Som vanligt men med en öppning

 
Wacka-Wacka mästarna har precis släppt sitt 15:e album och allt är som vanligt.
The Refreshments "Straight Up" (Darrow/Gamlestans Grammofonbolag) låter ungefär som de 14 föregångarna.
Men det är inget som helst nedlåtande i att säga att om du har du hört en Resfreshment platta så har
du hört alla. 

För låtskrivarmaskinen Joakim Arnell och hans mannar har en smått magisk förmåga att krama ur
essensen hur många gånger som helst oavsett det gäller Tex-Mex, rockabilly, surfpop eller basic rock.
Covervalen är i vanlig ordning snygga, som Shel Silverstein's "Sylvias Mother" i rasande rock'n'roll
tempo och Wreckless Eric's underbara "Reconnez Cherie".
Fem lån och sju original från Arnells penna och det är Joakims material som får mig att fundera.
Speciellt "Bluebird" och "The Peacemaker" är två Arnell alster som öppnar nya möjligheter.
/Björn 
 
 
 
 
 
 
 

Mudcrutch äntligen på retur

 
Mudcrutch är tilbaka.
Bandet bildades av Tom Petty och Tom Leadon 1970, som båda hade lirat i bandet The Epics.
Förutom Petty, bas & sång och Leadon, gitarr & sång så kompleterade trion 
Jim Lenehan, leadsångare,
Randall Marsh, trummor och Mike Campbell, gitarr, ursprungsuppsättningen..
Men det blev bara en singel, "Depot Street", som inte blev någon hitt innan skivbolaget bestämde
sig för att upplösa bandet.
Resten är Tom Petty & The Heartbreakers historia.
 
Samtidigt måste det ha känts rätt naturligt för Petty att börja fundera på att starta om Mudcrutch
för snart tio år sedan, inte minst med tanke på de ytterst närbesläktade generna
Petty erbjöd originalmedlemmarna Marsh och Leadon att starta om bandet tillsammans med Heartbreakers
originalen, Benmont Tench och Mike Campbell.
"Mudcrutch", som är en blandning av 14 gamla och nya låtar, släpptes i slutet av april 2008.
Ganska precis åtta år senare så är det dags för uppföljaren "2" (Reprise Records) som med sina
11 tidlösa southern pop & rock spår funkar som vilken högklassig produktion som helst ur Petty's
minst sagt klassiga produktion. 
/Björn
 
 

Nytt oemotståndligt kliv från Romano



En bedårande musikalisk kamelont.
Daniel Romano "Mosey" (New West/Border) är ännu ett strålande bevis på att den kanadensiska
låtskrivaren, sångaren och gitarristen inte är ett dugg rädd för att på nytt byta skepnad.
Snarare verkar det var ett litet måste.
Album nummer fyra låter annorlunda än de tre tidigare och om man inte visste om det så skulle man
adrig kunna tänka sig att det är samma person som pryder omslagen till 2013 års eleganta countrysnyftare
"Come Cry With Me" och "Mosey".

Ljudmässigt är steget från "Come..." och fjolårets "If I've Only One Time Askin" stort och stilbrytande.
Men kvalitén och den personliga spetsningen är fortsatt helt excellent även om countryn bara stundtals
gör sig påmind i ljudbilden på de 12 spåren.
I stället släpper han loss sina 60 och 70-tals influenser och blandar upp med småskramlig melodiös
poppunk och smakfulla soulvibbar.
Fråga mig inte hur han gör, för även om Romano lånar ordenligt ur det tidlösa musikskafferiet så känns
hans sound ännu en gång på något sätt nytt och alldeles eget.
Svårt att förklara hur han bär sig åt.
Men efter två lysande countrypastischer så tar Romano ytterligare ett kreativt kliv och gör ett album
som solklart aspirera på en plats på min årsbästalista.
/Björn

 

 

 

 


