Is It Naughty Or Nice ?
The Cowboy´s Christmas Ball
Något för högmässan?
Amerikanska Switchfoot nya album "Vice Verses" förändrar ingenting jag redan visste.
11:e albumet i diskografin är hellre ännu ett bevis på att det "kristna" rockbandet håller formen.
/Björn
Aussiescenen lever 22
De kallar sig The Bon Scotts men är inte ens i närheten av den forne AC/DC sångaren.
Ett tilltag som väckt lite ont blod i hårdrockskretsar och man fattar ingenting.
För det handlar ju om personligt yxad folkrock med stor charm och tydliga popmelodier i kulisserna som Scott själv förmodligen skulle ha varit jäkligt stolt över att låna sitt namn till.
Svårt att inte gilla.
/Björn
Från 1990 till 2011. Supermodeller igår och idag.
Jag hade den stora fördelen att växa upp under 1990-talet. Från en pojkspoling till... Tja... Skit i det.
En platta som jag vårdade öm under det årtiondet var George Michaels "Listen Without Prejudice". Under den här tiden fanns det i en tonårings värld bara två band. Guns ´n Roses och Metallica. På sin höjd kunde man gå med på Ac/Dc och Mötley Crue, men that was it. Så popplattorna fick man smussla undan.
Det var väl först när man gick i nian som man hade byggt på självförtroendet så pass att man kunde medge att man gillade Faith No More, hip hop och Elton John.
Men just George Michael var mer eller mindre ett stort No No. Karln var ju gay. Det gick ju inte för sig på det jämtländska hillbilly-landet. Men när han 1990 började proppa sina videos med supermodeller i stället för sitt egna arsle, så slog han an en ton hos tonårspojkarna. Låtarna var ju skit, men videorna gloddes det på med stora pojkögon. Jag höll ju förstås med, gick hela vägen och stal en av de där H&M-affisherna med Cindy Crawford på och höll på att bryta tummen på kuppen. Men jag berättade aldrig att jag lärt mig spela George Michaels "Faith" på gitarr eller att när jag var i mitt romantiska tonårs-jag om kvällarna spelade nästan sönder singeln "Praying For Time". Som jag, då, tyckte var den bästa Lennoninspirerande balladen jag hade hört sedan Lenny Kravits "It Aint Over Til It´s Over".
Men tillbaka till fenomenet supermodeller.
Av någon anledning så fanns det en liten liten klick av tjejer som då ansågs vara världens vackraste. Inga andra fick liksom plats. De fick Pamela Anderson och Baywatchbrudarna att framstå som White Trash. Det var glamour, det var Paris, Milano och New York. Det var märkeskläder och smycken till förbannelse. Och visst blev man hänförd och charmad. PÅ samma sätt som Grace Kelly, Sophia Loren och Marilyn Monroe trollbundit män och kvinnor genom åren.
Just därför är det lite lustigt att när man tar del av Duran Durans senaste "Girl Panic" så hamnar man tillbaka till tonåren en aning. Nu riskerar jag att bli ytlig, men å andra sidan så är ju hela modebranchen uppbyggd på just detta. Duran Duran sångaren Simon Le Bons fru Jasmine Le Bon var den som fick ihop det gamla gänget igen. Cindy Crawford, Naomi Campbell, Eva Herzigova och Helena Christensen (Chris Isaaks tjej i "Wicked Game" om ni minns) gör här rollerna som bandet "Girl Panic". Intervjuad av Duran Duran, förståss. Naturligtvis med kläder från Dolce & Gabbana. Snyggare än någonsin och trots att de i den ytliga modevärlden nått 40-strecket slår de ut allt motstånd även 2011. Nerdrogade och plastiskopererade bloggerskor är inte ens med i matchen här. Till och med botox fixar de här supermodellerna snyggt. Och vi kan förlåta Cindy Crawfords styltiga skådespeleri, både här och i Fair Game. Som Modeikon slår ingen henne. Inte ens Gisele Bundchen. Dessutom har ju Duran Duran fått till en låt som för tankarna tillbaka till 1980-talet och "Girls On Film" och "A View To A Kill".
Det enda trista är att det verkar som verkligen ingenting har hänt eller utvecklats inom modebranchen sedan 1990.
Men som underhållning är det en smällkaramell av stora mått.
/Stefan
En av 1990-talets bästa
/cbj
PS. Verklighetens par hittades i en bil som kraschat utför en klippa långt från deras planerade färdväg...
Sent i november
Men hon hamnade i gravt narkotikamissbruk, hade en svår fallolycka och avled väl i sviterna av båda. Då hade hennes man och deras dotter redan flytt från henne.
1984 gav Phil Lynott ut singeln "A Tribute To Sandy Denny". Den kan ni lyssna på under "Late November"
En smak av mjölk och honung
Det är sällan grupper låter precis som sitt bandnamn.
Men brittiska The Milk And Honey Band gör verkligen det.
Körde skönt fast vid de tre av de totalt fyra utgåvorna som finns i min CD-samling när jag sorterade vidare i röran under tidiga timmar på första advent.
Egentligen så handlar det inte om ett band, utan om låtskrivaren, och multiinstrumentalisten Robert White och några polare.
White är inspirerad av 60-talets psykedelia och 70-talets powerpop och tillsammans har de ingredienserna genererat en helt stim med högtflygande och vackra popstycken.
Men tyvärr kan man inte beskylla White för att vara direkt överproduktiv med fyra albumsläpp på fjorton år.
2004 års "The Secret Life Of The Milk And Honey Band" och "Dog Eared Moonlight" från 2009 är utgivna på Andy Partridges (XTC) bolag Ape House Ltd.
Ett för mig tämligen självklart val i när man hör och ser de coola videorna till "Waste Of Time", "Just You" och "Maryfaith Autumn" från "D.E.M."
/Björn
Dylan + Amnesty =
Januari 2012 kan vara något att se fram emot. Då släpps den enorma samlingen "Chimes of Freedom: The Songs of Bob Dylan Honoring 50 Years of Amnesty International".Totalt är det hela 80 artister som spelat in varsin låt av Bob Dylan för att stödja Amnesty International.
Samlingen släpps IRL(4 discs) och digitalt i USA den 24 januari genom Fontana Distribution. Internationellt släpps samlingen av Fontana International, a Universal Music company, den 30 januari. Nedan kan ni ta del av låtlistan:
DISC 1
DISC 2
DISC 3
DISC 4
Helt tagen...
/cbj
Traditionsbärare extraordninär
Två poplåtar i kanonklass från ett album som är tämligen given på min Tio i Topp lista över 2011 års bästa album.
