Den långe ryttaren är tillbaka
Första albumet på 10 år från Sid Griffin, legendarisk frontman i countryrockande
dubbeln Long Ryders och Coal Porters.
Inspelad i Nashville handlar "The Trick Is To Breathe" (Prima Records) om elegant
och klassisk americana.
dagar av Joe Henry. Och jag kommer ihåg att Bob Dylan gjorde precis samma sak
med "Nashville Skyline".
– Inspelningarna startade på måndag och allt var klart på torsdag, berättar Griffin.
Det huvudsakliga bandet består av Mark Fain, från Ricky Skagg's Kentucky Thunder,
– Det är ett fantastiskt album, med många av mina bästa sånger någonsin.
De fungerar lika ypperlligt med ett band i ryggen som det gjorde i Nashville, eller så kan
– Jag kan knappt vänta tills jag får chansen att framföra de här låtar live inför publik, slutar Griffin.
Två sorters smaker men ändå samma
Nelson som bor i Seattle är sannerligen en late bloomer när det gäller discografin.
Album nummer två "Orphans & Relics" (NelsonWright/Hemifrån) som släpptes för några
På Portlandbaserade Greylag's självbetitlade debutalbum "Greylag" (Dead Oceans/Border) är
Men ändå med melodier och detaljer som knyter ihop säcken på ett sätt gör att de blir tolkare
Popgenialternativmelodifestivalsvinnaren 2015
It was 30 years ago...
Det uppmärksammas naturligtvis på olika sätt och där är "Dead Man's Town - A Tribute To
Born In The U.S.A." (Lightning Rod Records/Border) utan tvekan en av de finaste vinklingarna.
Där har de medverkande artisterna och banden skalat av, skruvat till och format om de
12 låtarna efter eget huvud så att man knappt känner igen dem, om det inte var för texterna.
Och dussinet som fått äran att på detta personliga sätt omfamna Bruce mest sålda album, sju
singlar nådde topp 10 på Billboard Hot 100, gör det med lite passande Nebraska vinkel.
Jag gillar verkligen när andra sätter ett eget personligt avtryck på andras klassiker och har
redan kärat ner mig i en kvartett som värmer extra mycket i ett rakt igenom stilfullt coverprojekt.
"Dead Man's Town" finns i olika format att handla från och med idag.
/Björn
Nytt och njutbart med Olson
Tillsammans har Mark och Ingunn rest från Armenien till Sydafrika, från USA till Norge och från
"Good-bye Lizelle" är inspelad på flera olika platser, som lägenheter, stugor och utomhus i
Resultatet är en välarrangerad och njutbar återkomst från en av de senaste tre decenniernas
/Björn
Som Johnny & June
in den perfekta countryplattan.
Det räcker med Yellow Arch i Sheffield, England, producenten Colin Elliot, Richard Hawley’s
granna kompband och exklusiva gäster som Kinky Friedman and The Brodsky Quartet.
Och givetvis äkta paret Lou Dalgleish och Michael Weston King och deras underbara känsla,
passion och förmåga att förkroppsliga retrocountry soundet.
"The Reconciliation" (BMD/Hemifrån), som funnits ute på import några månader, släpptes i
Och det är helt givet att dra paraleller mellan Dalgleish/Weston King och George Jones
Finare traditionsbärare får man leta efter, samtidigt som M.D.C. är klart noga med att förankra
Med tio soloalbum och fyra tillsammans med The Good Sons räknas han till en av örikets
Hon har hyllats av och arbetat med Elvis Costello, Bryan Ferry, The Brodsky Quartet för att
På fyra fullängdsalbum mellan 1993-2000 har Dalgleish förutom sin fantastiska sångröst visat
Det är bara att gratulera alla som köpt en biljett till deras livespelning i matsalen på
För oss andra är det bara att köpa albumen och hoppas att de återvänder till Sverige
/Björn
Personliga Prophet
Att följa upp sitt kanske bästa och mest framgångsrika album någonsin, 2012:an
"Temple Beautiful", självklart ingen piece of cake.