Supergrupp för själen

 
Hard Working Americans. En helt klockren amerikansk "supergrupp" med Todd Snider, sång,
Dave Schools, gitarr, Neal Casal, gitarr, Jesse Aycock, gitarr, Chad Staehly, keyboards och Derek 
Trucks, trummor.
"Rest In Chaos" (Melvin Records/Border) ute sedan tio dagar bakåt i tiden är en magnifik uppföljare
till den självbetitlade debut från 2014.
"Open Statement" som öppningsspåret på albumet och den sätter både den personliga prägeln och
kvalitetsmässiga höga ribban på de 13 låtarna.
En oemotståndlig laidbackrocker som lika självklart glider över i "It Runs Together" och sen går på 
knock med "Half Ass Moses" och "Dope Is Dope"
 
Resten är ett segertåg där sextetten färgar låtmaterialet med sina respektive musikaliska bakgrunder
bakom helt lysande sångaren Snider som blottar en magnifik ådra vid sidan om sin långa country
karriär.
Till skillnad mot debuten som innehöll cover på mindre kända låtar så har man här slagit sina kloka
huvuden ihop och tillsammans skrivit 12 av låtar som smyckats med Snider´s texter.
Resultatet är stor med en jordnära känsla och klart extraordinär leverans.
Extra hudnära blir det när nyligen avlidna Guy Clark gästar på gitarr på sin egen "The High Price Of
Inspiration".
/Björn 
 
 
 
 

Lockande melodiöst flow

 
 
I Think I'm Alone Now” (Paraply Records/Hemifrån) är det färska debutalbumet från
Göteborgsbandet Love On Drugs.
Men bakom bandnamnet döljer sig singer/songwritern och gitarristen Thomas Pontén som
skrivit samtliga åtta låtar, sjunger, spelar de flesta instrumenten och står för produktionen
av plattan.
Så det handlar mestadels om ett soloprojekt.
Men Pontén har också hjälp på plattan av Krister Selander som hanterar basen på sju av spåren, Johan Åkesson, trummor på tre låtar och Jessica Bah Rösman, sång, på titelspåret och "Queen Size Bed".
På "Watercolors" är det Andreas Johannesson, lead sångare i Pontén´s tidigare band, Little Green, som
sjunger.
Johannesson omkom i en tragisk olycka 2015 och hela albumet är dedikerat till hans minne.
"Watercolors" är egentligen en demo som var tänkt att finnas på  Little Green´s fjärde album, säger
Pontén och berättar att "River Keep On Flowing’", som också är en av låtarna på albumet, var den första
låten han och Andreas skrev tillsammans. Den spelades också på Johanessons begravning. 
 
Själv menar Pontén att han under de senaste åren försökt kombinera det enkla snillet i popmusiken
med det lite kärva soundet och ibland hotfulla berättandet hos countryn.
Det lyckas han mycket bra med på de åtta spåren, där titelsspåret är en snygg popcountry pastisch
på Tommy James & The Shondells hit "I Think We´re Alone Now" från 1967, och de övriga sju som
obehindrat och med ett lockande melodiöst flow snyggt väver ihop de båda genrerna.
/Björn
 
 
 
 
 
 
 

Indianer extraordinära

 
"No Shelter In Sight" (Rootsy Music) är andra albumet från Popgeni's favoritindianer.
Det är mindre än ett år sedan Northern Indians, Josef Eriksson och John Andersson, lossade fina
debuten "The Great Escape" och de 12 låtarna på uppföljaren visar klart och tydligt att duon är 
inne i ett högklassigt kreativt flöde.

Här fortsätter de att förfina sin personliga och granna känsla att på ett elegant och jordnära sätt korsa
old school folk med country och americana och spetsa med tidlös och klassisk popmusik.
Textmässigt tar Josef och John alltid ställning, politiskt, mänskligt och miljömässigt, och man gör det
med en musikalisk och vokal inramning extraordinär.
"Shameful Behavior" är ett innerligt och kraftfullt inlägg i debatten om invandringen och urprungsbefolkningens
rättigheter och samtidigt ett bevis på Josef och John's jordnära och varma förankring i vardagen och nuet.
 