Fountains Of Wayne är och förblir ett att de bästa och finaste powerpopbanden i modern tid när man fyllde på en redan lysande diskografi med "Sky Full Of Holes".
/Björn
Hannigan står grann på egna ben
Irländskan Lisa Hannigan var i sex år en av medlemmarna i landsmannen Damien Rice band innan hon kom på att hon kanske kunde fronta lika bra själv.
2008 släpptes debuted "Sea Sew" och nu är "Passenger" ute.
En tiospårare som är producerad av maestro Joe Henry och med finess understryker att hon hade helt rätt. "Knots" från färskingen och "Lille" från förstlingen är två bedårande videos.
/Björn
Je t´aime, Je t´aime
Den 29 november släpps albumet "From Gainsbourg To Lulu" där Serge Gainsbourgs son Lulu har satt samman ett album med pappans låtar i nyinspelningar. Lulu sjunger själv ungefär hälften av låtarna. Resten sjungs av en underbar samling artister.Det är helt fantastiska tolkningar. Vanessa Paradis och Johnny Depp gör en duett, Shane MacGowan gör en liksom Marianne Faithfull, Iggy Pop och Rufus Wainwright.
Här nedan kan ni lyssna på några av albumets spår:
Hör Marianne Faitfull göra "Manon":
Marianne Faithfull – Manon (Serge Gainsbourg cover) by rfp86
Hör Vanessa Paradis och Johnny Depp göra "Ballade de Melodie Nelson"
Johnny Depp and Vanessa Paradis – Ballade de Melody Nelson (Serge Gainsbourg cover) by rfp86
Hör Iggy Pop göra "Initial B.B."
Iggy Pop – Initial B.B. (Serge Gainsbourg cover) by rfp86
Hör Shane MacGowan göra "Sous Le Soleil Exactement"
Shane MacGowan – Sous Le Soleil Exactement (Serge Gainsbourg cover) by rfp86
Och slutligen Rufus Wainwright med “Je Suis Venu Te Dire Que Je M’en Vais"
Rufus Wainwright – Je Suis Venu Te Dire Que Je M'en Vais (Serge Gainsbourg cover) by rfp86
Världens 100 bästa gitarrister
Nå här är de 20 främsta - inga större överraskningar eller hur, ja förutom Derek Trucks höga placering förstås:
01. Jimi Hendrix
02. Eric Clapton
03. Jimmy Page
04. Keith Richards
05. Jeff Beck
06. B.B. King
07. Chuck Berry
08. Eddie Van Halen
09. Duane Allman
10. Pete Townshend
11. George Harrison
12. Stevie Ray Vaughan
13. Albert King
14. David Gilmour
15. Freddy King
16. Derek Trucks
17. Neil Young
18. Les Paul
19. James Burton
20. Carlos Santana
Några övriga placeringar: Prince(33), Tom Morello(40), Rory Gallagher(57), Jack White(70), Tom Verlaine(90), Steve Jones(97) och Lindsey Buckingham(100). Inte en svensk gitarrist så långt ögat kan nå...
Och vilken låt kan man ha efter en sån lista. Jo, Chris Spedding, som märkligt nog inte platsar, och hans "Guitar Jamboree" förstås. Varsågoda:
Grå skjorta och slips...
Den 5 december släpps deras nya singel "Grey Shirt & Tie" och deras video är regisserad av Mattias Erik Johansson - det låter rätt svenskt...I tisdags var Spector hos "Later...with Jools Holland" - då framförde de en annan skön låt. Och visst är det något särskilt med de där glasögonen - är det Jarvis Cockers gamla, eller...De kanske har en sån där Benny Guldfot-effekt...
Till våren kommer i vart fall Spector att turnera tillsammans med Florence & The Machine och de gör också sin första helt egna turné.
/cbj
Jag är pappaledig. Återkommer när lillan sover...
Lilla Alva är inte mer än snart två veckor gammal, och jag har redan plågat henne med Frank Sinatra (då somnade hon), Buzzcocks första (då tittade hon misstänksamt på mig), Beach Boys Smile sessions (då såg hon lugn ut) och Tom Waits senaste (då log hon, eller så var det gaser).
För två veckor sedan, inne på BB hade vi med oss en radio som fick stå på under natten. Man kan nästan säga att det var Maroon 5 "Moves Like Jagger" och "Veronica Maggio "Satan i Gatan" hela tiden. Vilken kanal jag rattade in. T o m på programet Karlavagnen på P4.
Men under en kvart på lördagsnatten så spelades en trippel som jag kommer att komma i håg. Jag har alltid gillat nattradion. Det är en lugn och harmonisk röst som sitter och pratar om egentligen ingenting, men just rösten är lika rofylld som en Farbror BOM, fylld med italienska druvor i dryckesform. Och så var det ju dessa tre låtar då. Man blev lite rörd av allt som hänt och kände en slags inre frid när lilltösen för första gången lärde sig hur man får ut mat ur morsan.
Visserligen var hon vaken ett tag till och hon har fortfarande en förmåga att vara vaken på nätterna. Men så fort Lisbeth Hermansson kommer in i etern och pratar om sex (hon gör det rätt ofta på morgonprogrammen, va?) eller Lars Gustavsson sitter och funderar över någon en tränare har sagt, så finner vi frid och kan somna.
Inget ont om deras radioprogram. Tvärtom. Det är skönt att slippa det flåsiga och hurtiga RIX FM med jämna mellanrum. Även om sex och sport borde vara utjatade ämnen vid det här laget.
Kanske börjar man bli gammal..?
Jag måste i alla fall dela med mig av den här sköna nattmusiken, som funkar skitbra även om man inte skulle ha vakna barn.
/stefan
Pronounced raw-me
Romi Mayes från Winnipeg, Kanada, är på tapeten med sitt femte studioalbum "Lucky Tonight".
"Kick ass blues from the type of woman my mother warned me about", lyder ett av omdömena om 39-åriga Mayes.
Som om Keith Richards, Joan Jett och Ray Charles på något sätt kunde avla ett kärleksbarn, säger ett annat.
Bourbon infused country blues är också en sticker som funkar.
Avgör själv en trappa ner där hon berättar om det liveinspelade albumet och bjuder på läckra smakprov.
/Björn
Happy Thanksgiving!!!
Matt julstökar redan
Julenissen kommer snart.
Och Matt Banham längtar redan så mycket att han till och med har skrivit en jullåt till sig själv.
/Björn
Senare...med Gillian & Michael
Och är det så att någon i stället vill höra en isländsk sångerska i ny märklig frisyr framför en kör i märkliga kläder så var de med i samma program. Ja, och där var också en brorsa utan sin brorsa och vars favoritlag förlorade mot Napoli i veckan...Men Björk och Noel får ni söka upp själva på Youtube.
