Fortsatt svart känsla med Sven

 
Sprillans nytt med med den okrönte blågula soul och bluesveteranen Sven Zetterberg idag.
Det är fortsatt excellent svart känsla över den 64-årige bluesmannen "Something For Everybody"
(Gamlestans Grammofonbolag/Border) som titelmässigt låter som en oneliner som man brukar använda
när man försökerpracka på folk schlagermusik.
 
Men samtidigt stämmer den ganska bra eftersom de 13 spåren med skärpa siktar in sig på de som
alltid uppskattat bluesen bredd och tydliga stickspår när den serveras med klass.
Sven vandrar stabilt mellan old school och sweet southern soul och det är aldrig ens nära att bli statiskt
när han blandar eget material med starka personliga favoriter från förr, typ"Cry To Me" och "Treat Her Right".
Och inte blir det sämre med lysande kompmusiker som Anders Lewén, gitarrer, Matti Olikainen, piano,
orgel, Mikael Fahleryd, bas, och Jim Ingvarsson, trummor, i ryggen.
/Björn
 

Breddar sitt musikaliska uttryck

 
 
 
Från visinfluerad debutplattan "Sånt Som Brinner" 2011 till "Hjärtat Slår Mot Asfalten" (Gamlestans
Grammofonbolag/Border) nu på fredag.
Ett bredare musikaliskt spektra kan man nog påstå för de nio låtarna smakar numera också
singer/songwriter, finstilt indiepop och även strimlor av americana med ett jordnära sound.
Så det är väl knappast något som man saknar.
Peter LeMarc har funnits med under skapandet av albumet och peppat på olika sätt.
Och gillar man LeMarc så borde det inte vara svårt att ta Jenny Almsenius till sitt hjärta.
/Björn
 
 

Punkrock goes blues

Med  bara någorlunda hyfsad koll på rootshistoriken så är det lätt att haja att medlemmarna 
i Jane Lee Hooker har bluesen som drivmedel.
Men det är inte John Lee Hooker som är t"he mainman" för Dana "Danger" Athens, sång,  Melissa
"Cool Whip" Houston, trummor, High Top, gitarr, Tina "T Bone" Gorin, gitarr och Hail Mary Z, bas.
Istället nämner de Muddy Waters & Johnny Winters "Hard Again" från 1977 som ett rättesnöre och
ett av de tveklöst bästa albumen som gjorts.

På debutalbumet "NoB!" (Ruf Records/Border) gräver J.L.H i bluesarkivet och ger sig på örhängen
som Waters dubbeln "Champagne And Reefer", "Mannish Boy", Willie Dixon’s "Shake For Me" och
Albert King’s "The Hunter" samt ytterligare sex låtar som de gillar skarpt från det förflutna.

Men de undviker snyggt den där småtrista traditionella covermallen och stabbigheten som lätt
infinner sig genom att blanda upp ljudbilden med kaxig attityd, rejält oborstad rockkänsla och
vass punkattack
Partymusik på lördag?
Ladda med "No B!" som släpps på fredag.
/Björn

 

 

 

En alldeles speciell sista fredag i april No. 2

 
Inte bara The Posies på fina fredagen 29 april 2016.
Även The Jayhawks återvänder efter fem års tystnad med nya fullvuxna albumet "Paging Mr.Proust"
(Sham/Border) som är uppföljaren till 2011 års "Mockingbird Time".
Och precis som i The Posies fall så blir man alldeles varm inombords av de tio nya låtarna som med
hudnära precision visar att kvartetten, Gary Louris, Marc Perlman, Tim O'Reagan och Karen Grotberg,
som gjorde pärlan "Rainy Day Music" 2003, fortfarande drivs av samma oförbrukade passion.
Producerad av Gary Louris, Peter Buck (ex. R.E.M) och Grammy nominerade Tucker Martine så kan
den ses som en excellent provkarta över bandets nio studioalbum långa diskografi med start 1986. 
 
Underbart omedelbara altcountry/americana färgade "Quiet Corners & Empty Spaces" öppnar och
har likasinnade i "Leaving The Monsters Behind", "Isabel's Daughter", "The Devil Is In Her Eyes" med
det där helt oemotståndliga musikaliska flowet som alltid varit bandets, och inte minst Gary Louris 
genomgående signum. 
 