Det är lätt att hitta sina darlings på "N.S.I.S.".
För tillfället går "Shameful Behavior", "The Meaning Of Life", "My Dear Friend", "Way Up North", "How
About You" och "The Sun Is Golden" på repeat hos mig.
Men i grund och botten är det här ett album som ska avnjutas från start till mål.
/Björn 
 
 
 

Sparsmakad skönhet och snille

 
"Jag såg  Townes tre gånger i Trondheim. Det är jag glad för, säger Paul Henriksen som förutom
van Zandt har Guy Clark (R.I.P.), John Prine, Warren Zevon samt Dylan och Springsteen som
läromästare.
Långt tillbaks i tiden var Henriksen en av medlemmarna i Trondheim-bandet The Passengers, som
lirade rock liknande Iggy´s femackords-klassiker.
Men efter flytten till Oslo runt millenienskiftet skiftade han till folk och country i bandet Flying Shoes,
som plockade namnet från Van Zandt´s sjunde album från 1978.
 
Och det är med dessa musikaliska uttryck som han med tidlös laidback feeling murar sina 10 låtar
"Time To Grow Wings" (Rootsy Music).
Varmt producerad av och i Rune Berg's, The Margarets, studio och med några av de finaste musiker
som finns att tillgå i Oslo i bandet så är känslan av att man var på plats i studion när det begav sig.
 
 
Gustav Leeb-Lundberg är By The Bluebird och den självbetitlade tio spår starka albumdebuten
på (Rootsy/Warner) är inspelade i Applehead Studios i Woodstock, NY.
Nick Drake, Simon & Garfunkel, Bright Eyes, Cornelis Vreeswijk, engelsk folkrock,
amerikanska singer/songwriters, pop och svensk visa är pusselbitarna i Leeb-Lundberg's skapande
av en bedårande ljudbild.
 
Det känns hur självklart som helst att Simon Felice producerat plattan, samt spelar trummor, elgitarr
och sjunger i bakgrunden för snillet och den omedelbara melodiska känslan är likvärdig och hudnära
mellan honom och Gustav.
James Felice från Felice Brothers, orgel, piano, dragspel och ljudteknikern James Bittner, på bas och
trumpet gör bakgrunden komplett.
 
Gustav Leeb-Lundberg är en underbart uttrycksfull sångare, en strålande gitarrist och låtskrivare med
kapacitet extraordinär om man ska utgå från det helt strålande material man får sig till livs här.
Missa inte!
/Björn
 

Basic charm

 
Debuten kom 1999 och Eva Eastwood har hela tiden varit trogen rock'n'rollen, rockabillyn och
countryn som har sitt ursprung bland odödliga 50-tals legender som Elvis Presley, Wanda Jackson
och Carl Perkins, för att nu plocka några av det absolut största ur den flocken.
"Min Melodi" (Gamlestans Grammofonbolag/Border) forsätter hon sin mission med ytterligare
ett dussin nya egna låtar.
 
Det är back to the 50's så det skriker om det och med fokus ett större fokus på rockabilly än på de
tidigare plattorna.
Jag gillar hennes raka och omedelbara sätt att forma låtar som "Jimmy Jimmy", "Tjocka Släkten",
"Han För Mig" och "100 Koppar Kaffe" som är så där basic charmiga att man bara åker med.
 
Men personligen hade jag önskat att man lossnat mer på tyglarna när det gäller produktionen och
låtit ljudbilden skena mer, för nu blir det lite väl mycket retrotänk emellanåt.
Men vad vet jag? Det kanske det som är meningen också?
Hur som helst så kommer "Min Melodi" med största sannolikhet att vara en av de mest spelade
albumen i raggarbilarna och på bilträffar runt om i Sverige den här sommaren.
/Björn
 
 
 
 
 
 

 
 


 
 

Fortsatt mästerlig Doe

Det är länge sedan John Doe var ena halvan av Los Angeles punkrockarna X och nästan lika
länge sedan han skapde bländande outlawcountry tillsammans med Exene Cervenka,
D.J. Bonebrake och Dave Alvin i The Knitters.
Sedan 1990 har han han hunnit med nio soloplattor med tidlös rockpop färgad av både country
och singer/songwriter och oftast med en extra ordinär skruv.

