Bomma inte bröderna Landreth

 
Redan från barnsben fanns bröder Joey och David Landreth på bluesklubbarna i Winnipeg,
Manitoba när pappa Wally spelade gitarr där.
Ett antal år senare turnerar de själva kors och tvärs mellan hemlandet och USA med sin egen grupp
The Bros. Landreth och drar för varje gig till sig nya fans med låtarna från det Juno Award vinnade 
debutalbumet "Let It Lie" (Slate Creek Records/Border) som oemotståndlig säljargument.
Tidlöst rätt roots-rock-sound mycket stilfullt förankrat med fyrstämmiga harmonier, Joeys slidegitarr,
Davids bas, Alex Campbell's keyboards och B3 samt Ryan "Rhino" Voth's trummande. 
Influenserna spänner från The Allman Brothers Band via Bonnie Raitt förebilder som Ry Cooder,
Little Feat, John Hiatt och Lyle Lovett tilldagens breda Americana-fåra.
Som helhet resulterar det i en ljudbild som även spetsas med soul och souther rock och förvandlas
till något som är helt omöjligt att låta passera ohört.
Kolla upp!
/Björn
 




Tipsrunda 5

... men det handlar inte om lädret och 1X2.
Utan om ny läcker, spännande, oupptäckt och cool musik som gör skillnad och ruskar om i  
sina respektive genres.
 

Rose Of Roscrae (Proper/Border)
är den amerikanska singer/songwriter legenden Tom Russel's
28:e album i en karriär som sträcker sig över fyra decenier.
Den är tillika med sina 52 (!) låtar på en dubbel-CD den tredje delen där "The Man From
God Knows Where" (1999) och "Hotwalker" (2005) var de två första i en serie folkoperor.
Kvalitetsmässigt är "R.O.R." även ett nytt fullkomligt lysande bevis på att 67-åriga Russell är lika
stark och passionerad som någonsin tidigare i sin livslånga och storslagna mission.
På 90-talet hyllades Russell och Dave Alvin (ex. The Blasters) som arkitekter för vad som idag kallas
americana, efter att deras Merle Haggard-tribut "Tulare Dust" toppat de amerikanska listorna i över ett år.
Russells låtar har tolkats av legendariska artister som Johnny Cash, Doug Sahm, Nanci Griffith,
Lawrence Ferlinghetti, Dave Alvin och Joe Ely för att nämna några.
Hans två senaste album, "Blood And Candle Smoke (2009) och "Mesabi" (2011), anses av många
vara hans bästa album hittills.
Det är bara att börja gräva i en guldgruva för er americana fans som aldrig stött på Tom.

Brittiska Leisure Society är "bara" inne på sitt fjärde album med "Fine Art Of Hanging On"
(Full Time Hobby/Border).
Men de 11 låtarna visar upp ett band som vet hur man på bästa sätt plockar ihop ett tidlöst sound
på lika delar tillbakalutad folk, stilren pop och lagom trasslig indie där Nick Hemmings fina sångtexter
är som grädden på moset.

Bakom namnet American Wrestlers döljer sig Glasgow snubben Gary McClure som flyttade till
Missouri, USA, och tämligen omgående fick en deal med skivbolaget Fat Possum.
På den hemmainspelade och charmiga självbetitlade debuten "A.M." (Fat Possum/Border) ryms
åtta smådämpade men omedelbara och melodiöst lockande indiepop låtar som trist nog aldrig
platsar på våra smala blågula radiovågor.
Ett faktum som gör att det känns näst intill självklart att första singeln "Kelly" är en collegeradio hit
i nästan hela världen.
/Björn