Vi visar i stället höstens vackraste röst vars debutalbum kommer våren 2012.Michael Kiwanuka kommer att bli hur stor som helst...
/cbj
Nu är den igång... 2
Det har blivit ruggigt många engelska rockmagasin under åren och med dem en uppsjö av medföljande CD på alla möjliga och omöjliga teman.
Den här från mars utgåvan av Mojo 2006 där andra tolkar verk av mr. Davies är lätt att älska .
Fountains Of Wayne "Better Things", Steve Wynn "This Strange Effect", Redd Kross "Fancy", Mudhoney "Who Will Be The Next In Line", Kevin Tihistas "Situation Vacant", The Blue Aeroplanes "Big Sky". Peter Bruntnell "Waterloo Sunset" och Mark Lanegan "Nothin' In The World Can Stop Me Me Worryin' 'Bout That Girl är ryggradscovers.
/Björn
En helig natt...
Till våren 2012 vill Shelby Lynne komma till Sverige. Vem vill inte höra henne då...
/cbj
O Holy Night from Shelby Lynne on Vimeo.
Gutta på nattlig visit...
A Christmas Carole...
Den 1 december
Jo, vi talar alltså om Lars Bygdén och Richard Lindgren...
Om skivor och skivspelare och samtiden...
/cbj
Det är långt till Royal Albert Hall...
/cbj
Nu är den igång...
Utrensningen, sorteringen och kategoriseringsprocessen som jag gått och dragit på i flera år nu är igång.
Här är det några blues och rockabilly grejer som ska rättas in i ledet.
Det känns kanon men det kommer att bli en ganska långdragen historia som säkerligen sträcker sig en bit in på 2012.
Fast samtidigt garanterat kul då jag med största säkerhet kommer att upptäcka sånt som jag inte visste jag hade.
Återkommer på bloggen under resans gång med odds and sods från den här trippen.
/Björn
Aldrig ett dåligt album
Ta ner paraplyerna...
-Ta ner era paraplyer annars ser ni ju inte mig
Kurt Olsson & Damorkestern gjorde en helt underbara spelning där på Hultsfreds absolut största scen. I dag avled Lasse Brandeby. Han har väl inte gjort så mycket minnesvärt de senaste åren. Men oj vad mycket bra han ändå hunnit med.
Popgeni kommer att sakna både Kurt Olsson och Lasse Brandeby...Tack för allt!
Winter Wonderland
Scott Weiland gör en julskiva döpt till "The Most Wonderful Time Of The Year". Att döma av detta färska klipp låter det inte som vare sig Stone Temple Pilots eller Velvet Revolver. Ja, Scott försöker väl närmast vara Bing Crosby. Eller vad säger ni?
Vinterns skönaste cover...
När de är på det rätta humöret finns det inte många som klarar av att sprida musikalisk glädje som Saw Doctors. Underbar låt, underbar video. Låten släpps för nedladdning i december. Nu önskar vi bara att Till-bryggerierna återuppstod och åter släppte ut sin läsk "Downtown"...
/cbj
50 ord för snö
/cbj
Inget ljus
/cbj
Glöm inte att kolla upp Rodney
Kom bara plötsligt på att vi har alldeles åt skogen för lite Rodney Crowell på vår site.
Så sant som han sjunger "this mean old world runs on sex and gasoline" eller "we all go to heaven on a hard disc drive".
Längtar verkligen efter ett nytt album från en stor musiker, låtskrivare och sångare.
/Björn
Höstens viktigaste bok!
Recension kommer snart. Men det här är boken att läsa i höst. Det är en tidsresa tillbaks till 1980-talets första år. Tillbaks till en tidning som trodde på styrkan i musiken och som trodde på att läsarna vågade förstå. Schlager är ytan minsta tvekan den bästa musiktidning vi haft i Sverige. Den kom så ofta att den innehöll nyheter och den hade skribenter som brydde sig.
Vi är väl ett antal popgenier som understundom skull kunna skriva under på Per Bjurmans citat:
Ulf Lundell påstod en gång att alla rockskribenter är misslyckade rockmusiker. Han hade fel. Jag, till exempel, ville aldrig bli Keith Richards. Jag ville bli Lars Nylin. - Per Bjurman, Aftonbladet
Här finns artiklar jag har i klart minne, som resa med Ebba och Dag Vag och Abba-intervjuerna, och fantastiska artiklar jag glömt som Kristina Adolphsons lika hemska som fascinerande intervju med en synnerligen heroinpåverkad Nico.Enda bristen är att alla bra foton saknas. Det här är bara text - men det bli ännu bättre av att varje skribent får kommentera sina texter utifrån sitt 2011-perspektiv.
/cbj
Boken kan beställas direkt från förlaget här
En riktigt cool jul...
Han har en alldeles egen och speciell förmåga att attackera låtarna på ett, coolt sätt. Vilket han alltid har haft.
Och så är han kanske den ende vi har kvar från guldåren av svensk jazz och revyhistoria.
/Stefan
Johnette & James
Har torskat på ett skönt återfall med amerikanska Concrete Blonde.
Sprungna ur Los Angeles post-punk myllan, liksom band som Wall Of Voodoo, X, och The Go-Go's, så är Concrete Blonde en glömd juvel.
De två huvudrollsinnehavarna var sångerskan, låtskrivaren och basisten Johnette Napolitano samt gitarristen James Mankey.
När några stora skivbolag fick upp öron och ögon för duon så kallade de sig för Dream 6 och hade bara släppt en EP.
Men Napolitano och Mankey ville inte dansa efter majorbossarnas pipor utan krävde full artistisk kontroll och hamnade istället på den vid tidpunkten coola etiketten I.R.S som sorterade under CBS.
Där fanns också R.E.M. och det var faktiskt Michael Stipe som tyckte att de skulle kalla sig för C.B.
Resten är faktiskt ett stycke utsökt amerikansk rock'n'roll historik.
Från den självbetitlade debuten 1987, fem år efter att man bildade bandet, fram till 1993 års "Mexican Moon", så lyckades Napolitano och Mankey verkligen hålla greppet om sin särart och trillade aldrig ner i någon av branschens många varggropar.
Mellan förstlingen och "M.M" så släpptes, med Harry Rushakoff och Paul Thomson som alternerande bakom trummorna, även "Free" (1989), "Bloodletting" (1990) och "Walking In London" (1992).
En personligt balanserad och mångfacetterad full hand i hur man blir som bäst om man håller fast vid sin övertygelse.
