I mitten av 1980-talet var vi några goda vänner som lirade spelet Popgeni för första gången. Vårt gäng har växt ut och inkluderar idag cirka ett dussin poplovers som har genomlevt flowerpower, progg, punk och grunge. Sedan 2011 är vi en Ideell förening, IF Popgeni.
Bloggen handlar om god musik som världen måste få veta mer om. Popgenis betygssystem:PPPPP-världsklass.PPPP-mycket bra.PPP-bra.PP-Nja.P-underkänd. På Facebook heter vi Ideella Föreningen Popgeni. Mail:[email protected]
En sann gåva
Dan Baird är en tvättäkta hjälte i rock'n'rollens tjänst. Han var tveklöst den som rockade bäst och läckrast i excellenta Geogia Sattellites som han frontade från 1980 till 1990 då han lämnade bandet för en solokarriär.
Sedan dess har han hunnit med massor och hans discografi är brokig och klassig i band som The Yayhoos, The Bluefields, The Western Sizzlers och som soloartist med klassisk rock'n'roll, outlaw country, cowpunk, punk och altcountry på menyn.
Det senaste tio åren har handlat om läckra Dan Baird & Homemade Sin som med sin boogierock,
till viss del färgad av unga Rolling Stones, The Band och The Heartbreakers, är en sann gåva i en sönderproducerad och utslätad musikalisk verklighet.
Rykande färska albumet "Get Loud" (Jerkin'/Border) är gjord på tidigare nödvändiga råvaror och faller du pladask för ovanstående liveversion av Baird-klassikern "Keep Your Hands To Yourself" så finns en skatt att upptäcka i den spänstige 62-årige rockerns granna och välmatade discografi.
Tillsammans med ex. Georgia Satellite polaren Mauro Magellan, trummor, Warner E Hodges (Jason & The Scorchers) gitarr samt blågula basisten Micke Nilsson (Bonafide) så har Dan skapat en hälsosam
Los Lobos är inne på sitt 42 år som leverantörer av rock'n'roll, Tex Mex, country, americana folk, R&B, blues och soul och de gör det fortfarande med samma glädje, passion och odiskutabla klass.
För några dagar sedan släpptes "Gates Of Gold" (Proper/Border) och herrar David Hildago, Louie
Perez, Cesar Rosas, Conrad Lozano och Steve Berlin regerar vidare med musikalisk totalbredd.
"G.O.G" innehåller 11 nya låtar som är omöjliga att undvara om man har ett kärleksfullt förhållande till deras ruggigt läckra backkatalog.
Att skriva låtar som attraherar och engagerar är ett hantverk.
Ärrade herrarna David Massey och Rob McHale bär sin hatt respektive keps med den äran.
Massey´s "Until The Day Is Done" (David Massey/Hemifrån) är album nummer tre från amatören
som har ett "riktigt" jobb på en advokatbyrå i Washington DC och därmed begränsar sina livespelningar
till klubbar i området.
Men de båda föregångarna har belönats med bra press och här visar han gång på gång tydligt varför han
är värd att droppas i samma andetag som John Prine, James McMurtry och Todd Snider.
McHale´s "Fields" (Wooden Door Records/Hemifrån) är fullproppad med elegant och varmt smidad
melodiös folk-americana med förankring i ett vanligt småstadsliv med historiska vinklingar som sträcker
sig hela vägen till Irland North Carolina baserad Rob har uppmärksammats både i American Songwriter Magazine och Billboard
och beskrivs som en "socialt medveten låtskrivare med intelligenta texter". Välförtjänt också att han jämförts med både Neil Young, JJ Cale och ett gäng andra av de stora i sin generation. För det handlar om känslan man får när tidlöst rätt folkamericana serveras.
Sju år sedan senaste soloplattan från den australiensiska låtsnickarmagikern. "The Evangelist" (2008) kom bara ett år efter Grant McLennan´s oerhört tragiska och hastiga bortgång. Den var naturligtvis också starkt präglad av den totala chock som det innebar för Robert att mista sin musikaliska tvillingsjäl i aussielegenderna The Go-Betweens.
På "Songs To Play" (Tapete Records/Border) har Robert Forster gått vidare i livet och det handlar om tio väsenskilda och personligt formade låtar som alla genomsyras av hans alldeles egna svårkopierade känsla. Inspelade i bergen 30 minuters bilfärd från hemmet i Brisbane i en analog studio tillsammans med ett gäng unga, hungriga och begåvade musiker som multiinstrumentalisterna Scott Bromley och Luke McDonald från The John Steele Singers, trummisen Matt Piele, från hans turnéband, samt violinisten och sångerskan Karin Baumler.