Obruten kraft, stil och tanke

 
Commando  M. Pigg
"När Dom Dumma Har Fest" (Ögla/Border)
PPPPP
Briljant!
Och som man längtat utan att någonsin riktigt kunna tro på det!
Men när originalfyran, Eva Sonesson, Anders Karlsmark, Peter Puders, och Svante Fregert gör comeback
efter 25 års paus så är det med obruten kraft, stil och tanke.
Jag blir alldeles varm inombords att på nytt få höra Eva Sonesson's röst som är precis lika förhäxande
fin som någonsin.
Hennes sång, Fregert´s strålande texter (två lika granna är skrivna av Måns Edwall ), Peter Puders excellenta gitarrkonst ovanpå Karlsmark bas och trumslagarna Johannes Nordell och Anders Hermansson rytmgrund blir tidlös svensk postpunk i sitt esse.
Plussa på med numera tyvärr ganska sällsynta Nille Perned, en av vårt lands bästa producenter genom
tiderna, snygga inramning så får man ett av årets bästa svenska album. 
Öppningspåret "Nåt Nytt Och Stort" slår undan benen och den nu radiosnurrande "En Sån Mänska"hänger på.
Sen kommer de i samlad flock.
"Lilla Fjäril", "Hurry Up", "Theatre Of Hate", "Mina Ögon Ser För Djupt", "Dom Som Slår Läger", "På Flykt",
"Jag Tänkte", "Um Die Ecke" och "Dom Dumma Har Fest" och blir något alldeles extraordinärt på dagens svenska musikscen.
Strunta i DN's fånigt vinklade recension och upptäck att svensk postpunks bästa bästa band är tillbaka 
lika bra som någonsin tidigare.
Vinylutgåvan av deras första album på svenska på 31 år ska naturligtvis inhandlas som ett komplement
till compact versionen, och självklart för att stå rygg mot rygg med "Mot Stjärnorna" (82) och
"En Stjärna Bland Faror" (84) i min vinylkällare.
Björn Bostrand
 
 
 

Syntpop som lockar

Sugen på bra och lagomt dekadent syntpop?
Då är svenska sextetten Le Muhr "Ge Mig Drömmar Att Leva Eller Gift Att Dö" (Beat Buchers)
absolut något att låna öronen till.
Albumet har funnits ute över en månad nu men går utmärkt att uppdatera sig på när som helst.
I min smak lagomt moll, men oftast med ursnygga melodier och Maria Loohufvud sångröst
som ett lite magiskt lockrop som det är svårt att inte känna dragning till.
/Björn
 

Oemotståndlig popkonst

 

"Constant Bop" (Blood & Bisc/Border) är debutalbumet från gruppen Bop English som i sin tur
är det nya projektet från Austin baserade White Denim's frontman James Petralli.
Ett album som ytterst smakfullt  bubblar över av influenser från de senaste tre, fyra decenierna.
Själv säger Petralli att inspirationen kommer från så skilda namn som Bob Dylan, Jeff Lynne,
LL Cool J och Santana.
Det tog fyra år och över 100 dagars jobb i studion för att göra klart plattan som bjuder på en 
10 låtar lång läcker popresa som mixas med diverse andra stilarter och tar skepnad av en 
oemotståndlig häxkittel av popkonst.
Kolla upp!
/Björn 

 


Nära perfektion

 
Tredje raka albumet där det kanadensiska äkta paret Melissa McClelland and Luke Doucet, som
Whitehorse", fortsätter att förfina sitt samarbete och vässa låtskrivande.
Den självbetitlade debuten från 2011 och "The Fate Of The World Depends On This Kiss" 2013
är de två tidigare faserna i en trestegsraket som nu landar nära perfektion.
”Leave No Bridge Unburned” (Six Shooter Records/Hemifrån) har Melissa och Luke
tillsammans med producentduon Gus Van Go och Werner F byggt ett större, djärvare
twangrock sound med en stabil americana grund som hela tiden framhäver ett melodiskt snille
och helt klart förstärker deras personliga aura.
Strålande och oemotståndliga låtar som twangfärgade fyran "Baby What´s Wrong", "You Get Older",
"Tame As The Wild Ones" och "Evangelina" fäster på direkten.
Suggestiv kraft i "Sweet Disaster", "The One I Hurt", balladperfektion i "Dear Irony" och popsnillet
i "Oh Dolores" och "The Walls Have Drunken Ears" är annat ytterst smakfullt på en fullängdare
som aldrig tappar fokus.
Och rakt igenom de 11 spåren går deras magnifka sång som en röd tråd.
Upptäck för bövelen!
/Björn