C.B. var naturligtvis inte ensamma om att få alldeles för lite säljcred hos de stora massorna, men det är en annan och ganska vanligt förekommande historia.
De sex videorna som ramar in den här feta texten är alla hämtad från dessa fem album.
Da shit finns på Spotify.
/Björn
I väntan på snön...
Och snön faller friskt över Norrköping när Eldkvarn blickar bakåt och minns "Alice". Här från Cirkus Broadway-turnén 1988...
"Snön föll" av Andreas Mattsson och Peter Jöback är en underskattad låt från mitten av 00-talet. Här i en akustisk version
Laleh med "Snö" måste givetvis vara med. En modern klassiker.
Anna Stadling kommer från Sundsvall. Hon tog E 4 norrut och sjunger om vad snön kan betyda och inte betyda. Här är "Röd snö"
Uffe och Agneta från 1978 är väl den mest klassiska. Skriven i Åre och allt.
En gång gav tidningen Schlager ut en julsingel. På ena sidan var det Ebba Grön och på den andra var den här. En klassisk sång om snö och jul.
Men alla är kanske inte lika förtjusta i snön. Lyssna på Jonathan Johanssons sköna syntetiska pop...
Och här bjuder Basse Wickman och Magnus Lindberg på "Den första snön"
Och allra sist. Min egen absoluta favoritlåt med snö. Magnus Lindberg igen med "Snön den faller vit"
/cbj
Höstens röst...
Den 1 januari 2012 kommer Michael Kiwanuka's nya och tredje EP med bland annat "Home Again" och i mars 2012 kommer det av många så efterlängtade debutalbumet. Till dess får vi njuta denna magiska röst och dessa för hösten så passande melodier...
Sonic Youth i måndags
/cbj
Innan vi kände Melissa...
I somras framträdde Melissa Horn i Oslo: en knapp vecka efter massmordet utfört av den där norske galningen jag inte ens vill nämna vid namn. Här står Melissa och band på taket till Operan i Oslo fyra dagar efter vansinnet- Och det är så gripande och så bra...
/cbj
Vinylkällaren 52
Basse Wickman
"Crazy Love" (CBS) 1982
Det finns en del av Basses backkatalog på Spotify men konstigt nog inte "C.L".
Producerad av Mikael Rickfors och fylld med dussinet excellenta Wickman kompositioner i powerpop och countryrockens namn så är det en platta som fortfarande håller och sticker ut ur den svenska popproduktionen genom årtiondena.
Som liten kuriosa kan nämnas att det också var det första album som jag tyckte till om som recensent i Östersunds-Posten för snart 30 år sedan.
I dag känns det som om man skulle vilja peta lite i ljudbilden och exempelvis lyfta fram Basses gitarr och lufta upp den lite kompakta 80-talsproduktionen.
Men i det stora hela lyckades Rickfors med uppdraget, även om det naturligtvis var svårt att strula bort ett så utsökt material.
"Oh,Susanne", "Someday" "Long Dark Night", "Moonlight Lady", "Right Now", "Shining Through The Haze", "Every Which Way" "Short Stories" skulle självklart vara med på en "Best Of B.W."
Och det är med höjda ögonbryn jag konstaterar att inte ett enda av hans 12 egenhändigt skrivna låtar från "C.L." finns med på den i övrigt mycket fina Basse Wickman "Revisited - The Best Of Basse Wickman".
Handlar det om upphovsproblem, eller har man bara bommat totalt?
Måste vara det senare.
Samtidigt så är de 23 låtarna på "Revisited…" ett mycket hörvärt bevis på att Basses låtskatt är betydligt elegantare och vackrare än vad försäljningssiffrorna förtäljer.
Omgångens Hidden Treasure-baksida är också blågul.
Men en tämligen svettig en om man nu inte råkar sitta på albumet eller som CBJ har järnkoll på det mesta av det som landade på den svenska pop och rockscenen under 70 och 80-talen.
Förresten så har H.T. bandet gjort comeback i originaluppsättningen under hösten och ett antal livespelningar runt om i vårt land ska vara på gång.
Bite the bullet!
Liknande artister: The Byrds, Sutherland Brothers & Quiver, Ian Matthews, Magnus Lindberg, Dan Tillberg.
Björn Bostrand
Mera Live från New York...SNL med Coldplay
Ni kanske missade något i går
Och så ett extranummer tillsammans med Joan Jett...
Snön kommer på onsdag...
Britterna Snow Patrol med färgstarke sångaren Gary Lightbody i spetsen släpper sitt sjunde studioalbum på onsdag.
"Fallen Empires" är titelspåret och "This Isn't Everything You Are" är nya singeln.
/Björn
Underbart kan vara kort
Underbar artist.
Underbar låt skriven av Paul Westerberg från underbara albumet "Ghost On The Canvas"
Det känns trist att det är sista kapitlet i Glen Campbells omstart av en underbar karriär.
/Björn
There's a riot grrrl going on
Det är minst 20 år sedan riot grrrl rörelsen skapade ärr i altrock vågen när plötsligt den här superfyran från Portland, Oregon, gör comeback under namnet Wild Flag.
Carrie Brownstein, vocals, guitar, Janet Weiss, drums , backing vocals, Mary Timony, vocals, guitar, och Rebecca Cole, keyboards, backing vocals, har ett förflutet i grupper som Sleater-Kinney, Helium och The Minders och ränder har inte bleknat sedan dess.
/Björn
Lynne med integritet och värme
”Revelation Road” (Everso)
PPPP
Hon vilar inte på lagrarna direkt.
Efter två album under 2010, "Tears. Lies And Alibis! och julalbumet "Merry Christmas", så har hon plötsligt material till ytterligare en fullängdare med 11 egenhändigt pennade låtar på egna etiketten Everso. Produktiv som få och "R.R" är album nummer 13 sedan debuten "Sunrise" 1989.
Men personligen tycker jag är det från och med den musikaliska kursändringen med "I Am Shelby Lynne" från 2000 som hon började hitta sitt rätta jag som artist.
Countryslingorna från början av karriären finns kvar, men Lynne är numera en friare och bredare artist som lånar och blandar både fritt och elegant från rootspåsen, och det hela tiden med helt rätt balans när det gäller känslan.
Hon visar också prov på utmärkt låtskrivande och hennes bedårande röst ligger så där hudnära rätt i produktionen som den bara ska.
Titelspåret, "Even Angels", jazzrökiga "Lead Me Love", "I Won´t Leave You", "I Don't Need A Reason To Cry", "Heavens Only Days Down The Road" och "I Won't Leave You" är granna avtryck från en artist och musiker med stor och varm integritet.
