Den långe ryttaren är tillbaka


Första albumet på 10 år från Sid Griffin, legendarisk frontman i countryrockande
dubbeln Long Ryders och Coal Porters. 
Inspelad i Nashville handlar "The Trick Is To Breathe" (Prima Records) om elegant
och klassisk americana.
– Billy Bragg berättade för mig att hans senaste album spelades in på bara några
dagar av Joe Henry. Och jag kommer ihåg att Bob Dylan gjorde precis samma sak
med "Nashville Skyline".
– Jag tog kontakt med några "Nashville cats" som jag känner och de rekommenderade
Thomm Jutz som producent. Thomm plockade ihop merparten av de suveräna
musikerna som medverkar på albumet, så när jag flög till Tennessee kunde de redan
mina sånger bättre än jag själv.
– Inspelningarna startade på måndag och allt var klart på torsdag, berättar Griffin.
Sid spelar mandolin på två spår, gitarr på sex och står för rösten på samtliga spår.
Det huvudsakliga bandet består av Mark Fain, från Ricky Skagg's Kentucky Thunder,
på bas, hyllade Sierra Hull, mandolin, Paul Griffiths, trummor, Thomm Jutz, gitarr, Justin Moses,
banjo, fiol och dobro samt gospel legenden James T. Brown som backar upp vokalt.
Och trubaduren och singer/songwritern Sid Griffin är utomordentligt nöjd med resultatet.
– Det är ett fantastiskt album, med många av mina bästa sånger någonsin.
De fungerar lika ypperlligt med ett band i ryggen som det gjorde i Nashville, eller så kan
jag spela dem solo.
– Jag kan knappt vänta tills jag får chansen att framföra de här låtar live inför publik, slutar Griffin.
/Björn

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0