 
 



Hunderbart

 
Underbar video till nya singeln från den härliga svenska gatukorsningen
som aldrig gått och aldrig kommer att gå i koppel.
/Björn

Unga svenska rötter

 
"Ett bluegrassband från Malmö som är så bra att de utan problem kunnat hoppa in i
"Oh Brother, Where Art Thou Two"! . Ändå utan att vara plågsamt autentiska, med ett
modernt sväng, anslag och egen identitet.” skrev Urban Henriksson på Rootsy.nu
i en recension av debutplattan Greetings From Möllevången".
Och inte har förutsättningar försämrats, snarare tvärtom, till "Across The Deep Blue Sea" (Rootsy.nu)
där 13 av de 14 låtarna är eget material och nummer 14 en tolkning av Jimmy Weeb's "Highway Man":
Med de givna bluegrassverktygen mandolin, banjo, gitarr, dobro, fiol, kontrabas och strålande stämsång
låter sextetten så rätt att det skulle vara omöjligt att i en blindtest skilja dem från den nya amerikanska generationen bluegrassband.
Shoutin' Red a.k.a. Felicia Jangard Nielsen gör naken och innerlig musik som tyvärr ytterst sällan,
för att inte säga praktiskt taget aldrig, hörs på de svenska radiovågorna numera.
Det är naturligtvis en skam, men hon kommer garanterat att hitta sin publik bland både ung som äldre.
Hennes unga stämband och avskalade och hudnära countryblues, folk, gospel sound förflyttar lyssnaren
tillbaks till tidigt 1900-tal när namn som Mississippi John Hurt, Memphis Minnie och Leadbelly var
på tapeten
.
Med "bara" sin ytterst känslofulla sångröst och ett eleganta fingerplockspel på en akustisk gitarr,  i en
rak produktion av svenske bluesveteranen och trummisen Bosse Skoglund, så är
"Introducing: Shoutin' Red" (Rootsy.nu) där Felicia tolkar dussinet sånger från
det förflutna ett 41 minuter långt ekologiskt nervlugnande.
/Björn
 
 
 

 

50/50 Josh

 
De senaste åren har eleganta popsmeden Josh Rouse gått i terapi och han kallar sin tionde
fullängdare för "my surreal expat therapy album”.
Men den numera Spanienboende Rouse gör lite tvärtemot vad man skulle kunna förvänta sig
på "Embers Of Time" (YepRoc/Border) när han stapplar tio drömlåtar på hög som trots sina klart
fundersamma texter ändå andas stor musikalisk positivism.
50/50 sitter helt enkelt förtjusande fint ihop.
Brad Jones, som jobbat med bl.a Justin Townes Earle, har producerat albumet som är inspelat
i både Valencia och Nashville.
/Björn
 
 

Måstekoll på Heather och Bill

Heather Maloney är den amerikanska singersongwritern som har fått stående ovationer för
sin fantastiskt själfulla röst och litterära och spirituella sätt att skriva låtar.
Det självbetitlade debutalbumet kom 2013 och när hon nu den 28 april fyrar av tvåan 
"Making Me Break" (Signature Sounds Recordings/Border) , som är producerad av Bill
Reynolds från Band of Horses och kompad av herrar från nämnda band, Wallflowers samt
My Morning Jacket, så är intresset rejält uppskruvat.
I mars förra året släpptes "The Woodstock EP", som Heather gjorde tillsammans med indiefolk
kvartetten Darlingside och därmed var stenen i rullning på riktigt.
Tolkningen av Joni Mitchell's odödliga klassiker hyllades i amerikanska press och fick exempelvis
Graham Nash (Crosby, Stills, Nash & Young) att plocka fram superlativ som “delicious" och
"really excellent.”
Popgeni har fått förmånen att lyssna på de 12 spåren på "M.M.B." och kan bara berätta om
ren och skär personlig klass rakt igenom.

