Jaime's magnifika crossover

 
Sugen på en ny country som med klass blandar country ballader a'la 60 och 70-tal
med soul, pop och en klar gnutta punkrock attityd?
Då är Jaime Wyatt's sju spår på debuten "Felony Blues" (Forty Below Records/Border) given.
Albumtiteln är en hyllning till album som 
David Allan Coe’s "Penitentiary Blues" och Johnny
Cash "Live From Folsom Prison" för Wyatt har liksom Coe och Cash haft problem med droger och 
som ung suttit på kåken.
Men det är historia nu och hon har tillsammans med Sturgill Simpson och Margo Price utnämnts
till en av de mest intressanta nya artisterna att hålla både öron och ögon på.
Personligen tycker jag att det finns tydliga kopplingar mellan Jaime och Lydia Loveless.
Båda sitter inne med dynamiska röster och ett klassiskt elegant och oantastligt sätt att skriva låtar
på där man med stil och vördnad både vårdar genrens själ och elegant smaksätter med andra stilar.
Ungefär som om Linda Ronstadt och Roling Stones skulle ha gjort en platta tillsammans är också
ett droppat omdöme om Jaime som sitter perfekt.
 
Kompad av John Schreffler och Ted Russell Kamp från Shooter Jennings band, Gabe Witcher
från Punch Brothers och nära vännen och trummisen Freddy Bokkenhauser, numera medlem
i Ryan Adams turnéband, så har hon klassig backning på debuten.
Duetten med Sam Outlaw,"Your Loving Saves Me", och ess som "Wishing  Well", "Stone Hotel"
"Misery And Gin" och "Giving Back The Best Of Me" skapar en stark längtan efter en dubbel så
stor efterföljare till "F.B." inom kort.
/Björn 
 
 

 
 

Omfamnande Kolbacken

 
50 % The Confusions och 50 % Trummor & Orgel blir och har alltid varit 100% Sundsvalls fyran
Kolbacken.
Fem år efter den fina och hyllade självbetitlade debuten är det dags för ännu ett album med
innerlig popmusik att ta till sitt varmt bultande musikhjärta.
"Rosa Himmel över Norrland" (Massproduktion/PGM) är Staffan Ljunggren, trummor, Zarah
Andersson-Knut, keyboards, sång, Fredrik Hast, bas, och Mikael Andersson-Knut, gitarr, sång,
granna fortsättning på den tidlöst felande länken mellan postpunk och indiepop.
 
Mikael Andersson-Knut's anseende som en av vårt lands absolut bästa låtskrivare finns sedan
länge dokumenterat på totalt nio album med The Confusions från debuten "Being Young" 1995.
"Rosa Himmel..." är både en fortsättning och avstickare på den norrländska kulturgärningen.
 
"Fröet som såddes på först plattan har nu vuxit genom asfalten och blommat ut för fullt. Lite
mognare, lite mer eftertänksamt. Drömskt men ändå fast förankrat i en norrländsk kuststad. På
nya plattan har hela bandet deltagit i låtskrivandet och den känns ändå mer sammanhållen än
debuten", står det att läsa på releasebladet.
Nio omfamnande och reflektiva rock och poplåtar om livet som pågår.
/Björn      
 
 

Stor musikalisk konst av Justin

 

"Kids In The Street" (New West/Border) är album nummer sju från klart geniala roots, americana
och singer/songwriter trubaduren Justin Townes Earle.
Inför inspelningen av albumet tog Justin beslutet att för första gången i sin tio år långa karriär jobba
med en producent.
Tillsammans med Mike Mogis, som jobbat med bland andra First Aid Kit, M. Ward, Connor Oberst,
drog Earle till Omaha, Nebraska.
Där handplockades en skara musiker med syftet att skapa ett nytt sound som skulle passa perfekt in
på Justin´s bakgrund, både musikaliskt och personligt. 