Men den 51-årige amerikanska singer/songwritern, gitarristen och producenten som
på det sällsynt fina musikaliska sinnet.
se ut om 20-30 år. Jag vill inte framstå som emot allting, för man måste vara för något
också. Det här albumet är ett försök till ett musikaliskt spår i i framtiden ocn en fundering
"Countrified Inner City Technological Man", "Ford Econoline", "Lonely Desolation",
och de övriga fem pusselbitarna bygger ren och skär Prophet personlighet och klass
oavsett genredukning.
Vänner och nära anhöriga som Peter Buck (ex. R.E.M.), Brad Jones (som även producerat),
Prairie Prince (ex. The Tubes), Stephanie Finch, Rusty Miller och James DePrato är med
och ramar in godbitarna på ett smakfullt sätt.
Björn Bostrand
Carr för britpopnostalgikern
shoegazing och britpopvågen på tidigt 90-tal, släpper sitt andra soloalbum på fredag.
Majoriteten av låtar på "The Breaks" (Tapete Records/Border) skrevs för tre, fyra år sedan men
det tog tid innan något bolag på riktigt tände på Carrs uppenbara sinne för omedelbara
/Björn
Lennon lever
Men Ken är ingen vit soulsnubbe i ordets rätta bemärkelse.
Samtidigt finns det mycket själ i de tio låtarna som bygger hans solodebut "Rebel Inside"
(Soulmate Music/Hemifrån).
Soulmate är förmodligen ännu ett trist bevis på det under flera årtionden sorgliga faktumet att
våra musikaliska grannar praktiskt taget aldrig får den uppskattning de är värda med jämna
Men för femtielfte gången hoppas jag på ett trendbrott.
/Björn
Party och feelgood
Amerikanska heavy metal legenderna Warrior Soul´s frontman Kory Clarke släppte för en vecka
sedan det klassiskt rockande albumet "Payback's A Bitch" (Livewire/Cargo/Border).
Betydligt rakare rockriff än med polarna i W.S. och titelspåret som öppnar det tio spår långa albumet
är omedelbar rätt-i-ansiktet rock utan krusiduller.
"Freak", "Rock n' Roll Genocide", "Death And Taxes" är andra fina inlägg i det alltid lika aktuella
kulturella uttrycket.
Men här finns också smak av W.S. som i "Devil's Highway" och prov på Clarke's klara trovärdighet
som leverantör av rockballader som håller i "What Good Is Goodbye" och "Meet Me In Las Vegas".
Inga konstigheter utan en party och feelgood rockplatta kort och gott,
/Björn
Äntligen Lucinda igen
Gitarrtrion Bill Frisell, Tony Joe White & Stuart Mathis, Ian McLagan på keyvboards, Elvis
Costellos rytm herrar Pete Thomas och Davey Faragaher och Jakob Dylan som backar upp
Lucinda med sång på granna "It's Gonna Rain".
Naturligtvis finns även trogna rytm sektionen, i form av Butch Norton och David Sutton, vid
hennes sida och bidrar i sedvanlig ordning med patenterad klass.
369 riksdaler.
De 20 spåren hade rymts på en dubbel och till halva priset.
Toronto's finaste
som släpptes för ganska precis en vecka sedan.
Ett stilfullt och klassiskt popband i 60 och 70-talets anda som hållit ihop i 23 år nu och aldrig
varit i behov av någon bäst-före-stämpel.
The Fabulous Four.
/Björn
100 % feelgood
Men "Good Light" med sitt livsbejakande driv, flödande orgel, singalong refräng och Drew´s sång skuggar "Another...".
Investera och våga inte missa deras sju livegig i Sverige, Östersund den 7/10.
Kändes som det var dags nu
Album nummer sju "Time Will Take You" (IMcF/Hemifrån) släpptes på egen etikett i USA 2013
Det är ett album som snurrat i CD-spelaren med jämna mellanrum och växt till sig för varje gång.
Så det kändes som att det var dags nu att puffa för den fina låtskrivarkonsten över tio låtar som
spelades in på bara tre dagar i Studio G i Nashville.
Det nära samarbetet med producerande gitarristen Doug Lancio, Grammynominerad producent
/Björn
Chucken har gjort det igen
för att förstå att Chuck Prophet har gjort det igen.
albumet "Night Surfer" (YepRoc/Border) är minst lika maffigt och stilfullt ( jag har hört hela ).
Sätt en Chuck-markering i agendan den 24 september, för då släpps "Night Surfer".