Liknande artister: Tift Merritt, Rosanne Cash, Allison Moorer, Shawn Colvin, Lucinda Williams.
Björn Bostrand
Tillfredställd
Tom Waits senaste video "Satified" från senaste albumet. Inte så illa...
Balladen om 70-talets största rockband
vi skulle kolla in ett häftigt band, som skulle va så jävla bra.
Och efter ett par minuter, att bandet hade dragit igång,
ja, hela lokalen svängde, och alla sjöng med i deras sång.
Åh, vilket drag, vilket underbart drag,
åh, vilket drag, vilket helvetes drag,
vilket drag,
vilket underbart drag.
Och efter halva konserten tystades musiken ner,
och en sångare i mörka solglasögon satte sig vid pianot ner.
Det var det bästa jag hört, när rösten genom mörkret skar,
ja, hela kroppen skälvde jag kan inte säga vad det var.
Jag ska försöka förklara i ord, men jag tror det måste ses,
men sån musik finns inte i dag och kommer nog aldrig mer.
Åh, vilket drag, vilket underbart drag,
åh, vilket drag, vilket helvetes drag,
vilket drag,
vilket underbart drag.
När jag gick ifrån lokalen var det en röst i mitt hjärta som sa,
den där sångaren med det storburriga håret kunde lika gärna va jag.
Och när jag nu står på scenen, så minns jag varje gång,
när sångarn med den spruckna rösten sjöng: "When my minds gone"
Åh, vilket drag, vilket underbart drag,
åh, vilket drag, vilket helvetes drag,
åh, vilket drag, vilket underbart drag,
åh, vilket drag, vilket helvetes drag,
vilket drag,
vilket underbart drag.
(Text och musik Magnus Uggla från "Vad ska man ta livet av sig för när man ändå inte får höra snacket efteråt")
Thomas kommer före Tori
Stackars Chris Isaak...
Men just i Il Divos fall kan nog Chris skratta hela vägen till banken. Avgör själva - här är Il Divo med "Wicked Game":
Bush blommar igen
Den 23 november släpper Kate Bush ett album med nyskrivet material.
Plattan som släpps på Bush egna label "Fish People" är döpt till "50 Words For Snow" och innehåller sju nya låtar mot en bakgrund av fallande snö???!!!
Hörs snöflingorna??!!
Den spelades in under samma period som man jobbade med "Directors Cut", där elva låtar från "The Sensual World" och
"The Red Shoes" friserades om i modernare men knappast häpnadsväckande versioner.
De sju färska låtarna sträcker ut sig över 65 minuter och visst låter smakprovet "Wild Man", vilken uppenbart handlar om snömannen, som att hon fortfarande har det?
/Björn
Hey Man! It´s The Horrors!
/cbj
R.I.P
Dwight Arrington Myers eller Heavy D var kanske mest känd i USA. Men de flesta som har ett litet hum om hiphop har i alla fall hört hans strålande version av "Now That We Found Love". En monsterhit på sin tid.
Heavy D blev 44 år.
På tok för ung, även han. Men vi kommer att minnas honom som en av de hiphopartister som spred mycket glädje omkring sig. Precis som han gör i den här dängan, som håller än i dag.
/Stefan
Vackrare och mer gripande än så här blir det sällan...
/cbj
Inte till salu
Kränger CD-skivor på Tradera just nu och det blir mycket plock i lådorna.
Tänkte lägga ut amerikanska indierockarna The Black Heart Procession "The Spell" från 2006 för en 25-krona.
Men efter att den snurrat hälften av de 11 spåren i iTunes så kändes det som en ganska dålig idé.
Så jag behåller den.
Vad tycker ni? Rätt eller fel?
/Björn
Onsdagsmagi med Mary J. Blige...
Jag var 20 år, 20 år, Fyrisån, Rackarberget -80....
Jag kom till Uppsala i januari 1980. Jag flyttade från Uppsala i september 1985. De första månaderna i Uppsala for jag ofta till Stockholm till Music Palais och till Musikverket för spelningar med band som Reeperbahn, Alien Beat, The Pain och andra. I Uppsala gick jag på V-Dala och upplevde Ted Gärdestad, Kenta, Eva Dahlgren, Ulf Lundell och andra. Jag bodde i Studentstaden och det tog ett tag innan jag gick till Rackarbergspuben. Där blev det mest Dag Vag, Aston Reymers Rivaler, Calcutta Transfer, Blues Annika, Ola Magnell, Kjell Höglund och Roffe Wikström. Men även Cornelis, Magnus Lindberg och till och med Olle Adolphson.
Sedan var det alla Uppsala-band. N-Liners som sedan blev Eklund, Jameson, Eklund och till sist Webstrarna, Svart med Caiza Almén från Östersund, Stain, Rävjunk,Rune Strutz, Lars Garage och inte minst underbara Low Rain. Sedan alla gamlingar med Red Label, Good Morning Blues med flera. Och mina speciella garagefavoriter The Sleep och Watermelon Men dök så småningom upp. Dessutom var det Micke Wallin som jag läste Informationsteknik med och hans The Preachers.
Runt 81-82 började jag skriva rock i studenternas veckotidning Ergo. De ville ha någon som ville skriva om svensk rock och livescenen i Uppsala. Perfekt. Jag kom in gratis på allt. Och ibland var det tre kvällar i veckan på Rackis. Livet lekte och det gav kraft åt studierna.
För helt plötsligt hade Rackis också börjat locka liveband av annat slag. Bröderna Uffe och Björn hade bara rättigheter för folköl, men den var billig, och med deras chilenska piroger och massor av livemusik satte det fart på allt. På Rackis såg jag allt – och jag menar ALLT. Legender som Sir Douglas Quintet, Nico, Eric Burdon, Linus & The Losers, Wilko Johnsons Solid Senders, Richard Lloyd, Queen Ida,The Saints, Roy Buchanan, Peter Hammill, Vibrators, Richard Thompson och dåtidens allra viktigaste band som Green On Red, Barracudas, Blow Monkeys, franska Dogs, Jason & Scorchers, The Cheaters, The Triffids, The Lyres, Robert Cray, Katrina & The Waves och många fler. Samt första spelningar med svenska band som Lolita Pop, Gyllene Tider, Docent Död, Wilmer X, Dead Scouts med Per Persson, Lustans Lakejer och en hel del till.
Rackis var mitt allt, Jag bodde först nära och sista året väldigt nära. Och jag blev överlycklig när jag var tillbaka i Uppsala runt 15 år senare och när gick in på Uffes dåvarande arbetsplats Katalin så kände han igen mig på långt håll.
