nu.
Stickspåren till ett experimenterande och spännande S.E. i mitten av 70-talet är uppenbara och lika melodiskt lockande.
I slutet av september spelade Finn & friends i Live with Jools Holland med Ladyhawke som vikarie för Alana bakom trumsetet. Och för ett ögonblick på "Daylight" ser man en glad Wilko Johnson passera i revy.
/Björn
Bergets topp
Till dess får ni trösta er med en låt från albumet - "Mountain Top" - en stark kandidat till ännu ett popgenis årsbästa-lista. Och som ni hör så är det ingen tillfällighet att gruppnamnet slutar på ett visst sätt...
/cbj
Anna är på väg...
/cbj
Lyckliga nu...
Back to the nineties...
Någon som kommer i håg bandet Silver Sun?
Bandet hette ursprungligen Sun, men efter en tvist med rättigheterna till bandet så ändrade sångaren James Broad namnet till Silver Sun, efter The Silver Beetles.
Bandet var ett i mängden av Londonband som kom under britpoperan. Men de stack ut med trallvänliga singlar och en snygga bakgundstämmor i Beach Boys-stil.
En av de första låtarna "Top Trumps" låter som signaturmelodin till Bumbibjörnarna, fast med distade gitarrer.
Rätt som det är, så faller jag tillbaka till de här banden som Super Furry Animals, The Supernaturals och Silver Sun. Bara för att det är kul pop helt enkelt.
Silver Sun gjorde två plattor som 2005 och 2006 som inte gjorde något väsen av sig. Men även där finns det spår som "Immediate" och "Bubblegum", som håller kvar sommarkänslan långt in i hösten.
/Stefan
Betydligt fler än 16 hästkrafter
16 Horsepower
”Yours Truly” (Glitterhouse Records/Border)
PPPP
Det är underbart att bli påmind igen om det kanadensiska altcountrybandets potential. Det känns lite osäkert om bandet är nedlagt eller inte, sista eller ska man säga senaste studioalbumet ”Folklore” kom 2002.
Men oavsett hur det nu är med det så borde den här 25 spår starka dubbel-CD locka de som inte tidigare mött dem att kolla upp den här läckert kantiga och oslipade 25 spår långa samlingen
I alla fall om har det rätta musikaliska modet, för 16 Horsepower är ganska ofta som en tonsatt småläskig rysare som man inte kan låta bli att avsluta.
De sorteras in i den ruffiga delen av altcountryrock facket men passar lika väl i rootsrock, postgrunge, indie, folkrock eller det alltid lika luddiga alternative.
Som en frikyrkopastor på bootlegsprit ylade och mässade David Eugene Edwards med sin hypnotiska stämma och backades upp av basisten Pascal Humbert och trummisen Jean-Yves Tola i originaluppsättningen. De kom och gick en handful andra musiker under åren, men tillsammans med Edwards som navet så var Humbert och Tola stommen.
De tolv spåren på disc A har undertiteln ”peoples choice”. Helt enkelt för att det är 12 favoritlåtar framröstade av bandets fans på nätet och som sådant ett omtumlande fint plock från deras fem studioalbum och en EP.
Det måste var oerhört svårt att gå oberörd ifrån ett möte med låtar som ”Black Soul Choir”, ”American Wheeeze”, ”Splinters”, ”Clogger”, ”Low Estate” och I Seen What I Saw”, och döskallen som pryder dragspelet på CD-konvolutet är på något sätt ett varumärke för hela ljudbilden på dussinet.
Disc B innehåller 13 b-sidor och tidiga outgivna rariteter.
Man gör vågen.
Liknande artister: Woven Hand, Nick Cave & The Bad Seeds, Grant Lee Buffalo, The Denver Gentlemen, Morphine, Tarantella.
Björn Bostrand
Inte så liten längre...
Här kommer en trio låtar som fortfarande går utanpå det mesta. Plats på scenen för Steve Forbert:
/cbj
Live From New York - It´s Saturday Night...
