Från Black Jack till Austin...

Sitter på Hotell Clarion Winn i Gävle.Har av någon outgrundlig anledning uppgraderats till Chopin-sviten och njuter ett glas av världens godaste Leffe Bruin. Första gången jag bodde här på hotellet var jag här i en hel månad. Då åt jag varje dag frukost tillsammans med Helena Bergström och övriga gänget med Colin Nutley i spetsen som var här och spelade in ”Black Jack”. Det är av någon underlig anledning nu snart 22 år sedan. Då hade jag ganska nyss träffat den kvinna som jag 2012 varit gift med i 20 år.

I Gävle möttes också mina föräldrar. De båda kom från Jämtland. Han från Frostviken och hon från Bispgården. Men det var här i Gävle de möttes några år in på 1950-talet.
Mina första stora musikfavoriter från Gävle var Mobben. Bandet med sångaren Peter Ericson var det närmaste Mott The Hoople vi någonsin haft i Sverige. Och deras ”Fjärran höjder”, om ett bostadsområde i Gävle, är fortfarande bland de bästa låtar på svenska som gjorts. Här är Mobben( och sångaren Peters son Petter Ericson Stakee är 2011 sångare i Albert Cross; ett av de mest spännande amerikanska rockbanden just nu). Mobben från det makalösa albumet ”Elektrisk natt:

Efter progg kom punk. Gävlepunken hade namn som P.F. Commando, ett av de första punkbanden på vinyl i Sverige, Mora Träsk, som då var ett vuxenband, och så The Pillisnorks med en ung Thomas Magnusson, senare Di Leva. Här är P.F. Commando från 1980 med ”Nu ska vi ha kul”:

Di Leva är Gävles stolthet. Dialekten finns kvar. Även om han flyttat till Stockholm innan han slog igenom kan ingen tvivla på var han kommer ifrån. Själv recenserade jag honom i Upsala Nya Tidning en gång och skrev runt 1985: ”Det kan ju inte vara så kul att framstå som en kombination av Bosse Larsson(ja, då populär programledare i SVT:s ”Nygammalt”) och Boy George hela livet”. Men jag har alltmer förstått att jag hade fel. Här är Di Leva i en skön promovideo från just 1985:

I dag finns det inget större i Gävle än The Refreshments.Vi var ett antal popgenier som minns dem i från tidigt 1990-tal. Då dök de upp i Östersund med hjältar som Mickey Jupp och Billy Bremner. Själv kommer jag ihåg när deras turnébuss runt 1997 rullade över min tomt i Ångsta utanför Östersund. De skulle då ner till något fritidshus där en kvinna från Gävle var på besök. Bak i bussen satt Totta Näslund. I dag är The Refreshments bland det största och bästa Sverige har. Här är The Refreshments live från Austin, Texas, våren 2011:
/
/cbj

Kommentarer
Postat av: The Polarbear

Härlig historik, Christer!

2011-10-19 @ 08:10:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0