Annars var det givetvis också Musikforum, ännu mera V-Dala och den självklara samlingsplatsen på Musikörat – världens bästa skivbutik någonsin – i alla fall i Uppsala- i alla fall då i början av 1980-talet. Usch, den här texten blir för lång. Men nostalgin finns kvar. Och det blir aldrig som det var – men det var förbannat bra…
För allt i Uppsala, tack till hela korridoren på Studentstaden med Per & Helena i spetsen för alla festerna. Tack till Freddie som oftast var med. Tack till Micke Wallin, Imre Von Polgar(RIP), Erik Illés, Sören G Andersson, Peter Ericson på Musikörat, Peter R. Ericson, Nicke Rune, Peter på Skivboden, Lasse, Lasse, Lennart och Peter, Rosman. Till sist ett gigantiskt tack till Uffe & Björn på Rackis och alla på Ergo och även till Ulf G. och Björn G. på UNT som lät mig skriva.
/cbj
Här hittar ni länken till Rackis-nostalgi
Aussiescenen lever 21
Kommentarer överflödiga.
The Vasco Era "Rock'n' Roll Is The Only Thing That Makes Me Feel Good" från ett nytt och för tillfället till synes helt oåtkomligt album är sånt som jag faller helt platt för.
/Björn
Tillbaka till 1980-talets magi...
M83
"Hurry Up We´re Dreaming" (Naive/Playground)
PPPP
Efter fem stycken halvdana popalbum slog det till ordentligt för det franska bandet M83(som står för Messier 83 eller Södra Vindsnurregalaxen som är en spiralgalax).
Det råder inget större tvivel om att de vill vara med och kämpa om titeln "årets platta". "Hurry Up, We´re Dreaming" är en kanonplatta från början till slut.
Inför "Hurry Up We´re Dreaming" så valde Anthony Gonzalez att flytta till Los Angeles.
Enligt honom själv så hade han en ambition att göra en platta som Smashing Pumpkins "The Mellon Collie And The Infinite Sadness". Mest som dubbelalbum då, för musikaliskt sett så finns här väldigt få elgitarrer. Men akustiska gitarrer och pianon. Kanske hade flytten en bra inverkan på Gonzalez
Man får väldigt mycket 1980-tals vibbar, New Wave, Britpop och shoegaze. Och starka melodier, framför allt. Lite som om man skulle stampa ihop Depeche Mode med Joy Division, Visage och Duran Duran med Phil Spector bakom spakarna. Det är ett symfoniskt syntigt wall of sound som träffar en mitt i plytet. På ett helt delikat sätt. Tankarna går också till Spiritualized "Ladies And Gentlemen We´re floating In Space" och tidiga Genesis med Peter Gabriel som frontfigur.
Ett smakprov fick vi i somras när M83 släptte "Midnight City" som singel. På plattan finns det en handfull lika bra låtar. Men det bästa är ändå att lyssna på plattan från första till sista spåret.
Man får en musikalisk tripp i tid och rum som snabbt blir beroendeframkallande.
Liknande Artister: Har jag redan namedroppat i texten, så läs om du missade det.
Stefan Herdell
Live from New York. It was Saturday Night....
/cbj
Dubbel dos country
Som alltid. Mycket okänt men mycket hörvärt på countryscenen. Bara man letar.
Langhorne Slim och Attwater känns absolut som något man borde fördjupa sig i.
/Björn
Monkey See, Monkey Do
Har investerat i vinylutgåvan också av en av årets tveklöst mest klockrena garagerock, punkpop och powerpopare och fick en nedladdning i mp3 format på köpet.
Sånt gillar vi och just nu lirar jag vinylen både högt och hårt på en skönt ledig måndag.
Hey ho, let's go, och Ramones måste le i sin himmel.
Lyssna själva The Barreracudas "Nocturnal Missions".
/Björn
Nytt, nytt och någonting skitgammalt....
Men vaggan är bäddad. Har funderat på att bädda ner mig där med en kall pilsner, men jag tror inte att den håller.
Så nu är det en väntan på första bäbisen som gäller.
Medan jag har varit utan internet så har jag roat mig med att bära saker. Och lyssna in mig på The Smile Sessions och Crosby, Stills, Nash & Young. Därför blev ju låtvalet för dagen rätt lätt, så att säga...
/Stefan
37:an Adams
David Ryan Adams fyller 37 år just idag.
Undertecknad och Popgeni gör naturligtvis jättevågen för mannen som med "Ashes & Fire" har gjort ett album som är helt givet på min årsbästalista, som så många andra fullängdare ur hans backkatalog.
Underbara "Lucky Now" har Ryan framfört tidigare hos oss, men inte i den här videoversionen.
På onsdag spelar han live i Uppsala på Konsert & Kongress och jag kan inte riktigt förstå varför jag måste vara hemma och jobba och inte kan åka ner och hälsa på min syster och ta med henne på giget.
/Björn
Lejonet viskar
Nu finns den på Tuben.
Den officiella videon till "The Lions Roar" titelspåret till First Aid Kit kommande album som släpps den 24 januari 2012.
Popgeni är förtrollade...
/Björn
Ljudmässigt omistligt, men taskigt paketerat
Pink Floyd
"Wish you were here - The Immersion Box Set" (EMI)
PPPP
Pink Floydnörderiet står har denna höst en gudomlig renässans. Efter en salig månad med utgåvan av "The dark side of the moon" i boxversionen "The Immersion" har jag längtat som ett barn inför julafton på att få ta del av samma koncept med "Wish you were here". Just nu är jag av förklarliga skäl skitless på "Money" och de andra låtarna på "The dark side" efter att ha vridit och vänt på alla ljudmässiga versioner, som i sig förstås är fantastiska upplevelser.
Redan med nyheten då det nya namnet på uppföljaren till "Dark side" släpptes infann sig en kittling då det inte var svårt att räkna ut vad Rogers Waters och de övriga i bandet hade i tankarna då de började forma de nya låtarna den vintern 1973. Det hela handlade förstås om Rogers och David Gilmours saknad av barndomsvännen Syd Barrett.
Med facit i hand hösten 1975 då "Wish you were here" släpptes var det uppenbart att bandet tagit ett nytt steg framåt. Idag, när vi leker med Garageband och den digitala tekniken erbjuder oändliga möjligheter, förstår jag nu vilket otroligt geni Pink Floyds Richard Wright var och hur han i ett fantastiskt ljudbildsamspel (vilket ord..) med David Gilmour skapade nya förgreningar i rockmusikträdets oändliga grenverk.Det är här "Wish you were here" har sin tidlöshet. Musiken är betydligt kallare och mer anonym, men lika exakt och precis i varje enskild ton och beståndsdel. Det finns ett vemod, en saknad, men det är en tydlig ödmjuk värme, som om förmedlarna av budskapet har förlikat sig med att verkligheten i fallet med Barretts förvillande tillstånd är så skoningslös som man bara har att acceptera.