/cbj
Lennarts Galleri 58 - Kärlekens hus...
Popgenifotograf: Lennart Jonasson
Ja, House Of Love bildades 1986 och slutade 1993. De var större än man kan tro och släppte skivor bland annat på Creation. Jag skulle inte kunna nynna en enda av deras låtar men åtskilliga placerade sig på brittiska topplistan innan de drunknade i den grungevåg de inte passade i.
På Lennarts bild posar gitarristen och sångaren Guy Chadwick som efter splittringen släppte någon soloplatta.
Nedan visar vi en klassisk video med "I Don´t Know Why I Love You". Gruppen hette House Of Love...
/cbj
Aussiescenen lever 18
Bleeding Knees Club är inte bara ett coolt namn på ett band.
Det är också en duo, eller kanske en trio, från Brisbane som just släppt första singeln ”Teenage Girls” från debutalbumet som enligt tidtabellen ska anlända tidigt 2012.
Det är optimalt poppunkslammer som alla Popgenier går ner i spagat inför.
Till och med mr. Victor som i något svagt ögonblick sagt att han inte klarar av slamrig pop längre och istället föredrar klisterballader av Zucchero.
”Teenage Girls” klockar dessutom in på klassiska 1.59.
Bara en sån sak.
/Björn
Singeltjejer
Apropå Beyonce...
För ett par år sedan när låten "Single Ladies" var nysläppt så gjorde SNL en snygg sketch på arbetet under Beyonces video till "Single Ladies".
Ett bra exempel på tidlös humor med en modern touch.
Det råder ingen tvekan om att Justin Timberlake har de rätta movesen, men att Andy Samberg och Bobby Moynihan också kunde stuffa var lite av en överasskning.
Paul Rudd, som spelar regissören var värd. Paul McCartney var musikgäst. Ett av SNL´s bästa program någonsin, vågar jag säga.
/Stefan
Nedräkning
Get More: Beyoncé, Music, More Music Videos
Vinylkällaren 49
The Dubrovniks
Audio Sonic Love Affair (Mushroom Records) 1990
Kanske inte världen flashigaste namn på en på alla sätt och vis klockren rockgrupp.
Men tämligen logiskt med tanke på att duon som bildade gruppen i Sydney 1987, gitarristen Roddy Radalj och basisten Boris Sujdovic, båda var födda och hade vuxit upp i Dubrovnik och därför ville hylla hemstaden på detta vis.
James Baker som satt bakom trummor i sex år hade liksom Radalj ett förflutet i Hoodoo Gurus, mellan 1981-1984, och likheter mellan The Dubrovniks och H.G. sound är uppenbart.
Liksom kopplingar till grupper som Beast Of Bourbon, The New Christs, The Screamin Tribesmen och The Saints från aussieexplosionen under 80-talet. För även om The Dubrovniks debut ”Dubrovnik Blues” inte kom förrän 1989 så passade bandet ypperligt in i den ytterst hälsosamma aussierans musikaliska själ.
Tillsammans med den fjärde pusselbiten i bandbygget, gitarristen Peter Simpson och producenten Kevin ”Caveman” Shirley så roddade man ihop en tämligen okänd rockklassiker som funkade lika bra 1990 som den kommer att göra 2020.
Ytterligare två album blev det innan man kastade in handduken 1995.
”Chrome” från 1992 och ”Medicine Wheel” två år senare följde i fotspåren på ”A.S.L.A.”. Men folket fattade inget i alla fall, eller så var de bara omedvetna.
”I don' care about the girls, i don't want to see the world, i don't care if i'm all alone, as long as i can listen to The Ramones” går refrängen i ”As Long As I Can Listen”.
Det räcker så.
CBS utgåvan till höger som är 49:ans Hidden Treasure är daterad 1975.
Tillika den femte fullängdaren i det här goa bandets åtta album långa diskografi.
