Courtney's alldeles egna filter
"Sometimes I Sit And Think And Sometimes I Just Sit" (House Anxiet/Milk Records )
PPPPP
Det finns något hypnotiskt lockande i australiensiskan Courtney Barnette's sätt att
paketera sin rock'n'roll.
Redan första gången när jag hörde "History Eraser" för dryga två år sedan så gick jag ner
i brygga inför hennes läckert monotona och kraftfulla personlighet i sättet att vokalt
liksom mässa fram sina låtar.
Andra menar att det är brist på blodtransfusioner.
Men det handlar mest om vart man bryr sig om att leta och lyssna.
Med "Sometimes I Sit And Think..." har man ytterligare en dynamittransfusion att köra
in i hörselgångarna på de som tvivlar på genrens hälsotillstånd.
CV över hennes skärpa, koll och känsla om rocken och rollens olika uttryck genom
årtiondena. Tillsammans med sitt lysande band, Dan Luscombe, sång & gitarr, Dave Mudie,
sång, trummor & percussion och Bones Sloane, bas, sång, så har man i en studio på
hemmaplan i lugn och ro format ljudbilden och soundet som gör det hela komplett.
punk o pubrock, tidlös pop, singer/songwriting och stora nypor från den sanslöst
fina australiensiska garagerock scenen från mitten av 70-talet till det sena 80.
hennes ytterst jordnära och vardagliga texter som röd tråd.
Men allt är kört genom det klart sällsynta och i allra högsta grad egna Courtney Barnette filtret.
Och det är det som blir den stora differensen.
Björn Bostrand
Dubbelarbetande Maxwell Morris
Född i Melbourne, Australien, placerades han framför ett piano av sina föräldrar och mötte den traditionella
folk musiken.
Han säger själv att låtskrivandet alltid kommit naturligt och att kärleken till 7O-talets Laurel Canyon artister,
som James Taylor, Jackson Browne, Eagles och senare Bob Dylan, Neil Young och Bruce Springsteen
varit den största drivkraften.
även om det inte i samtliga fall är helt uppenbart.
Plattan har sitt ursprung i Morris sovrum och förädlades av producenten Jordan Critz i en studio i
Dallas, Texas.
själv kunna staka ut och forma sin egen livskurva.
Det musikaliska anslaget är varierat.
akustiskt grund.
Klockren måndagskick
Vad passar då bättre än gitarrdriven rock, malande energi och rastlöshet på svenska med en trio
med bakgrund i Linköping och på stadens punk, rock- och metalscen?
och på vinyl på det Linköpingsbaserade skivbolaget
Ett dussin låtar med "skrammel, melodier och tyngd om desperation längtan och ilska" som det
står att läsa i pressreleasen.
Första smakprovet från albumet, ”Stan”, sitter perfekt med sitt driv, glasklara melodi och ett klassiskt
snyggt punkpop sound.
Den klockrena videon i uppsluppen D.I.Y-anda förstäker helhetskänslan.
/Björn
Tipsrunda 3
skillnad och skakar om i sina respektive genres.
albumet "Unlearned" för två år sedan.
Då nådde Scott Matthew högt upp på topplistorna i många länder och förväntningarna på rykande
färska "This Here Deafeat" (Glitterhouse/Border) är stora.
Är den breda majoriteten redo att ge Scott Matthew det där stora internationella genombrottet nu?
Amerikansk popmusik med befriande rockfeeling när den är som allra bäst.
Minus 5 "Dungeon Golds" (YepRoc/Border) är inspelad i källaren hemma hos bandets ledare
och legend Scott McCaughey, och resultatet är som vanligt ytterst smakfullt.
Med sina vänner plus gästande Peter Buck, Jeff Tweedy, Nate från Decemberists, Ian McLagan (R.I.P.)
och Linda Pitmon så har McCaughey gjort det på nytt.