Men här finns också snyggt rockskruvade, småpsykedeliskt färgade saker som "Lost The Summer",
"Ace", "Comeback Kids" och "Pretty Roses In Your Hair" som får det att kännas som att den här fyran 
kommer att räcka hur länge som helst bara de vill, har lust och får ha hälsan.
Fabulöst återseende! För att nu sammanfatta med ett ord.
/Björn
 
 

En alldeles speciell sista fredag i april No. 1

 
 
 
29: e april är en klart högklassig fredag. Åtminstone om man gillar musik extraordinär.
Jon Auer och Ken Stringfellow som alltid varit synonymt med The Posies lossar då sitt åttonde
album "Solid States" (Lojinx/Border), uppföljaren till 2010 års "Blood/Candy",
Deras alltid lika fräscha, granna och klassikt tidlösa poptråd sedan debuten med "Failure" 1988 har
färgats av klassisk 60-tals pop, tidlös power pop, bullrig garagerock och Seattledito, men alltid
utifrån duons gigantiska och personliga låtskrivarsnille och känsla för melodier.
Ett extra stort plus i helheten har deras röster och den omistliga stämmsången alltid varit.

Förutsättningarna inför återkomsten med "S.S." blev totalt chockerande när Posies trumslagaren,
sedan 2001, och tillika nära vännen Darius Minwalla hastigt och totalt oväntat avled i slutet av maj 2015.
Medvetandet om att livet levs på en oerhört skörd tråd fick duon att tänka om vad gällde gruppens
fortsatta formande av sin musikmission.
Man lämnade den genialiska grundidén att bara kliva in i en studio och rätt och slätt panga ur sig
musiken med basic garageband filosofi.
 
Istället satt Jon och Ken, som båda vid sidan Posies är aktiva producenter av andra artister, i sina respektive
hemstudios och skapade låtförslag med en elektronisk ljudbild som man skickade till varandra.
Synthar och keyboards dominerar mer än någonsin på albumets 12 låtar och gitarrerna används mer som
soloinstrument och för att skapa effekter.
Trummorna lades på i ett senare skede i Los Angeles med Frankie Siragusa (som producerade Ken´s
soloalbum "Danzig In The Moonlight" och som är med på den nuvarande turnén) och i Kansas med 
Kliph Scurlock som rummat för Flaming Lips under många år.
 
Men även om Auer och Stringfellow väljer ett mer "maskinellt" upplägg på "S.S." så tullar man aldrig 
på kvalité, integritet och högklassig musikalisk utstrålning.
Viljan att alltid upptäcka, växa, göra annorlunda, pröva nytt och inte fastna i ett visst mönster har alltid
varit The Posies drivkraft. 
Eller som Jon Auer och Ken Stringfellow säger själva. "det är vår plikt som artister och musiker att ta
risker och fortsätta utforska".
/Björn
 

 


 
 

Nytt med The Felice Brothers

 
Varma amerikanska rootsbandet The Felice Brothers släpper nya albumet "Life In The Dark"
(Yep Roc Records/Border)
24:e juni.
Men redan nu kan man få ett smakprov och en känsla av hur det kommer att låta med den livfulla
videon till 
“Aerosol Ball” som är ett av spåren på plattan.
Bandets basist Josh Rawson är mannen bakom videon med filmsekvenser hämtade från 1950
och 1960-talet.
På de nio sångerna forsätter gruppen textförfattare Ian Felice, sång & gitarr, att utforska och 
sätta fokus på det moderna livet i ett komplicerat och delat USA genom en cynisk och hjärtekrossad
lins och i rakt 
nedastigande tradition från namn som John Prine, Shane MacGowan och Michael Hurley. 
 
Inspelad i ett f.d. garage som bytt skepnad till inspelningsstudio så är "L.I.T.D." uppföljaren till
2014 års recensent hissade "Favorite Waitress".
Förutom Ian Felice och Josh Rawson så består bandet av James Felice, dragspel, keyboards
& sång, samt Greg Farley på fiol.
/Björn
 

En du måste ha koll på?


De är ju många att välja på i americana, country, folk, singer-songwriter genren.
Men Texas bon Hayes Carll är kanske en du måste ha koll på?
"Lovers And Leavers" (Lost Highway/Border) är hans femte album sedan debuten 2002, och 
dessutom det första efter 2011 års hyllade "KMAG YOYO (& Other American Stories".
 