Frontade av ett par bröder som skrev en gigantisk och tidlös monsterhit, finns i originalversion på deras debut från 1972, som förmodligen gjort dem ekonomiskt oberoende för resten av livet.
Folkrock med skarp popkänsla, utsökta vokala insatser och skimrande gitarrer är en passande innehållsdeklaration av deras sound.
Vad heter bandet och vilket är albumet?
Bör vara tämligen enkelt bara man är en hyfsad googlare.
/Björn
JEFF The Brotherhood
Jake och Jamin kan sin psykedelia och låten kommer från senaste albumet "We Are The Champions" - låten heter "Diamond Way".
Världens vackraste dikt!
Ps - Televisions Tom Verlaine är en stor Tranströmer-fantast...Grattis Tomas - det mest välförtjänta Nobelpriset på länge!
/cbj
En stor musikalisk gåva
Ryan Adams
”Ashes & Fire” (Columbia)
PPPPP
För mig har hans storhet alltid varit de tvära kasten mellan rollen som hudnära singer/songwriter, stilren rocker och ruffig garagerockare.
För andra har det uppenbarligen varit ett stort problem.
Men det är därför som jag utan några som helst tvivel tagit hela hans diskografi till mitt hjärta.
Med tanke på hans allvarliga öronsjukdom och hans egna uttalande på kompbandet The Cardinals blogg i januari 2009 om att han var tvungen att lämna musikscenen för gott, så är ”Ashes & Fire” inget mindre än en stor gåva.
Det är ganska exakt tre år sedan senaste studioalbumet ”Cardinology” där han kompades av The Cardinals släpptes. Men självklart ska man också räkna in den strålande retroaktiva rock'n'roll dubbeln ”III/IV” med samma kompband från ifjol i hans ljuvliga diskografi.
Det är en nykter, drogfri och förälskad Ryan som i comebacken klär sig i en helt utsökt klassisk men nutida trubadurskrud och levererar 11 oslagbara låtar på ämnet.
Sången är magisk, medmusikanterna makalöst följsamma och lyhörda med instrument som akustiska och elektriska gitarrer, piano, pedal steel, orgel, bas och trummor.
Tiden stannar när ”Come Home”, ”Rocks” och ”Do I Wait” radar upp sig på en trippel som spår tre, fyra och fem.
Men det är en känsla som präglar hela ”Ashes & Fire”, för det finns inte en enda skönhetsfläck på hans 13:e album.
”I don't remember were we wild and young
All that faded into memory
I feel like somebody I don't know, are we really who we used to be
Am i really who i was”.
Så går öppningsstroferna i ”Lucky Now” och det får en att tro att tiderna som americanan och altcountryns bad boy är över.
Tanken att han fortsättningsvis kan fokusera på sin musik på den här nivån gör mig lätt knäsvag. Samtidigt som jag hoppas att han emellanåt vill vara den excellenta rock'n'roller som han också är.
Och nu önskar jag bara att Storsjöyran jobbar häcken av sig för att ställa Ryan med polarna i The Cardinals på en av sina scener till sommaren.
Liknande artister: Whiskeytown, Wilco, Jesse Malin, Neal Casal, Jayhawks.
Björn Bostrand
Obs!!! ”Ashes & Fire” släpps den 12/10 men finns redan nu på Spotify.
En av de stora rösterna
Nytt spännande album från en av musikscenens bästa och mest intressanta röster.
Jag föll pladask för magin i Sievert Høyems vokala uttryck när han tillsammans med sitt Madrugada släppte debuten ”Industrial Silence” 1999.
Sedan dess har jag älskat den här okopierbara sångrösten.
”Long Slow Distance” är Høyems fjärde soloplatta och i vanlig ordning så fegar han inte det minsta med ljudbilden.