Engelsmannen Bill Fay och hans musikaliska karriär är en minst sagt fascinerande saga.
Sångaren, pianisten and låtskrivaren Fay's två första album, den självbetitlade debuten och
"Time Of  The Last Persecution" släpptes på Deram 
etiketten 1971.
På grund av dåliga försäljningssiffror så kickades Fay av skivbolaget som dessutom raderade de 
båda albumen ur sina arkiv..
Det skulle dröja till 90-talet innan det uppstod en snabbt växande kultstatus runt Fay igen, och
de båda plattorna återutgavs.
Att fullängdare nummer tre med nytt material från den magnifikt berättande och stilfullt
jordnära brittiska folkrockaren skulle dyka upp 2012 var det knappast någon mer än producenten
Joshua Henry som trodde.
Henry hade vuxit upp med de två första album som fanns i hans pappas skivsamling och han spårade
upp Fay och lyckades övetala honom om att spela in "Life Is People" som kom för snart tre år sedan,
och till och med klättrade up på den svenska försäljningslistan.
Den 24 april är det dags för kapitel nummer fyra i den här smått osannolika historien om den
progressiva folkrockaren när "Who Is The Sender" (Dead Oceans/Border) blir tillgänglig.
/Björn


Växer och växer för varje nytt möte

 
The Late Call "Golden" (Tapete Records/Border)
PPPPP
Utanför fönstren i min recensionshörna har en brutal nordväst vind rivit och slitit i trädkronorna under
hela dagen.
Men när ljuset likt en dimmer sakta börjar tyna bort så sträcker sig träden stolta upp igen i takt
med att sekundmetrarna sakta men säkert droppar till en lite normalare nivå.
Att Johannes Mayer, aka The Late Call samtidig snurrar i min CD-spelare känns bara så självklart.
Den stockholmsbaserade sångaren och gitarristen som är uppväxt i Tyskland och sjunger på engelska
har på sina tre tidigare album sorterats in i facket för en ganska typisk singer/songwriter, men en musikaliskt elegant och mycket begåvad sådan.
Själv måste jag med skammens lätta rodnad erkänna att jag hade halvrisig koll på hans tidigare discografi.
Men å andra sidan känns det som en ynnest att nu äntligen få göra bekantskapen.
Tre år har gått sedan senaste albumet "Pale Morning Light" och Johannes har haft gott om tid att forma
och fundera på nytt låtmaterial och leta medmusiker till sitt nya band.
Så när han under tio dagar i oktober 2014 bosatte sig i inspelningsstudion Studio Nord i Bremen tillsammans
med Patric Thorman, bas, hammondorgel,  Henrik Roger, piano, mellotron, och Lars Plogschties (trummor, slagverk, så kan man inte påstå annat än att alla pusselbitar föll på plats.
För det är "Golden" och de dussinet låtarna som bygger den ett obestridligt bevis på..
"Carry", "Ghost World", "Come Alive", The Pact", Pickpocket", "White Moon" och "The Inner" är grandiost
varm och melodiös melankolisk pop med melodier och en produktion som inte lämnar något mer att önska. 
Övriga fem, titelspåret, "Change Of Scenery", "Opposite", "Leave No Trace" och "Telling Stories" knyter med fingertoppsprecision ihop helheten och berättar om influenser och stilbildande tider när unga musiker med efternamn som Dylan, van Zandt, Hardin, Drake och Martyn satte en viss agenda. 
Men Johannes Mayer och The Late Call plankar inte det förflutna rakt av.
Han låter sig bara inspireras och formar utifrån sin egen uppenbara talang en ljudbild som
växer och växer för varje nytt möte.
Björn Bostrand 
 