Albumets producerades av Grammy vinnande producenten, låtskrivaren och smått legendariske
musikern Joe Henry och de tio låtarna spelades in 2015 under fem vinterdagar i Los Angeles.
Och visst känns ett omdöme som, "Carll extends a worthy Texas tradition, the weathered, hard-drinking,
weary but clear-eyed troubadour” ganska rätt?
/Björn


 

Oemotståndlig dirtcountry

 

Vilken upptäckt! 
På en helt vanlig fredag i april.
Under namnet June Star har singer/songwritern, gitarristen och sångaren Andrew Grimm i 17 år
och på 11 album i det tysta missionerat rock'n'roll,  americana dirtcountry, folk och annat med
gener i det magnifika mångfaldet som växer i rootsträdets grenverk.

Den senaste utgåvan "Pull Awake" (A.G./Hemifrån), släppt i staterna under fjolåret, är en ren
och skär exemplarisk uppvisning på hur grundingridienserna ska tillredas och serveras.

Även om Grimm är "the mainman" i J.S. så finns det naturligtvis andra i det granna musikaliska
hantverket. Pedal steel mannen David Hadley har agerat Grimm's högra hand i många år och
Kurt Celtnieks, trummor, samt basisten  Mark Tuminello är andra återkommande namn i de olika
bandformationerna.
"P.A" och ytterligare tre album ur backkatalogen finns på Spotify om du nu blev sugen efter att ha
kollat in ovanstående "Gone" som är en av låtarna på fullängdaren "Cora Belle" från 2008.
/Björn 

 

 


Systrar värda att kolla upp

 

Inspelad i de drömska bergen i Echo Park, California, är egensläppta The Chapin Sisters "Today's
Not Yesterday (Lake Bottom Records/Hemifrån) första albumet på fem år med eget
material från de ytterst välsjungande systrarna Abigail och Lily Chapin.

De 12 nya låtarna, mestadels skrivna i New York, handlar om livet under de åtta åren som de var 
bosatta iLos Angeles och den nuvarande vardagen på östkusten.
Producerade av dem själva med hjälp av producenten, teknikern och basisten Dan Horne har man
tillsammans med ytterligare en handfull meriterade musiker skapat ett tidlöst elegant sound som
genomsyras av såväl klassisk 70-tals rock, country, folk och den numera breda fåran americana.
Systrarnas minst sagt grönskande stämsång är grädden på moset rakt igenom ett fint balanserat 
låtmaterial.
Ger de här båda videoklippen mersmak så är det bara dumt att inte kolla upp de resterande tiotalet.
/Björn

 

 


Mer C.S.N.&.Y. än Hollies

 
På fredag återvänder legenden Graham Nash, ex. The Hollies, Crosby Stills Nash och Crosby Stills
Nash & Young, med albumet "This Path Tonight" (Blue Castle Records/Rootsy). 
Och det efter ett 14 år långt glapp till senaste soloutgåvan "Sons Of Survivors".
 
Den idag 74-årige Nash hittade uppenbarligen rätt inspiratör till en comeback i gitarristen, låtskrivaren
och producenten Shane Fontayne och tillsammans ritade de ihop 20 låtar på blott en månad.
Fontayne plockade ihop ett band, med musiker som Nash aldrig träffat tidigare, men som han
kände sig mycket bekväm med redan från dag ett.
Sen klev man in i en studio och formade och fäste de tio låtarna på raska åtta dagar.
 
Resultatet är alldeles utmärkt nutidsretro och klart mer C.S.N.&.Y. än Hollies.
"Det är en annorlunda känsla här jämfört med mina tidigare soloplattor, även om jag också hör
ekon 
från alla", säger Nash om den stilfulla akustiska och tidlösa folkrocken som är den röda tråden.
Han sjunger dessutom alldeles förträffligt fortfarande.
/Björn
 
 
 
 
 

En sann soul & blues saga

67-årige soul&funk raketen Charles "Black Velvet" Bradley har gjort en karriär som hur lätt
som helst skulle platsa i Rekordmagasinet, om det nu fanns något sådant med musikalisk vinkel.
Efter att under större del av sitt liv levt levt i skuggan, ibland på gatan, och med tillfälliga jobb så
upptäcktes han av en av skivbolaget Daptone Records grundare, Gabriel Roth aka "Bosco Mann"
när han under artistnamnet "Black Velvet" tolkade sin stora musikaliska förebild James Brown.
Resten är en sann soul & blues saga.
2011 kom debuten "No Time For Dreaming" och sedan en dryg vecka bakåt så finns "Changes"
(Daptone Records/Border) ute.


Rolling Stone har nominerat "Changes", där titelspåret är en tolkning av en Black Sabbath låt
om nu någon skulle ha missat det, till "Most Anticipated Albums of 2016". 