/Björn
Kimbra... en ny stjärna tändes på pophimlen…
Inget sagt ännu om release i övriga världen, men sannolikt blir det efter nyår, inget är heller utlagt på Spotify eller svenska iTunes. Håll utkik! Det här är ett av årets mest remarkabla debuter.
/Teknikchefen
Vårt favoritår...
I en fråga om världens bästa film skulle jag ofta säga "1900", "Vi som älskade varann så mycket" eller "Fanny & Alexander". Men just i dag hävdar jag med bestämdhet att det är "My Favourite Year" - en alldeles fantastisk film från 1982 där Peter O´Toole spelar Errol Flynn, även om han i filmen är döpt till Alan Swann. Unge Benji Stone får uppdraget att hålla Swann nykter så att han ska kunna klara av att vara med i en direktsänd teveshow. Det går milt sagt inte så bra. Men resan är underhållande, vansinnigt rolig för alla som kan sin Errol Flynn och slutet, jag vill bara betona att slutet är fantastiskt...
Här kan man se filmens trailer
Här nedan kommer några sköna klipp från denna totalt underbara film.
/cbj
She loves you...
På hösten kan man behöva höra en låt som "She loves Me, She Loves Me Not" och tänka på den sommar som definitivt inte längre är. Och det är bara så att charmigare band än The Saw Doctors finns nog inte...
/cbj
Let´s Go Rangers!
/cbj
Höstfeist
Feists femte album "Metals" släpptes i förra veckan. I går kväll besökte Feist Letterman och framförde "How Come You Never Go There".
/cbj
Sådan dotter sådan fader
Amerikanska singer songwritern Pieta Brown är rykande aktuell med sitt sjätte album ”Mercury”, där hon radar upp 13 granna bevis på sin excellenta fingertoppskänsla och närvaro.
Frågar ni mig så borde Brown har fått ett stort och brett genombrott redan med sin självbetitlade debut från 2002.
En ytterst begåvad låtskrivare och personlig sångerska som är dotter till folkrockaren Greg Brown, grundaren av skivbolaget Red House Records. där Pieta släppt sina tre senaste album.
Och äpplet har inte fallit allt för långt från päronträdet.
Fast samtidigt så har 37-åringen långt ifrån trampat enbart i pappa Gregs musikaliska fotspår då hon blandat upp folkrötterna med country, americana bluesgrass, blues, popkänsla och alternativa blinkningar. Inga videos från ”Mercury” (men den och ytterligare tre av hennes album finns på Spotify) ännu så ni får provsmaka på ett par spår från föregångaren ”One And All” som kom förra året.
På liveupptagningen av ”Other Way Around” har hon sällskap med magikern Bo Ramsey, som både jobbat med pappa Greg och producerat och spelat med och producerat Lucinda Williams tidiga album.
Ramsey varit hennes sidekick sedan starten och alltid satt extra guldkant på Pietas låtar med sitt utsökta gitarrhantverk.
Den andra är ”Faller” där hon ensam med en akustisk gura levererar som bara de bästa kan.
/Björn
Deadman har landat...
Hon kommer att bli lika stor som Elvis...
Sweet as ever
20 år sedan hissade och hyllade albumklassikern ”Girlfriend”, i alla fall i kritikerleden och bland de obotliga popnördarna runt vårt klot, såg dagens ljus.
Det firade Matthew Sweet med att släppa nya albumet ”Modern Art” lite i det tysta i slutet av september.
Men i vårt förgiftade gäng så är han en fortfarande en högt aktad musiker och låtskrivare med en utsökt discografi i bakfickan.
”Modern Art” är inget undantag från den regeln.
Själv hävdar Sweet att den kan ses som en vinkling på hela hans karriär, och visst är det så om man med det menar kvalité.
Uselt med videos från färskingen så vi kör titelspåret från 20-åringen där Matthew gör en kanonduett och helt formidabel ryggradsrysare med John Hiatt.
Och här är Matthew Sweet "Modern Art" bara ett klick bort från dig som har Spotify.