Lite gnäll, alltså, och mer kommer avslutningsvis. Tillbaka till en kärnfråga: vad är det du får för de 1200 sekinerna förutom en snygg box att ställa i bokhyllan? Naturligtvis ett flertal ljudversioner, från remastrad cd, dvd till bluray, förstås. Och det låter helt enkelt fantastiskt bra. Du kan välja och vraka mellan quadmixar, surrondditon eller att nöja dig med en nyligen remastrad version av albumet.
Min största upplevelse av det outgivna materialet är att ta del av extranumren från "Wish you were here"-konserterna på Wembley 1974, ja, det var faktiskt så att gruppen lirade de nya låtarna live innan plattan släpptes. Det jag knockas av handlar om "Raving And Drooling" och "You’ve Got To Be Crazy" som sedermera på "Animals" vässades till "Sheeps" och "Dogs". Liveupptagningarna av de två låtarna är två rejäla guldkorn. Den mytomspunna studioversionen av titelspåret på albumet då violinisten Stéphanie Grappeli kliver in, är en ganska så platt historia som får mig att förstå varför gruppen valde att inte ta med den i den slutliga albumversionen.En betydligt mer substans finns i albumformgivaren Storm Thorgersons designade bok på 36 sidor. Men även här känns det som om man skyndat lite för fort i projektet, som om man mer plikttroget värkt fram något, utan att riktigt ha tänkt till. Den skriftliga dokumentationen känns också lite underligt när man lämnar åt Thorgerson och journalisten Mark Blake att berätta om tillkomsten av albumet.
Inte ett ord från någon i bandet.
Inte ett kommatecken.
Det får mig att undra om denna revival är ett skivbolagsnyck där Waters, Gilmour & Co inte brytt sig ett skit. Deras egna upplevelser från albumets tillkomst, tankar och idéer hade gjort detta till att vara en komplett retrokick.
/TC
The man in the middle goes 57
Chris Difford fyller år i dag
Från 1978 och genom hela 80-talet på åtta album utgjorde Difford tillsammans med Glenn Tilbrook engelska gruppens Squeeze helt excellenta låtskrivarduo.
Rättvist jämfördes de med både Lennon & McCartney och Ray Davies (The Kinks) när det gällde smartness i låtbyggandet.
Oftast var det Tilbrook som sjöng lead på låtarna och på min Spotifylista Squeeze "Best Of Difford & Tilbrook" med 15 av duons finaste ess så tar Difford bara ton på new wave doftande trippeln ”Take Me I'm Yours”, ”Cool For Cats” och ”Slap And Tickle”.
Men man kan höra honom ”morra” personligt snyggt bakom Glenn många av de övriga låtarna.
I eget namn har han släppt tre album och det senaste, av recensenterna hissade Chris Difford "Cashmere If You Can" visar han med tydlighet att den speciella popkänslan sitter där fortfarande.
Jag är stolt över att vara av samma årgång som C.D.
/Björn
Amy + Nas= Like Smoke
/cbj
“…like a polygamist with a twist, will I marry again, maybe, I guess….”
“I be out in London, Camden, hunting for the answers why the God take away the homie. I can’t say that I’m a firm believer that we all meet up in eternity. Just hope the big man, show me some courtesy….“
50/50
Betydligt fler väntas till Globen i kväll där Bob Dylan och Mark Knopfler återförenas. Vi hoppas att de båda herrarna inte följt i Rihannas spår och laddat med tequila-race...
Nej, skämt åsido. Popgeni hade gärna besökt både Rihanna och Bob & Mark. Vi får nöja oss med några videoklipp. Vi börjar med att lyssna på hur det lät i Carnegie Hall den 4 november 1961. Sedan lyssnar vi på den dynamiska duon från Luxembourg den 21 oktober 2011.Och jo, allt var bättre förr...
/cbj
Bara samma sak...
/cbj
Miranda solo - 4 The Record
/cbj
Superfemman gör pubrockdrömmen sann
Trouble Boys
”Bad Trouble” (Ball & Chain/Border)
PPPPP
En supergrupp. Och en fullpoängare på ämnet.
60 procent svenskt rockstål och 40 brittisk dito med en melodismartness och ett grundsväng som knockar.
Billy Bremner, lead guitar & vocals, Sean Tyla, guitar & vocals, Tommy Cassemar, bas, Ingemar Dunker, trummor, och Micke Finell, saxophone, vocals & guitar kan man läsa i CD-häftet och det är bara att buga för 30 år av rock'n'roll konst.
T.B. är naturligtvis pubrock hela vägen ut i fingertopparna. Och med den här sättningen handlar det om en pubrock dröm som blir sann då gruppnamnet är lånat från Bremners egen klassiker som så tydligt berättar allt om vad den här kvintetten representerar.
Alla står som delaktiga till de 12 spåren av ett helt nyskrivet och suveränt material.
Och med Bremner och Tyla som delar på solosången så blir toppningen oantastlig, för de må var ”gubbs” men båda är fortfarande strålande uttrycksfulla vokalister.
Så skit i åldershetsen som råder i idollandet och njut istället.
”They may be older, maybe not wiser, but these guys know a lot about trouble. Looking for trouble? Look no further” skriver Mats Olsson så pricksäkert i ”the liner notes”.
Man säger att bandet och plattan är ett ”one-off project”, så det är bara att handla ”Bad Trouble” och hoppas att kvintetten bokas av någon välvillig och pubrockkrögare inom närområdet fortare än kvickt.
Liknande artister: Rockpile, Dave Edmunds, Nick Lowe, Tyla Gang, Ducks Deluxe, The Refreshments.
Björn Bostrand
Vintage Trouble med Nalle...
Sångaren Ty Taylor och gitarristen Nalle Colt möttes för första gången för rätt många år sedan. Men det dröjde över tio år innan de fick ett band tillsammans. Ty gjorde tevekarriär först. Och skataren Nalle hade flytt hemstaden Malmö för att leva sin dröm i Venice Beach, LA. Nalle Colt växte upp i Malmö och lärde sig spela gitarr till familjens Rory Gallagher-album...
I dag är Vintage Trouble en komplett kvartett. Och den perfekta kombinationen mellan Ty Taylors souliga uttryck och Nalles ösiga gitarr. Framtiden tillhör Vintage Trouble. Och det är ju faktiskt extra kul att det är en svensk som står för gitarrspelet.Här nedan kan ni uppleva det mesta som finns med Vintage Trouble just nu...