Solotrip nummer tio "Westerner" (Cool Rock Records/Border) är bara ett ännu ett bevis på
att Doe's verk aldrig varit i behov av bäst-före-stämpel.
Tio låtar producerade av Howe Gelb och med gäster som Cat Power, Debbie Harry och Tom Brosseau.
Själv kallar han albumet som "en psykedelisk soulplatta från Arizona öknen".
Det borde räcka för att göra er som inte redan visste riktigt nyfikna.
Och här nedan får ni en Doe-specialare från 2009 tillsammans med Popgeni vännerna The Sadies.
/Björn


Lika bra som någonsin tidigare

 
Ett favoritband är tillbaka.
Kevn Kinney bildade Drivin 'n' Cryin tillsammans med Tim Nielsen 1985 och hann med ett gäng 
fina album som "Whisper Tames The Lion" (1987), "Mystery Road" (1989), "Fly Me Courageous"
(1991), "Smoke" (1993) och "Wrapped In Sky" (1995) där man med finess blandade southern rock
med country, janglepop och hårrdrock.
Men det stora genombrottet infann sig aldrig och Kinney satsade på en solokarriär med fokus på
folk under tio år och med Drivin 'n' Cryin som en klar bisyssla.
Men 2009 var det dags för återkomsten med fullängdaren "Great American Bubble Factory" som 
spann vidare på deras klassiska och läckra genremix.

Kärleken till EP formatet fick Kinney och vänner att bilda egna skivbolaget New Records där man 
sedan 2012 släppt tre tema-EP´s med sammanlagt 16 låtar, "Songs From The Laundromat" och "Songs
About Cars, Space 
And The Ramones" 2012 samt "Songs from the Psychedelic Time Clock" 2013.
Från den flocken har man plockat ut tio stycken som utgör "Best Of Songs" (Plowboy/Border)
som släpptes i fredags och är en underbar påminnelse om att Kevn Kinney fortfarande som 55 taggare
och 
tillsammans med sina polare har kvar fingertoppskänslan och lusten att skapa lysande rock'n'roll
och pop på sitt klockrena grundrecept.
Jag avslutar  med att citera Rolling Stone Magazine.
"Om Paul Westerberg hade vuxit upp med Angus Young som förebild istället för Alex Chilton så hade
The Replacements förmodligen låtit som Atlanta bandet Drivin 'n' Cryin".
/Björn
 
 

Rock & roll på riktigt

 
Kvartetten Seratones från Shreveport, Louisiana rockar med total övertygelse på sitt debutalbum
"Get Gone" (Fat Possum/Border).
Men det är även passande stora nävar av soul och blues i ljudbilden och när man frontar med en
så utsökt sångerska som AJ Haynes så blir det ett fräsch, personligt och kraftfullt omtag på ett
beprövat recept. 
Coola och följsamma backuptrion Connor Davis, gitarr, Adam Davis, bas, och Jesse Gabriel, trummor,
passar dessutom AJ som handsken.
Som ett lite vildare Alabama Shakes.
/Björn
 
 
Moreland & Arbuckle är inne på ungefär samma tänk som Seratones på "Promised Land Or Bust" (Alligator/Border).
Den amerikanska bluesrock trion från Wichita, Kansas, undviker pricksäckert fallgroparna som finns
inom bluesgenren när man blandar upp rejält med skramlig garage, tung rock och elektrisk delta blues.
Som trio känns det som om Aaron Moreland, gitarr, Dustin Arbuckel, sång, munspel och Kendall Newby,
trummor, tänker i ungefär samma banor som The Black Keys.
/Björn 
 
 

Gränslösa Lowbird Highbird

 
Det norrländska vemodet fortsätter att föda musikaliska formationer som känns som att de har 
sina rötterna i den bördiga myllan i det stora landet i väster.
Senaste svenska bidraget i den gränslösa fåran är Piteå-baserade Lowbird Highbird som med de
tio spåren på sitt debutalbum "November Moving In" (Rootsy Music) skapar ekon från tidlsöt
klassisk folk, country och americana noir med lätta stänk av blues och soul.

Faktumet att Anna Svensson Rova, sång, akustisk gitarr, Theo Stocks, pedal och lap steel, elektrisk,
akustisk gitarr, Jimmie Nilsson, elektrisk, akustisk gitarr, Andreas Sahlin, elektrisk, akustisk bas, och
Elias Ortiz, trummor bara har spelat ihop i ett år förvånar med tanke på det redan mogna soundet.
 