Tillsammans med Justin's  trogna gitarrist Paul Niehaus har den nya konstellationen lyckats perfekt
med den strategin och "K.I.T.S." är tveklöst ett av Justin Townes Earle's starkaste album med 13 spår
utan några som helst svackor.
Kanske är det till och med nummer ett i diskografin efter ett antal upprepningar.

Hans sinnrika, jordnära, personliga och varma gung styr i "Champagne Corolla", "Maybe A Moment",
"15-25", "Short Hair Woman" och "Trouble Is" medan den ogenerade eftertänksamheten greppar tag
i "Kids In The Street", "What's She Crying For", "What's Goin' Wrong", "Same Old Stagolee", "If I Was
The Devil" och "There Goes A Fool".
Stor musikalisk konst.
/Björn

 

Americana från huvudstaden

Harper's Weekly var namnet på en veckoutgåva från utgivarna av Harper´s Magazine som gavs ut
för första gången 1857.

Men 160 år senare är det också ett sex man starkt band från Stockholm bestående av Gustav
Johansson, sång, gitarr, Erik Törner, bas, kör, Torbjörn Erlands, banjo, kör, Joel Kant, trummor,
percussion, och Tobias Sundström, sologitarr som imponerar rejält med sitt tio låtar starka debutalbum
"MorningComes" (Rootsy/WMS).
Av den instrumentala sättning att döma så är det ingen vild gissning att utan att ha hört gruppen
tro att det handlar om en ljudbild som kan sorteras in i den breda Americana fåran med avstickare till folk, bluegrass och country.

Gruppen bildades 2013 och med frontmannen och låtskivaren Gustav Johansson är man idag en
fullfjädrad musikalisk njutning på ovanstående genres.
Men det finns även en elegant tidlös popfeeling som ger Gustav´s starka låtmaterial en extra krydda.
Som helhet är Harper´s Weekly en samling utsökta och samspelta musiker i perfekt fusion med
Johansson's grandiosa sångröst som ledstjärna.
Upptäck!
/Björn


Romano gör det igen

 

Den Ontario baserade kanadensaren Daniel Romano är i allra högsta grad aktuell och 
intressant med sitt nya album "Modern Pressure" (New West/Border).
Inspelad i en stuga, förutom stråk och blåspålägg som är gjorda i Toronto, belägen i Värmländska
Finnsnäs under augusti 2016 i samband med en Sverigeturné visar multiinstrumentalisten Romano
ytterligare en läcker profil av sitt ombytliga sound.
Genombrottet kom med "Come Cry With Me" 2013 där han har allt som krävs av en trovärdig och
högklassig country artist.

"M.P." är pop, rock, indie med influenser och stickspår till 60-tal fram till nutid. Tio strålande låtar
som alla är färgade av Romano's starka musikaliska personlighet och med klass sätter fingret på hans
extraordinära kapacitet som artist och sångare.
En lågoddsare som en av mina aspiranterna på 2017 års bästa.
/Björn   

 

75 år ung

 
Don Bryant är ett levande bevis på att saker kan bli så mycket bättre med stigande ålder.
När den nu 75-årige soulikonen lossat sitt blott andra (!!??) soloalbum "Don't Give Up On Love" (Fat
Possum/Border) under en livslång karriärså kan man inte låta bli att undra varför så lite.
Han började som låtskrivare på soul och rockabilly etiketten Hi-Records som startade 1957
och hade artister som Al Green, Ann Peebles, O.V. Wright, Willie Mitchell och Otis Clay i sitt  stall.
1974 gifte sig Bryant med Peebles och paret skrev bland andra monsterklassikern "I Can't Stand
The Rain" tillsammans.
 
