Tipsrunda 2

Men det handlar inte om lädret och 1X2, utan ny läcker, spännande och cool musik som gör 
skillnad i sina respektive genre.
 
 
Jodå, Astrid Young, är halvsyster med Neil och har backat upp honom vokalt både på turnéer och
ett antal album, inte minst "Harvest".
Hennes egna brokiga, breda och långa karriär sträcker sig tillbaks till tidigt 80-tal med gruppen
Sacred Child, förutom massor av gästspel på andras album, live, studiospelningar och låtskrivande.
Men det får ni läsa på själva.
"One Night At Rock Giant" (A.Y./Hemifrån) är trots en karriär som sträcker sig fyra decenier bakåt
ändå bara hennes fjärde soloplatta.
Den senaste "Matinee" kom 2003 och efter den drabbades hon av grava hörselproblem, på grund
av alla högljudda elgitarrer under åren, vilket bland annat innebar att hon inte inte kunde höra vissa 
toner längre.
Men tack vare i huvudsak Victor DeLorenzo, ex. Violent Femmes, så har hon tillsammans med en fin
mix av andra musiker hittat tillbaka med bravur på ett album som hon själv vill beskriva som en
sammanfattning av alla hennes musikaliska erfarenheter.
Det blir således ganska självklart att tänka unga David Bowie, lite Black Sabbath, Kate Bush
och Karen Carpenter och en hel del annat när man färdas med den här inbjudande och skönt
varierade musikaliska bergodalbanan. 
 
 
The Headlocks är New York bandet som frontas av odiskutabelt begåvade sångaren, låtskrivaren,
och gitarristen Rob Carey som tillsammans med sina fyra kumpaner nålar fast en varm soulfärgad
rock'n'roll ljudbild som fäster på studs.
"Most Golden Goose" (Cuckoo Bird/Hemifrån) är Carey´s, Frank Cavallo, trummor, Dan Gallagher,
slide & elgitarr, Nick Purpura, elgitarr, och Joe Broncato, bas, uppföljare till hyllade debuten
"Cuckoo Bird" från 2009.
Och det är inte ett dugg svårt att förstå varför kvintetten blivit en långvarig favorit
på rock och blueshaken i The Big Apple.
Hög tid för ett bredare erkännande nu.
 

18 år har runnit iväg. 
Men i måndags släppte ett av de mest elektriska brittiska rockbanden under 90-talet ett nytt album.
Legendariska Creation Records var hemvist för Swervedriver som på "I Wasn't Born To Lose You"
(Cherry Red Records/Border) låter
 som om inget har hänt sedan 1993 års "Mezcal Head". 
Frågan är om man blir lika berörd?
 
 

Snart 40 år sedan Kate Pierson satte färg på B 52´s låtlista.
Förutom coverplattan "Lost Songs of Lennon & McCartney" tillsammans med Bill Janovitz och
Graham Parker från 2003, så har det varit knäpptyst från Pierson på solokvist, även om hon fortsatt
turnera med 52:orna som aldrig vill lägga ner.
"Guitars And Microphones" (Amped/Border) är helt enkelt solodebuten från den idag 66 åriga
Catherine Elizabeth Pierson.
Men i dag är åldern bara en siffra och att pensionären inte Kate skäms det minsta över att göra en
platta med US-poplåtar i en lite friserad B 52 anda är smått underbart.
Allt är inte kanon, men "Mister Sister", "Matrix", "Guitars & Microphones" och "BringYour Arms" är
utmärkta exempel på tidlös girlpop som aldrig behöver någon bäst-före-stämpel.
/Björn


 
 
 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0