Gill Montgomery och systrarna Heather McKay och Hannah McKay är The Amorettes, en blytung
rock'n'roll-trio från Skottland,
"Game On" (Off Yer Rocka/Border) som är deras andra album är producerat av Chris Tsangarides
som jobbat med Thin Lizzy, Tom Jones, Depeche Mode, Judas Priest.
Just nu är Amorettes ute med Europe på deras englandsturné.
Albumsläpp 23 mars.
/Björn
Pi & Marco
Americana bluesy rock stuk kallar L.A. baserade singersongwritern Pi Jacobs sin musikaliska profil för.
Själv skulle jag vilja addera en del soul också till den innehållsdeklarationen.
(That CrazyChick Music/Hemifrån) i form av Jacobs personliga röst.
en helt given fortsättning på ett klart spännande sound.
Under 90-talet jobbade han som soloartist i Nashville och samarbetade med såväl lokala artister
Numera har han sina bopålar nedslagna i spansk jord.
laidback melodikänsla och med americana i botten kryddad med jazz, folkpop och några nypor
blues.
Extravaganta Courtney går knock
I Just Sit" (Milk Records) som ska finnas köpbar 25 mars i blågula handlare.
Barnette är en snackis som ytterst välförtjänt bara har vuxit, vuxit och vuxit sen släppet av
samlings 12' "The Double EP: A Sea of Split Peas" (Milk Records) i maj 2013.
Hon har också tillsammans med sitt vassa tremannaband ytterligare krattat manegén med
stenhårt turnerande i Europa och USA under fjolåret
Det är absolut inte fel att påstå att Courtney slagit knock på alla sorts rockers med sin personliga,
avslappnade, befriande och melodiöst skeva garage-indie-punkrock i en musikalisk verklighet
där ytligheten tar över allt mer.
KEXP studio, Seattle 31 oktober ifjol en klockren inspark.
Underst ser och hör du "Depreston", som är andra videosläppet från kommande albumet.
/Björn
Allison gör det igen
Och i morgon är det dags för Allison Moorer att kontra med "Down To Believing" (Proper/Border).
Moorer's åttonde studioalbum sedan knockout debuten med "Alabama Song" från 1998 är ytterligare
Hon har aldrig varit främmande att blanda stilar och töja på gränserna med avstamp från countryn.
"D.T.B." är ingen skillnad på den filosofin från en låtskrivare och sångerska extraextra ordinär.
/Björn
Nytt med Irma
innehåller tio nyskrivna låtar.
Musiken beskrivs som ”pop i folkton”, med Irmas varma röst som en röd tråd genom albumet.
Text och musik är skrivna av henne själv förutom tre av texterna; en Karin Boye, en Tomas
Tranströmer och en av Ylva Eggehorn.
Irma har också producerat albumet och medverkar gör bland annat Johan Berthling, Andreas
Söderström, Nino Keller, Johan Lindström och Alexander Zethson.
av allt det, en spirande tillit, säger Irma i ett pressmeddelande, och fortsätter:
Tomas Tranströmer.
– Det finns en nåd och tröst i den raden, tycker jag, säger hon.
Extra ordinär
Album nummer fem från från den 33-åriga amerikanska altcountry och folkrock
singer/songwritern som fortfarande är en extravagant doldis för den breda massan
här hemma.
Minst sagt förvånande med tanke på den strålande diskografi hon bär på, men
kanske ändå inte eftersom det aldrig funnits något utrymme på iskalla svenska
spellistor för Brandi.
Här befäster hon ännu en gång vilken begåvad artist, låtskrivare och extra
ordinär sångerska hon är.
Och även om hon själv säger hävdar att hon inte kan rocka så pangar hon ut tre ess
i form av "Mainstream Kid", "Blood Muscle Skin & Bones" och "Alibi" med en rock´n´roll
pipa som generar tuppskin.
mellan ytterligare nio pärlor som spinner underbart på altcountryn, americanan och
folkrocken och blir till ett helt oemotståndligt musikaliskt lapptäcke.
Från start till mål är det här grandiost.
Hög tid att någon konsertarrangör med rätt plånbok tar Brandi till Sverige.