 

Köpenhamn & Seattle

 
Danska The Great Dictators från Köpehamn är en rocktrio aktuella med
sin andra fullängdare "Killers" (Royal Toad Records/Hemifrån). 
Sångaren och låtskrivaren Dragut Lugalzagosi startade bandet sommaren
2011 och tämligen omgående så fick de respons för sitt personliga och
annorlunda sound efter att ha släppt tre EP's.
Ljudbilden genomsyras av melankoli och med en udda instrumentering som
banjo, mandolin, dragspel och såg som krydda till basic trippeln
gitarr, bas och trummor så sätter man klart extra prägel på de 11 låtarna
med Lugalzagosi's starka röst längst f
ram.
Den animerade videon till första singeln "Strange Ways" med Dragut kontra
Vladimir Putin är också ett starkt bevis på att dansk musik kan vara så mycket
mer än Bröderna Olsen.
 
 
Klart spännande måste man säga om RxGF från Seattle som kombinerar danceunderground, med
mörk industrirock och altpunk och allt insvept i ett nedväxlat tempo.
Pop noir och electro grunge är också etiketter som sitter helt rätt. 
Producenten John Morgan Reilly har sedan 2010 jobbat på att forma soundet som ger ett starkt 
filmiskt intryck på färska tredje albumet "Any Other Way" (Orange Allies/Hemifrån) där sångerskan
Angeline Schaaf och Jonathan Plum är de som kompleterar Reilly. 
Och även om alla låtar inte på uppstuds faller en på läppen så är det svårt att stå oberörd av
RxGF och deras  stundtals odiskutabela musikaliska power och medryckande melodier. 
Att man till "A.O.W" valt att byta bort de manliga rösterna i den vokala huvudrollen till Schaaf's
dynamiska och smått beroendeframkallande stämma är också ett klart smart drag.
/Björn 
 
 
 

Tipsrunda 4

... men det handlar inte om lädret och 1X2, utan ny läcker, spännande och cool musik som gör 
skillnad och skakar om i  sina respektive genres.

Färskt med Jon Spencer Blues Explosion som på fullängdaren "Freedom Tower: No Wave
Dance Party" (Bronzerat/Border) 
med kraft och fortsatt dunderstark personlighet visar att de
sannerligen inte glömt bort hur man rockar.
Det är både upplyftande och imponerande att på nytt möta ett band som fortsätter att trolla på
sitt magnifika ursprung från tidigt 80-tal.

Annat ljud i skällan, men ändå med samma övertygelse, är det på Pine Hill  Project "Tomorrow
You're Going" (Signature Sounds/Border) där  de två amerikanska låtskrivarna Lucy 
Kaplansky och Richard Shindell startat ett band tillsammans med ett sound som smakar The Band,
Little Feat och sena Black Crowes.
Tänkt som en engångsföretelse, men det är borde definitivt finnas flera öppningar för en fortsättning
av den här hudnära samarbetet.

Ryle Walker är en amerikansk singer-songwriter och gitarrist som följer upp det hyllade debutalbumet
"All Kinds of You" med att släppa "Primrose Green" (Dead Oceans/Border), på samma bolag som
Tallest Man On Earth, Phosphorescent, Bleached och Bear In Heaven bland andra. 
Ryley Walker rör sig problemfritt i såväl americanaland som jazz-rökig miljö och förtjusande
fingerpicking-folk.
Inflytande från slutet på 60-talet och legender som Bob Dylan, Nick Drake och John Martyn är svåra
att inte låta bli att bena ut ur ljudbilden.
Men det är aldrig något som stör eftersom Ryle förvaltar ett tidlöst musikarv på ett förnämligt och 
passionerat sätt.
/Björn


RSS 2.0