Men även om det är en lite annorlunda och "ny" Robert Forster man möter så genomsyras låtarna klart och tydligt av arvet från The Go-Betweens, och det är en gigantisk kvalitetsgaranti.
"Jag hade tänkt mig att gapet mellan mitt förra album och den här skulle blir runt fem år. Jag ville att tiden skulle gå så att det blev ett riktigt avslut och att det som hände sen blev en omstart på något nytt", säger Forster.
... men det handlar inte om lädret och 1X2. Utan om ny läcker, spännande, ibland oupptäckt och cool musik som gör skillnad och ruskar om i sina respektive genres.
Den grammyhyllad och extra ordinära sångerskan och låtskriverskan släpper för första gången ett album på egen label.
Patty Griffin "Servant Of Love" (PGM/Border) är fylld med innerlig americana smaksatt med de mest finaste frukterna från rootsträdet.
Essential!
Mainmannen i hyllade amerikanska muskelrockarna The Hold Steady på soloutflykt.
Att "Faith In The Future" (Partisan/Border) doftar kraftigt av Springsteen a' la sena 70-talet är
ingen börda för Finn, snarare tvärtom.
Precis som med bandet så klarar Craig den balansgången på ett excellent sätt och det handlar
mycket mer om fina influenser än plagiat.
Shemekia Copeland "Outskirts Of Love" (Alligator Records/Border) är hennes återkomst till bolaget som är känt som en genuin roots och bluesetikett.
Gästlistan är diger med Billy Gibbons (ZZ Top), Robert Randolph, Will Kimbrough och Alvin Youngblood Hart som tillsammans med Shemekia och andra musiker som botaniserar växelvis mellan lånat material
och original på ett i vanlig ordning oantastligt sätt. /Björn
Ytterligare ett bevis på att countryn, americanan och bluegrassen har blivit gränslös under de senaste deceniet.
Det är inte bara i det stora landet i väster som grupper och soloartister jobbar med de ursprungliga musikaliska vibrationer från sydstaterna i USA och Appalacherna och sen korsar dem smakfullt med andra uttryck. Idag går det lika bra att vara baserade i Forsed strax utanför Kramfors. Det är fem man och en kvinna starka Crash 'n' Recovery ett alldeles förträffligt bevis på.
Debutplattan "Post The Storm" från 2012 skapade ringar på vattnet och var ett klart bevis på bandets stora kärlek, passion och kunnande till genren.
Ifjol utsågs man till Europas bästa band i genren på British Country Music Awards, och även om jag
är helt övertygad om att det inte går att tävla i musik, så ligger det en hel del sanning bakom den utmärkelsen.
Sen dess har man vuxit ytterligare i takt med mer livespelningar, repande och hårt jobb med låtmaterialet, ett faktum som är odiskutabelt här.
Sångerskan Linda Engström som skrivit samtliga 12 låtar, varav en tillsammans med gitarristen och dragspelaren
Robert Johansson, är en extraordinär upplevelse i skrået som utan problem pallar jämförelsen med många av de finaste röster "over there".
Från det inledande titelspåret till avslutande "Undefeated" är "D.I.T.W." en ljuvlig resa med ursprunget i
förarsätet och alla smakfulla moderna detaljer som perfekt utsmyckning och smaksättning.
Som jämte och Östersundsbo är jag stolt över att känna diton, multinistrumentalisten och bandmedlemmen Johan Arveli som sätter extra guldkant med sin banjo och pedal steel på låtmaterialet.
För att inte tala om hans produktion av albumet som är graciöst tidlös.
... men det handlar inte om lädret och 1X2. Utan om ny läcker, spännande, ibland oupptäckt och cool musik som gör skillnad och ruskar om i sina respektive genres.
Puffade för inte så länge sedan för releasen av amerikanskan Samantha Crain's fjärde fullängdare "Under Branch & Thorn & Tree" (Full Time Hobby/Border).
Men den innehåller så många underbara låtar att det tåls att upplysas ännu en gång när albumet har en dryg vecka på nacken.
Här gör Crain en liveversion av "If IHad A Dollar" tillsammans med Kierston White and Camille Harp, två som inte heller går av för hackor på egen hand.