/Björn
Jonas Alaska i October
Jonas Aslaksen är född den 3 april 1988. Han kommer från samhället Åmli nästan allra längst ner i Norge. Jonas har studerat musik i Liverpool, vilket man kanske kan höra ibland. Andra förebilder är självklart Neil Young, Bob Dylan, Hank Williams och kanske mer överraskande David Bowie. Innan solokarriären spelade han trummor i bandet Dalton. Sommaren 2011 spelade Jonas på alla stora norska festivaler.
Jonas Alaska sjunger här nedan den helsköna låten som passande nog heter just "October".
Vi tror att världen kommer att få höra mycket mer av Jonas.
/cbj
Lennarts Galleri 57 - Buddys konjak...
Popgenifotograf: Lennart Jonasson
Buddy Guy. En av bluesens allra största. En levande legend. Men när han var på Storsjöyran 1992 var det lite nervöst. Yran hade missat att han i sin rider hade krav på en flaska av en mycket fin konjak. Yran pratade med folk runt Buddy och klargjorde problemet - men de fick klart för sig att om det inte fanns någon konjak där så gick troligtvis inte Buddy upp på scenen. Det blev telefon till alla krogar inom rimligt avstånd. Till sist fann de rätt konjak - bara ett problem - flaskan var öppnad. Nej, de runt Buddy trodde inte att han skulle acceptera en öppnad flaska. Men den öppnade flaskan hämtades. En i Yran-gänget, vi säger inte vem men han kallade sig en gång Spion 13, rusade in i logen och skrek "Här är er konjak Mr Guy" och gjorde samtidigt en rörelse som att han slet upp korken och tog ett glas och slog upp åt blueslegenden. Sedan gick Buddy Guy upp på scenen och levererade.
/cbj
Vinylkällaren 48
The Johnnys
”Grown Up Wrong” (Geffen Records) 1988
Som sagt. Minnet sviker när det gäller vår exakta födelsedag.
Men är det något vi vet så är det att vi aldrig tvekat att rida barbacka när det gäller vår musiksmak.
Varken då eller nu.
Aussiecowboysen The Johnnys ”G.U.W.” har ett år mer på nacken än Popgenigänget och är fortfarande lika knivskarpt rätt.
Ingen överklassdoftande skritt här minsann. Istället är det rodeorock och barbackamericana extravaganza som gäller
Bandets mainman, gitarristen och leadsångaren Spencer P. Jones, har ett långt och brokigt förflutet i aussierockens historia, som faktiskt pågår fortfarande.
Han har lirat i grupper The Beast Of Bourbon, Paul Kelly And The Colured Girls, Olympic Sideburns och The Legendary Stardust Cowboy för att nu bara plocka några ur Jones digra och långa bandlista.
Så sent som ifjol släppte Jones soloalbumet med den eftertänksamma titeln ”Sobering Thoughts”.
Men det var i The Johnnys som han spelade sin mest excellenta huvudroll tillsammans med Graham ”Hoody” Hood, bas, Slim P. Doherty, gitarr och ”The Real” Billy Poomer Jr, trummor som vicesheriffer.
Få band har burit sina cowboyhattar med samma värdighet som The Johnnys, och här glänser eget material som ”Middle Sized John”, Going Down (With Rock'n'Roll), ”No Excusin' My Boozin”,”Ten Outlaws”, ”Bounty Hunter”, ”Cajun Woman”, ”Taller Man” i takt med en par urcoola tolkningar av Chris Speddings ”Motorbikin' och Jagger/Richards ”Grown Up Wrong”.
Tror ni på chansen att kunna streama de 12 spåren på Spotify?
Glöm det!
Men ringer någon på av er på min dörr och frågar efter The Johnnys så lovar jag att lira både den och förstlingen ”Highlights Of A Dangerous Life” (1986) i ett sträck över några koppar kaffe.