Det sägs att om man har sett Charles Bradley live så glömmer man det aldrig och han har gjort
ett flertal hyllade liveframträdande i Sverige under sin korta men spikraka karriär.
Nedanstående liveklipp är hämtat från årets upplaga av amerikanska SXSW, Austin, TX, som
avverkades i mitten av mars.
/Björn
 

Hale för själ och hjärta

 
Texasfödda Terry Lee Hale, numera boende i Marseille, har gett ut plattor i snart 30 år.
Känd som en i den inre kretsen på Seattle scenen, och den enda singer-songwritern som
finns med på 80-tals samlingen, Sub Pop 200, så har han oftast varit en udda och fantastisk
leverantör av musik på lika delar roots, rock och americana på sitt alldeles egna speciella sätt.
När han nu släpper nio spår hudnära "Bound, Chained & Fettered" (Glitterhouse/Border) så 
är det helt naturligt att ställa sig frågan om det inte kanske är hans största stund som artist?
 
Nio sånger som är rena livslektioner där han fokuserar på gåtorna och förvirringen som präglar
våra liv i början av de 21:a århundrandet. 
Formad i norra Italien tillsammans med producenten, gitarristen och lap steel ikonen Antonio
Gramentieri där Hale's gitarr, munspel och sång spelades in live samtidigt som Gramentieri fyllde
på med sin arsenal via kontrollbordet.
 
Intimt, känslofyllt, graciöst balanserat och med en underbart uppenbar känsla av att Terry Lee och
Antonio sitter i samma rum.
 "Jag tycker att "Bound..." känns mycket mer intim och känslomässigt engagerad än mitt förra album
"The Long Draw". Tidigare har jag varit åskådaren men nu känns det som att jag är karaktären,
säger 63-årige Hale. 
Och då ska ni veta att "T.L.D." också är en sällsynt grann historia.
/Björn
 
 

 

 


Lokalt guld som passar överallt

 
Jens Gustavson är musikern, låtskrivaren och trubaduren med ett långt och gediget förflutet på
den jämtländska musikscenen.
Men det har varit ganska ganska tyst under en längre tid.
Så när han i förra veckan återvände med albumet "Voodoo" (J.G.) så var det en klassig comeback.
 
Låtskrivarådran pulserar lika stabilt och varmt som någonsin tidigare och när han väljer att visa det
 i vinylformat, plattan finns inte på CD, men däremot på Spotify, så blir det en extra guldkant.
"Ett ljudmässigt försök till en annan lite ruffigare ljudbild" har han själv sagt om öppningsspåret
"Vita Vägar" som är en av de 11 låtarna på albumet.
Den inställningen dominerar helheten och det står en aura av tidlöst snyggt rockhantverk runt
hela låtflocken.
Och det oavsett om det kryddas med reggaebluesvibbar som i "Barnen", nervigt Dag Vag tempo i
"Greppet", förstklassig indierock i "Korn", funkpunkigt titelspår, läckert skeva "Faller Samman"
och folkpop med blockflöjtsolo i "Vill".
 
Ytterligare ett ess i leken är månginstrumentalisten Johan Arveli's snygga produktion och att han,
trumslagaren Björn Höglund och basisten Per Dückhow murar en förstklassigt varierad bakgrund till
Jens Gustavson's utsökta låtmaterial.
/Björn
 
 
 
 
 

Motgift mot den allmänna utslätningen


Idag släpper Sofia Janok sitt  nya album "ORDA - This Is My Land" /Gamlestans Grammofonbolag),
tillika uppföljaren till "ÁHPI (Wide As Oceans)" från 2013.
Under fjolåret skapade sig ett aktat namn i de breda leden med singeln "Snölejoninna".
Uppföljaren "We are still here" har spätt på det välförtjänta ryktet och inför nya albumet har
singeln nummer två "This Is My Land, som är öppningsspåret, förstäkt ryktet om hennes starka
patos och personlighet.
 
"Många skriver hyllningar till sina förorter, gator och kvarter. Välkommen till mina hoods. Jag älskar
mitt hem högre än allt annat. Där får alla plats. Utom de som vill förstöra det, har Sofia sagt om
budskapet i  "T.I.M.L.".
Videon till singeln är ett samarbete mellan Sofia och konstnären Anders Sunna, båda verksamma i
Sápmi.
Dynamiken i hennes speciella och kraftfulla indiepop är intakt och textmässig fortsatt starkt förankrad
i det som handlar om hennes ursprung och verklighet.
En ytterst viktig och trovärdig artist i tider när den allmänna utslätningen breder ut sig allt mer.
/Björn

Kolbacken dubbelsinglar

 

