Hale för själ och hjärta

 
Texasfödda Terry Lee Hale, numera boende i Marseille, har gett ut plattor i snart 30 år.
Känd som en i den inre kretsen på Seattle scenen, och den enda singer-songwritern som
finns med på 80-tals samlingen, Sub Pop 200, så har han oftast varit en udda och fantastisk
leverantör av musik på lika delar roots, rock och americana på sitt alldeles egna speciella sätt.
När han nu släpper nio spår hudnära "Bound, Chained & Fettered" (Glitterhouse/Border) så 
är det helt naturligt att ställa sig frågan om det inte kanske är hans största stund som artist?
 
Nio sånger som är rena livslektioner där han fokuserar på gåtorna och förvirringen som präglar
våra liv i början av de 21:a århundrandet. 
Formad i norra Italien tillsammans med producenten, gitarristen och lap steel ikonen Antonio
Gramentieri där Hale's gitarr, munspel och sång spelades in live samtidigt som Gramentieri fyllde
på med sin arsenal via kontrollbordet.
 
Intimt, känslofyllt, graciöst balanserat och med en underbart uppenbar känsla av att Terry Lee och
Antonio sitter i samma rum.
 "Jag tycker att "Bound..." känns mycket mer intim och känslomässigt engagerad än mitt förra album
"The Long Draw". Tidigare har jag varit åskådaren men nu känns det som att jag är karaktären,
säger 63-årige Hale. 
Och då ska ni veta att "T.L.D." också är en sällsynt grann historia.
/Björn
 
 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0