Theo Stocks är upphovsmannen till större delen av bandets material och i studion är det analog
teknik och rullband som är nummer ett.
Lika givet som gran och tall i den norrländska storskogen.
/Björn 
 
 
 

Fortfarande strålande

 
Själv har jag mer eller mindre följt henne sedan 1992 då jag föll pladask
för låtar som "The Hard Way", "He Thinks He´ll Keep Her", "I Feel Lucky",
"Only A Dream" och covern av Lucinda Williams "Passionate Kisses" på
albumet"Come On Come On".
 
Sedan dess har det blivit ytterligare nio album och i morgon släpper
Mary Chapin Carpenter sitt 14:e album "The Things That We Are Made Of"
(Lambent Light/Border).
Elva nya låtar som alla baseras på brev hon fått av vänner och som spinner
vidare på hennes grundtanke om ett melodiöst, sparsamt instrumenterat sound
med hennes varma röst längst fram i mixen.
Carpenters singer/songwriter pop färgad av country och folk är fortfarande strålande.
/Björn 
 

Stark och smakfull comeback

 

Julie Christensen har ett förflutet i indie och post-punk kretsar, inte minst med gruppen Divine Horsemen
som hon startade 1981 tillsammans med sin dåvarande make, Chris Desjardins.
Mellan 1988-1993 turnerade hon världen runt med Leonard Cohen som en av två bakgrundssångerskor
och från 2003 och tre år framåt "betalde" hon tillbaks till Cohen med tribute konceptet "Came So Far
For Beauty".1990 skrev hon på ett skivkontrakt med Polygram och spelade in ett album med Todd Rundgren, en

produktion som tyvärr aldrig släpptes på grund av trassel från skivbolaget.
Men hon har ändå hunnit med fem soloalbum mellan 1996 0ch 2012.

Årets coneback som frontfigur i bandet Stone Cupid och med fullängdaren "The Cardinal"
(Stone Cupid Records/Hemifrån),
som nu är släppt även på våra breddgarder, är en imponerande och
högklassig uppvisning över hennes tidlöst stora bredd som sångerska och låtskrivare.

Med ett strålande fyramannaband, gitarristerna Sergio Webb och Chris Tench, trummisen Steve Latanation
och basisten Bones Hillman i ryggen, låtlån från bland andra Chuck Prophet, Kevin Gordon, Amelia White,
och en hudnära tolkning av Cohens "Anthem" så både klöser och smeker de 13 låtarna på ett mycket
tilltalande och personligt sätt.
Att Julie fyllde 60 i januari har noll betydelse.
/Björn

 

 


Alltid lika aktuellt

 
Vad passar bättre än att börja arbetsveckan med att puffa för en dos alltid lika passande  punkrock?
För 20 år sedan var Umeå Sveriges hardcorehuvudstad och medlemmarna i Sista Brytet stod i
publiken och sjöng med i texter som handlade om samhällets orättvisor. 

Två decennier senare är det dags för kvartetten Fredrik Lindkvist , sång & gitarr, Lars Kyösti, gitarr, 
Henrik Wiklund, bas, och Johan Fjellström, trummor att visa att punken lever vidare med debutalbumet
"Livet Inglasat" (Luftslott Records/Border) som släpps 13:e maj.
11 låtar om alltid lika aktuell konsumtionshets, medelklassångest och utarmningen av Västerbottens
inland.

Albumtiteln spinner på symbolik hos medelklassens förkärlek till inglasade uterum. En inglasning
är också en liknelse med att stå var en och för sig själv och det individbaserade samhälle som vi lever i,
säger bandet i ett pressmeddelande.
Sista Brytet växte fram under 2010 då Lindkvist tog en längre paus från T​otalt Jävla Mörker​.

Men det var för två år sedan, när Kyösti började lira i bandet som alla pusselbitar föll på plats.
– Det var som att någon plockade bort våra stödhjul.​ Vi kände oss inte längre bundna
av att veta ifall vi spelade punk eller pop. Ifall det skulle låta modernt eller retro, s​äger Fredrik.

Soundet är melodiös poppunk med glasklara melodier som absolut borde tilltala alla oss som
med jämna mellanrum plockar fram och njuter av The Clash, Buzzcocks och KSMB.
/Björn

 

 

 
 

RSS 2.0