48:ans Hidden Treasure, med baksidan strax till höger om The Johnnys barhäng, är en hon.
Inte direkt samma virke som The Johnnys, men alltid med samma smarta väg till bästa sortens melodier, och stor popklass har hon alltid visar på sina album.
På just det här gör hon en fantastisk duett med en viss mr. Costello.
Albumtitel och artistens namn, tack?
Ett ypperligt tillfälle för Teknikchefen att omedelbart gå i clinch med mr. Schönning.
/Björn
It´s never lupus...
Förbannade höstförkylningar.
Ömsom svattas man, ömsom fryser man. Och den där förbannade hostan...
Man gör vad man kan.
Det jag försöker med är att bota mig genom att plöja genom ett par säsonger av House MD. Men med den släng av hypokondri man har och inspiration från TVn, så kommer man enbart fram till att det i alla fall inte är Lupus.
Hugh Laurie är förövrigt, helt briljant. Men det vet ju alla redan. Frågan är om alla vet att han är ett musikalisk talang också..? I House MD refererar han till Stoneslåtar då och då. Han diggar The Whos "Baba O´Riley" på högsta volym. Han lyssnar sig igenom blues och jazzplattor och spelar både piano och drar de första radera till George Michaels "Faith" på gitarr, som ingenting.
Dessutom hade han ett stående musikaliskt inslag i humorprogrammet "Fry And Laurie" med Stephen Fry under 1980-talet. Det var där han spelade "Mystery" för första gången.
Han kan leka med ord och han kan spela en bluestolva. Mer än så tänker jag inte recensera honom.
Men nog vore han en drömartist att boka till Bluesfestivalen? Även om hans musikalitet inte tenderar hans skådespelartalanger, så är ju underhållningsvärdet på den absoluta toppen.
/Stefan
Da Vinci koden?
Det fullkomligt regnar av återutgivningar den här hösten. Inte nog med att Pink Floyds samlade verk får en ny boxkostym, även Jesus And Mary Chains samlade verk har nu släppts. 2 stycken cd-skivor och en dvd i varje förpackning.
Rena lyckoruset när man ligger hemma i höstförkylning och och bara febern hindrar en från att skutta runt barfota av lycka.
Den som har missat Jesus And Mary Chain har mycket att ta igen. Men man kan ju alltid börja med "Psychocandy". Plattan som öppnas av fantastiska "Just Like Honey" som Sofia Coppola mer eller mindre gjorde odödlig i hennes makalösa rulle "Lost In Translation". Om jag inte minns helt galet så öppnades dörrarna till The Jesus And Mary Chains underbara värld på vid gavel för lill-kusin Jonas av just den filmen.
Dessutom fick Bengt Ola hela Radio Jämtland att vibrera av (vad jag tror var) "In A Hole", men det kan också ha varit "The Living End". Flertalet av radiokanalens medarbetare trodde att någonting i sändningsutrustning gått sönder av all dist som de skotska bröderna Reid drängt sin debutplatta med.
Själv upptäckte jag TJAMC på 90-talet av en artikel i magasinet Pop där Andres Lokko höjde dem till skyarna.
Jag var bara tvungen att lyssna. Och jag blev fast.
Min absulta favorit är nog ändå "Darklands". En slags emovariant på Springsteens "Nebraska". Fast mörkare.
Men vilka poplåtar. Det handlade om inspiration direkt hämtad från 60-talets tuggummipop, 70-talets Led Zeppelin-rock samtidigt som de verkligen utnyttjade distfunktionen på gitrarrerna. Speciellt på "Psychocandy". Men på de övriga palttorna används disten mer sparsamt och istället kläddes låtarna på Phil Spectorvis med eko till förbannelse.
Kan man göra någonting annat än att älska The Jesus And Mary Chain?
/Stefan
Sköldpaddor och rockande båtar
/cbj
Och här är några favoritklipp från filmen:
Kan det va´ om en kille från Föllinge..?
/cbj