Som artist är Bryant nu 75 år ung och utrustad med en fantastisk röst och tio exemplariska låtar
som tar klockrent avstamp i äkta soul och under resans gång smakfullt färgas med slingor av blues,
gospel och rock för att som helhet smälta ihop till det perfekta soundet.
/Björn
 
 
 

Colter Wall chockar

Colter Wall är en 21-årig låtskrivare från Saskatchewan, Kanada.
Men om ni blundar när ni lyssnar på videon till "Kate McCannon" ovan så hör ni en ärrad outlaw med
en baritone röst som låter som den okända brodern till en åldrande Johnny Cash.

På självbetitlade debutalbumet "C.W" (Young Mary´s/Border) färgar han de tio egna kompositionerna
,och covern på Townes Van Zandt's "Snake Mountain Blues", med influenser från nämnda Van Zandt,
Hank Williams, Robert Johnson, Bob Dylan, Johnny Cash, The Band och vilka du vill av de övriga som
haft stor betydelse för magin och formandet av rootsmusikens hjärta.
Men man hör och känner även släktskapet med moderna Americana band och artister från Colters egen generation. 

"Colter Wall is bar-one the best young singer-songwriter I've seen in twenty years", har Steve Earle sagt.
Helt klart är också att han efter sina liveframträdande lämnat publiken klart chockade med sin "mogna" 
röst, starka personlighet och tidlöst grandiost låtskrivande.
Albumet släpps på fredag.
/Björn 

 

 

 

Down Harrison knockar igen

 
Nära 365 dagar efter debutplattan går Down Harrison på knock med album nummer två
"Possessed" (Rootsy Music).
Och det är bara att hissa vit flagg om man inte kan motstå en traktering på finaste sortens råvaror
inom americana, rock, pop och country
Nio spår internationell toppklass och känsla med Jesper Willaume, sång, gitarr, munspel, Micke Wedberg,
gitarr, keyboards, sång, Tommy Cassemar, bas, Pelle Alsing, trummor.
 
Låtskrivarsnillet Willaume står för texterna, alla fyra för musiken, arrangemangen, produktionen och
Wedberg för mixen och inspelningen.
Nio spår med en rutinerad och ärrad kvartett - plus gästmusikerna Ola Gustafsson, gitarr, pedal steel och
mandolin och Mats Schubert, orgel & piano - som på absolut bästa sätt vet hur man ska behandla,
vårda rötterna och med varsamhet, känsla, stort och varmt hjärta forma en grandios låtlista som aldrig
behöver något bäst före datum.
/Björn
 

Bobbo är på riktigt

 
Som medlem i The Fallen Stars och Riddle & The Stars har Bobbo Byrnes ett flertal gånger bevisat
att han är ett starkt och aktat namn på den amerikanska och internationella Americana scenen.
På soloalbumet "Motel Americana" (Songs & Whispers/Hemifrån) blir det ännu mer uppenbart när
man möter  multinstrumentalisten och låtskrivaren Byrnes som på ett hudnära och smakfullt sätt
tillreder musik på de finaste råvarorna i americanans receptbok.

Med musikalisk backning av hustrun Tracy Byrnes, bas, Rami Jaffee, hammond B3, Ben Riddle, sång
Fallen Stars trummisen Brandon Allen och några till så sköter Bobbo sången, gitarrer, mandolin, pedal
steel och en B3 på dussinet låtar.
Fingertopps känsliga covers av Slim Dunlap (The Replacements) "Hate This Town", aussielegenden
Paul Kelly´s "To Her  Door", och Jagger & Richards "No Expectations" blandas stilrent med sju pennade
låtar med äkta hälften Tracy och ytterligare två med andra vänner.
 
Grandiosa folk-pop-americana öppningen "Hold Me" är den oemotståndliga insparken som berättar 
att det här är äkta och jordnära hantverk format av ett stort och varmt hjärta.
"1,2,3" bryter det finstämda när den stångar sig fram och gör klart att Bobbo's nästa solotrip skulle kunna
bli ett album med grovt rockig altcountry av finaste sorten.
/Björn
 
 

 

 


RSS 2.0