/Björn
Gränslöst bra
PPPPP
Ytterligare ett bevis att använda gentemot de som säger att så inte är fallet är den här Göteborg femmans debutalbum.
Dunderhead´s hjärtan finns i bluegrass och man gör det så bedårande bra att man skulle kunna få
för sig att de har sina rötter i Champaign, Illinois, USA.
ett snarlikt hudknottrande sätt så blir det helt uppenbart att ursprunget har noll betydelse när begåvningen
och kärleken till ett musikaliskt uttryck är så här äkta och djupt.
Angelina, som även sköter en av gitarrerna, har skrivit åtta av de 11 magnifika låtarna, medan Mikael Grund, sångare och mandolin maestro, står för de resterande tre.
Jimmy Hermansson, sologitarr, konstrabasisten Carl Karlsson och Anders Ternesten på banjo & dobro gör
kvintetten komplett på ett totalt övertygande sätt.
modernare tänk för att sen tvinna ihop det med bluegrassens rötter.
ett band som musikaliskt glänser på ämnet så är debuten första klassens njutning.
Och jag är övetygad om att Dunderhead kommer att göra succé bland namn som John Prine, Punch Brothers, Sam Bush, Del McCoury & David Grisman, Phoebe Hunt och Sierra Hull.
Björn Bostrand
Tipsrunda 2
skillnad i sina respektive genre.
ett antal album, inte minst "Harvest".
Hennes egna brokiga, breda och långa karriär sträcker sig tillbaks till tidigt 80-tal med gruppen
Sacred Child, förutom massor av gästspel på andras album, live, studiospelningar och låtskrivande.
Men det får ni läsa på själva.
"One Night At Rock Giant" (A.Y./Hemifrån) är trots en karriär som sträcker sig fyra decenier bakåt
ändå bara hennes fjärde soloplatta.
Den senaste "Matinee" kom 2003 och efter den drabbades hon av grava hörselproblem, på grund
av alla högljudda elgitarrer under åren, vilket bland annat innebar att hon inte inte kunde höra vissa
toner längre.
mix av andra musiker hittat tillbaka med bravur på ett album som hon själv vill beskriva som en
Det blir således ganska självklart att tänka unga David Bowie, lite Black Sabbath, Kate Bush
och Karen Carpenter och en hel del annat när man färdas med den här inbjudande och skönt
rock'n'roll ljudbild som fäster på studs.
"Most Golden Goose" (Cuckoo Bird/Hemifrån) är Carey´s, Frank Cavallo, trummor, Dan Gallagher,
slide & elgitarr, Nick Purpura, elgitarr, och Joe Broncato, bas, uppföljare till hyllade debuten
"Cuckoo Bird" från 2009.
Och det är inte ett dugg svårt att förstå varför kvintetten blivit en långvarig favorit
på rock och blueshaken i The Big Apple.
Hög tid för ett bredare erkännande nu.
18 år har runnit iväg.
Legendariska Creation Records var hemvist för Swervedriver som på "I Wasn't Born To Lose You"
(Cherry Red Records/Border) låter som om inget har hänt sedan 1993 års "Mezcal Head".
Snart 40 år sedan Kate Pierson satte färg på B 52´s låtlista.
Förutom coverplattan "Lost Songs of Lennon & McCartney" tillsammans med Bill Janovitz och
Graham Parker från 2003, så har det varit knäpptyst från Pierson på solokvist, även om hon fortsatt
turnera med 52:orna som aldrig vill lägga ner.
Så "Guitars And Microphones" (Amped/Border) är helt enkelt solodebuten från den idag 66 åriga
Catherine Elizabeth Pierson.
Men i dag är åldern bara en siffra och att pensionären inte Kate skäms det minsta över att göra en
platta med US-poplåtar i en lite friserad B 52 anda är smått underbart.
Allt är inte kanon, men "Mister Sister", "Matrix", "Guitars & Microphones" och "BringYour Arms" är
utmärkta exempel på tidlös girlpop som aldrig behöver någon bäst-före-stämpel.
/Björn