/Björn
Tidlöst snyggt Memphis stuk
Men när bandet bestämde sig för att ta ett break efter fullängdsdebuten
Kelley är en uttrycksfull sångerska och behärskar hela rootspaletten på ett ypperligt sätt från det stillsamt balanserade till det grovare yxade, småskitiga svänget.
Det är den bredden som gör att man bara måste hålla koll på Kelley Mickwee framöver.
/Björn
Svårslaget
Bedårande norrlandssyntmörker
PPPP
Red Mecca
”Covered with rain”
(Massproduktion)
Till att börja med ska jag erkänna att jag helt och hållet missade duon Jan Strandqvists/Frida Madeleines debut ”You were never here”. Jag inser nu att det var ett stort misstag, eller om man vänder på steken så har jag nu lyckan att upptäcka ytterligare material som är designat av dessa stora tonkonstnärer.
Ganska så omedelbart förstår jag varför det mörka och snårigt elektroniska får mig att reagera så som jag gör. Jag har svårt att komma på någon annan som kommit närmare Cocteau Twins musikaliska excentritet, och man kan fråga sig varför så få har lyckats.
Naturligtvis handlar det om känsla, talang och att på alla sätt våga. Red Meccas musik är mörk som en novembernatt, men också utsökt spännande i sin helhet. Över alla syntmattor svävar Madeleines magnetiska röst, precis som Elizabeth Fraser förgyllde C.T´s koncept.
Det finns en utsökt värme i det karga musiklandskapet, inte minst i de spår där tunga trumbeats pulserar utsökt under skogar av syntar. Våga dra på volymen i ”Her name was emergency” och jag lovar, det är omöjligt att inte ryckas med i en partyfeeling som ligger nära vad Primal Scream gjorde när de experimenterade som mest med puls och dansbeats.
Det hela fortsätter i ”Call me up”, en elakt giftig musikupplevelse där syntarna skapar en hotande attackerande ljudvägg.
Motvikten i de låtar som andas Cocteau Twins, gör att det finns en fin balans mellan ytterligheterna och det är detta som gör att det finns fog för att det här kommer att slå ett stort eko vid en lansering utanför riket.
Bra jobbat!
/Bengt Ola
(PS. Plattan släpps den 17 september… och skivomslaget är skitsnyggt men med mitt seeega nätverk kunde jag inte ladda upp den på sidan. Sorry.)
The Confusions Sgt.Pepper
Men den självbetitlade nummer nio i fullängdsformatet når man som flera gånger tidigare i karriären en bedårande musikalisk peak.
Och rakt igenom albumet visar Mikael att den stora gåvan när det gäller att perfekt kunna skruva till en poplåt är fortsatt intakt.
Björn Bostrand
Lite vilse i den amerikanska pannkakan...
Kimbra ”The golden echo”
(Warner)
När Kimbra Johnson kom med sitt debutalbum ”Vows” för tre år sedan, var det en debut som lovade så fantastiskt mycket. Det hon hade med sig i bagaget var en fantastiskt karismatisk sångröst och hela plattan var fylld med skitsnygga upptempolåtar, som mejslats ut på ett mycket personligt sätt.
Hemma i Nya Zeeland och i Australien tjongade hon genast till toppen på försäljningslistorna och jag väntade länge på att det stora skivbolaget skulle inse guldklimpsfaktorn och marknadsföra henne stort på utrikes marknader.
Men så kom den där låten som hon gjorde med Gotye. Och allt blev så mycket underligare. “Somebody That I Used To Know” var det perfekta esset i leken för att ge hennes debutplatta en skjuts. Många artister skulle ha offrat vilken kroppsdel som helst för att få den exponering som Kimbra fick med sin gode vän, belgaren Wouter "Wally" De Backer (som alltså kallar sig Gotye).
”Vows” kompletterades med några ommixade låtar och några singelsläpp därefter. Och Kimbra slussades in på den amerikanska marknaden, där Los Angeles blev den nya hemvisten.
Det är också i Kalifornien som detta andra album kommit till. Uppenbarligen har det stora skivbolaget presenterat henne för väl valda branschmänniskor, för att anpassa henne lite grann till att passa in i ett koncept som bättre passar in i den amerikanska musikhandsken.