Ska karln aldrig blir vuxen och skaffa sig ett riktigt jobb? När John "Johnny Rotten" Lydon tillsammans med sitt PIL släpper uppföljaren till 2012:an "This Is PiL" så är de det fortsatt högt i tak, brett och spännande
59-årige Lydon är ett perfekt exempel att plocka fram när man vill bevisa att ålder bara är en siffra.
"What The World Needs Now..." (PiL Official/Border) är inspelad i Steve Winwoods Wincraft Studio.
Som frontman i Liverpool gruppen Cubical är Dan Wilson en liten doldis, men mycket uppskattad sådan av de upplysta. "All Love Is Blind" (Half Penny Records/Border) är titeln på solodebuten som borde öppna både ögon och öron på de som uppskattar en starkt personlig blandning av folk, blues, country spetsat
med några nypor rock'n'roll. Alternativefolk i Leonard Cohen, Johnny Cash och Nick Cave traditionen har fått engelska The Guardian att konstatera "Wilson makes Waits sound like Tiny Tin".
En fyndig överdrift menar jag. Men självklart måste du låna Wilson dina öron om Cohen, Cash och Waits betyder något för ditt musikaliska välbefinnande.
Är du sugen på Electronic, Shoegaze, Indie rock med ett sound förankrat i 80-talet och starkt besläktat med band som Cocteau Twins, Curve, My Bloody Valentine och The Sundays?
Då är fullängdare nummer tre, "Cranekiss" (Mexican Summer/Border), från New York baserade Tamaryn ett uppenbart alternativ.
De som har koll på de båda föregångarna, "The Waves" (2010) och "Tender New Signs" (2012), säger
att hennes ljudpalett har exploderat nu och att det handlar om ett kärleksbrev till all musik som hon
Punkrocken lever. Och är i allra högsta grad en välgörande propplösare när den allt segare och sliskigare radiodimman riskerar att ta död på all känslomässig kreativitet och nerv.
25 september släpper stockholmsbandet Knivderby sitt åttonde album på lika många år. "Helvetesön" (Novoton/Border).
Storyn bakom Knivderby berättar bland annat om bandmedlemmarna som efter utflykter i akustisk musik och diverse andra icke musikrelaterade saker längtade tillbaka till något som de själva kallar "gammal hederlig skattesmitarrock".
Med två nya permanenta medlemmar, sångerskan Christa Sana, som även trakterar percussion och det inom punken minst sagt sällsynta instrumentet thereministan, och gitarristen och sångaren Fredrik Georg Erikssonså bygger man som sextett vidare på ett stort och maffigt sound som ändå präglas av larm, frenesi, ilska och underbart raka musikaliska puckar i punkens sanna anda.
Textmässigt är det genomgående temat konspirationsteorier och lögner både i samhället och i privatlivet.
När Elektra Records 1965 släppte "The Singer Songwriter Project" med kvartetten
David Cohen (aka David Blue), Dick Richard Farina, Bruce Murdoch och Patrick Sky
så var det inte många som hade koll på kategorin och vad en SS stod för. Då kallades de mest för trubadurer, folk och protestsångare.
Men kategoriseringen fick ett rejält genombrott när Jackson Browne, Joni Mitchell, Carole King, James Taylor m.fl. i slutet av 60 och början av 70-talet började leverera klassiska album. Sen har det bara rullat på under decenierna.
Idag är intresset stort och fortsatt växande för stilarten och vad passar då bättre än att fira 50 års låtskapande med en snygg vinkling på Elektra utgåvan.
"Hidden Treasures - Singer Songwriters From Home"(Hemifrån) är en ytterst stilfull hyllning till 65:an och uttrycket som sådant.
Det är dessutom ett ypperligt tillfälle att upptäcka fyra excellenta amerikanska singer/songwriters som trots lång tjänst är blanka ark för den så kallade "breda publiken" på våra breddgrader.
Bob Cheevers, Greg Copeland, Keith Miles och Barry Ollman dukar upp totalt 18 låtar ur sina egna arkiv. Backade av namn som Jackson Browne, Bob Glaub, Greg Leisz, Tim O'Brien, Garry W. Tallent, Spooner Oldham, fyra av musikerna som var med på "The Singer Songwriter Project" och ett gäng ärrade studiomusikerså blir det en högklassig uppvisning på en tidlös och varm musikalisk konstart som alltid träffat rätt bara budbäraren är den rätta.