/cbj
Bara så att vi är överens...
Så just i dag först ett klipp från TOTP 1984 med lite diskussion om låten och sedan några versioner till, en till från TOTP och en liveversion från 1985...
/cbj
PS - Om någon invänder så har ni ju fel och i värsta fall lovar jag att då publicera min 27 år gamla översättning av texten...
För många lager på lager
Florence + The Machine
”Ceremonials” (Island/Universal)
PPP
En del menar att Florence Welch är den brittiska motsvarigheten på Lady Gaga.
Själv tycker jag att hon snarare är en musikalisk syster till Kate Bush med sin drömska, högtsvävande och storslagna ljudbild.
Att likheterna med den nästan unisont hyllade debuten ”Lungs” från 2009 skulle vara tydliga var ganska väntat.
Men skillnaden är att här anfaller Florence + The Machine på en bredare front.
Som lyssnare blir man pressad mot väggen redan från öppningspåret ”Only If For A Night” och sen sitter man som klistrad där under resten av albumets 12 spår.
Emellanåt får man känslan av överproduktion och undrar om man inte skulle behöver ett break mitt i allt det bombastiska som sköljer över en.
Trycket från The Machine är stort och blytungt, låtarna kittlande, körerna rätt i ansiktet med Florence röst som varm topping.
Men när man går i mål så är känslan att ett flertal av låtarna skulle ha vunnit på om man struntat i att använda studions alla tillgängliga kanaler och skalat av produktionen en aning.
Bäst blir ”Ceremonials” om man delar upp den i mindre portioner. För som ett dussin i enda svep blir den svår att svälja och till och med lite enahanda.
Liknande artister: Kate Bush, Lykke Li, Marina & The Diamonds, Ellie Goulding, Lady Gaga.
Björn Bostrand
High flying birds
Funderade på ”The Greeks Don't Want No Freaks” med tanke på det ekonomiska kaoset i Grekland.
Men dubbeln ”James Dean” och ”Already Gone” från ett av Eagles allra bästa album, "On The Border", i vassa liveframförande från Huston, USA, 1974 kändes klart mycket bättre.
/Björn
I går var riktiga Halloween...
Vi tackar våra vänner på The Audio Perv(se länk ute till höger)för klippen. Och vi ber om ursäkt för en del av reklaminslagen som vi inte rår på..
/cbj
Smile - med ett leende på läpparna!
Never known as a non-believer
She laughs and stays in the won-won-won-wonderful
Den 22 oktober 1966 släpptes singeln Good Vibrations, den kanske bästa singel som någonsin släppts och den felande länken mellan Pet Sounds och det stora Smile-projektet som Brian Wilson sjösattes hösten 1966. På Pet Sounds hade Wilson samarbetat med reklamaren Tony Asher men på Smile valde han stället att samarbeta med den excentriske mångsysslaren Van Dyke Parks. Ambitionerna var skyhöga - att beskriva de förenade staterna från väst till öst - på ett humoristiskt sätt.
Den ursprungliga planen var att släppa skivan redan i december 1966 vilket idag känns helt orimligt med tanke på att arbetet med inspelningarna påbörjades först två månader tidigare. Av de utdrag från inspelningssessionerna som släppts genom åren, både officiellt och på bootlegs, framgår dessutom tydligt hur Wilson trevar sig fram och hela tiden provar nya infall och angreppssätt. det är inte svårt att föreställa sig hur denna process dränerade honom mentalt.
Samtidigt som Wilson och Parks arbetade med Smile i studion var Beach Boys på Europa-turné, och förmedlade här sin litet glättiga bild av ett Amerika i ständigt solsken - kontrasterna kunde inte vara större.
Smile tilldelades faktiskt ett katalognummer av bolaget Capitol och sammanlagt 400 000 omslag trycktes upp. Den planerade utgivningen i december 1966 sköts fram litet - och sedan litet till. Det dröjde en bra bit in i 1967 innan Wilson meddelade att projektet lagts på is. Den ursprungliga förklaringen från Wilsons sida var att det inte blev så bra som han och Parks förutsatt och hoppats men en rimligare förklaring är nog att de vid detta laget var så mentalt utslitna med ett arbete som aldrig tog slut. Wilsons kondition påverkades dessutom knappast av hans nya bekantskap med LSD och andra sinnespåverkande droger.
Den hastigt inspelade Smiley Smile, som släpptes den 5 september 1967, fick tillgodose Capitols intressen av att hålla kommersen igång. Skivan, som är så lofi som Beach Boys någonsin blev, är en musikalisk parantes men ändå en tydlig markering mot Wilsons mer konstnärigt ambitiösa syn på musik. I den meningen är sagan om Smile också sagan om en man som tog sig vatten över huvudet och aldrig riktigt hittade tillbaka till sitt skapande igen.
Genom åren har vi fått kika in i Wilsons verkstad. En del musik har släppts på CD-utgåvan av Smiley Smile, annat har dykt upp på den monumentala Good Vibrations-boxen och på olika Beach Boys-skivor. När Wilson för några år sedan, ivrigt påhejad av Darian Sahanaja från Wondermints och Wilsons kompband, beslutade sig för att söka tygla den demon som Smile sedermera kommit att bli för honom, dels genom att framföra Smile live, dels genom att göra en nyinspelning av musiken, fick vi dock en ganska tydlig bild av hur skivan var tänkt att vara.
Och nu kommer Wilsons version av hur det egentligen var tänkt att bli – när det begav sig!
Till skillnad från den allmänna uppfattningen, finns det fortfarande rikligt med inspelningsmaterial från Smile. Mycket är helt färdiginspelat medan annat utgörs av segment och partier som skulle inarbetas i andra. Eftersom detta redigeringsarbete avstannade redan 1967 är det förstås svårt att helt föreställa sig hur det hade blivit – men 2011 års version är ändå god nog, även om Wilson synes ha haft en mer undanskymd roll i återskapandet av hans mästerverk från 1966/1967.
För mer läsning om Smile rekommenderas Domenic Priores monumentala bok Look! Listen! Vibrate! Smile! I ett av de senaste numren av Uncut finns också en hel del nytt och intressant att läsa om projektet, som utses till den främsta icke utgivna skivan.
Själv kommer jag nu genast att isolera mig tillsammans Wilson och hans musiker och djupdyka i det musikaliska hav av idéer som heter Smile. Jag har svårt att tro att skivan inte förmår att leverera just ett – leende.
Nedan finns en kort film med introduktion till Smile, som rimligen bör få alla popnördars munnar att vattnas. Jag instämmer helt med Priore - Look! Listen! Vibrate! Smile!
tp