Å ena sidan ska man lyfta på hatten för att artister vill utveckla sitt sound, men i det här fallet gick det lite för fort. Det som var utsökt unikt har nu sockrats med lite Princepuls och Timbalandfluff och produktionen, ja den är så slipad att här inte finns det minsta ludd som irriterar.
Okej, här finns gyllene ekon från förr. I ”Miracle” tänder det till rejält i ett spår som har samma läckra beat som på ”Vows”. Jag köper också Prince-beatet i ”Madhouse” och produktionen i ”Nobody but you” påminner mer om en Todd Rundgren sent 70-tal än den mischmasch av medioker R&B som annars dyker upp med jämna mellanrum och irriterar.
Konklusionen blir att okej – jag förstår att Kimbra söker nya musikaliska utmaningar och att den amerikanska marknaden är oerhört viktig för hennes karriär. Men rent musikaliskt är det på det stora hela ett mindre misslyckande, nu när hon valt att tvätta bort så mycket av det som var unikt på debuten.
Bengt Ola Mattsson
Ett lyckat steg tillbaka
PPPP
U2 ”Songs of innocence” (Universal)
Det var fem år sedan sist Bono & Co släppte sin förra platta (No line on the horizon) och det har viskats om att irländarnas kreativitet hamnat på allvarlig tomgång. Men som få andra band som är uppe i ett dussin studioalbum (detta är det trettonde) har U2 verkligen utmanat sig själva och sina fans genom att söka nya uttryck i en nyfiken experimentlusta, som med handen på hjärtat inte alltid resulterat i homogena albumsläpp. Kanske kommer vändningen med ”Songs of innocence”, som bjuder på elva nya låtar där inte ett spår faller ur ramen.
Som överraskande avslutning på tisdagskvällens Apple-event, som bjöd på massor av godis för oss som gillar äppleprodukterna, släpptes den nya plattan på iTunes, fri för nedladdning. U2´s samarbete med Apple är ingen som helst nyhet, för åtta år sedan släpptes en läckert röd iPod laddad med hela backkatalogen. Och idén att som på detta sätt bjuda sina fans världen är en fjäder i hatten för alla inblandade parter (man har ju råd…. liksom).
Det hela öppnar med ”The miracle (of Joey Ramone)”, och känns i sig som en innehållsförklaring till vad som därefter följer. Det är tydligt att Bono och The Edge har valt att kliva tillbaka till det grundkoncept där allt startade. Det som fortfarande sticker ut här och där är innovativa arrangemangsdetaljer och den som vill ha några nya arenarockslåtar, får sitt lystmäte tillfredsställt.
Det som slår mig mest är att The Edge äntligen börjat att lira gitarr på ett mer okomplicerat sätt. Den tunga gitarrslingan i ”Cedarwood Road” låter mer som om det är Jimmy Page som är upphovsmannen. Och på det hela taget är soundet klassiskt ”á la U2”.
Om detta är starten på en ny era där gruppen ser sig ha fått en nytändning har jag ingen aning om. De som tagit gruppen till sitt hjärta, med start från de mer musikaliskt experimentella albumen, och framförallt då ”Pop”, blir måhända besvikna. Men om du som jag vill ha ditt U2 som till och med ”The Joshua Tree”, är det här en utgåva som ger dig en högtidsstund.
/Bengt Ola
Kulturgärning
Ian Hunter och Bonnie Tyler aktuella med albumet "Spike – 100% Frankie Miller"
(Livewire/Cargo/Border).
skotska rocklegenden som efter att ha drabbats av en hjärblödning 1994 har kämpat med
rehabiliteringen.
Upplägget är lite annorlunda då Spike och kompani valt att tolka dussinet tidigare ohörda
Miller-låtar.
hur det låter.
Vår tur att omfamna
2011 släppte Montreal kvartetten The Barr Brothers sitt självbetitlade debutalbum.
"Sleeping Operator" (Secret City/Border) blir tillgänglig för alla som uppskattar kvalitet och
Vår tur att omfamna nu när mörkret börjar krypa runt husknutarna.
/Björn
Inte så mycket mer att önska om man är såld
Frontade av bröderna Michael "Micky" Braun, sång, akustisk gitarr och Gary Braun, el och