I morgon släpper Kolbacken dubbelsingeln “Spring / Blinkar Blå” och IF Popgeni är oerhört stolta över
att bandet och skivbolaget Massproduktion väljer just oss för att ni ska kunna lyssna in "Blinkar Blå" lite
i förhand, https://soundcloud.com/mikael-1-1/blinkar-bla 

Nedanstående kan man läsa i ett pressmeddelande i samband med releasen:
"Nya singeln “Spring” är en hetsigt vibrerande och nervig postpunklåt. 
“Blinkar Blå” är en kall och krautig cover på Adolphson & Falks klassiker från 1981.
Kolbacken, Staffan Ljunggren, trummor, Zarah Andersson-Knut, keyboards, sång, Fredrik Hast, bas,
och Mikael Andersson-Knut, gitarr, sång, är ett band bestående av musiker från Sundsvall och Uppsala
som gräver där de står.
I Sundsvall finns en anrik och bördig postpunkmylla att plantera i. Upp växer pop med svärta.
“Kolbacken är våt asfalt i mörker, den felande länken mellan postpunk och indiepop!“ 2012 släpptes det kritikerrosade debutalbumet Kolbacken och singeln “Slutna Ögon” hade rotation på P3.
/Björn

 
 
 

Biter rätt

 
Los Angeles medborgaren, musikern och låtsnickaren Steven Casper har alltid drivits av en
intensiv längtan att nå en publik med sin musik.
Men vad gör man när intresset från de stora bolagen är iskallt?
Jo man kontaktar ett gäng trogna, och oerhört kompetenta, bandkompisar från förr och gör allt
på egen hand.
Steven Casper & Cowboy Angst "I Feel Like I've Got Snakes In My Head" (Silent City/Hemifrån)  är
Casper's sjunde utgåva sedan 2010, den här gången en mini-CD med sju spår, som med klockren charm och
odiskutabel känsla behandlar olika knoppningar från rootsträdet med samma naturligt sköna känsla.
Spotify är perfekt om man vill uppdatera sig på Steven Casper.
 
The Spicewood Seven är egentligen en duo med musikern och produenten Tommy Spurlock (The Band,
Emmylou Harris, Rodney Crowell) och singersongwritern och professorn Luke Powers.
”Kakistocracy” från 2007 var deras americana debut och en svidande protest mot vad USA hade blivit
under George W. Bush som president.
När de båda nu återförenats med "Still Mad"(Phoebe Claire/Hemifrån)  plockar man upp tråden från
”Kakistocracy” och gör ännu en vass och jordnära betraktelser på nutidens samhällsklimat i hemlandet.
Producerat och mixat av klart legendariska producenten Brian Ahern (Emmylou Harris, George Jones,
Johnny Cash) så träffar Spurlock & Powers hela tiden rätt med sin coola laidback americanarockgung i
spår 
som "Mad", "I Live With The Devil", "Everything Is Great", "Hey Idiot", "Dumb It Down" och "Average People".
I brist på videoklipp från "Still Mad" så fick det istället bli Bush-hymnen "Mr. President" som finns på 
”Kakistocracy”.
/Björn
 

 


I perfekt harmoni med det viktiga stora tysta

 
Smålandsbördiga singersongwritern Alexander Durefelt's tredje album "In The Grace Of The
Woods" 
(Daughter And Sons Records) är en tribut till skogen.
Uppvuxen med skogen utanför husknuten så hämtade han som pojke glädje, kraft och kunskap
när han tillbringade stor del av sin fritid med att smyga på djur, bygga kojor, klättra uppför bergsknallar
och bara vara i något som aldrig verkade ta slut.
Ett idag ganska sällsynt beteende hos den yngre mobilblippande generationen som sällan lyfter
blicken för att upptäcka det så viktiga stora tysta.  
 
Alexander's blandning av "skandinavisk soul och vemodig americana", som det står i pressreleasen,
har en internationell känsla med klara likheter till många andra fina musikaliska berättare i samma tillstånd.
Albumtiteln kommer från den hypnosterapi som han gick igenom och där skogen hade en viktig
plats och funktion.
Man kan definitivt förnimma suset och rytmen i trätopparna och gunget i mossan i låtar som
"Pink Mist", "No Guitar Or Drums", "Play", "Rosie", "Kathy" och det är svårt att inte fångas av
Alexanders utsökta sång som smakfullt nog har placerats långt fram i ljudbilden.
Hög tid att upptäcka om det inte redan är gjort.
/Björn 
 
 
 

RSS 2.0