Klickar omedelbart
Mary Battiata & Little Pink "The Heart, Regardless" (NW14/Hemifrån) är ett imponerade starkt
album i altcountry, Americana, honky tonk och twang-folk-popens fotspår som tyvärr trillat mellan
de flesta stolarna på vår breddgrader.
När det släpptes i USA och Europa i slutet av 2017 började det omedelbart att klättra på amerikanska
roots och countrylistor och lyriska recensioner stapplades på hög.
Men det är sannerligen aldrig för sent att göra bekantskapen med Battiata och hennes fyra
strålande medmusiker i bandet Little Pink då det mötet omedelbart klickar.
Mary Battiata är inte bara en ytterst själfull sångerska, hon har jämförts med Linda Thompson, Margo
Timmins och Rosanne Cash, utan dessutom en helt lysande låtskrivare.
13 av de 14 spåren på "The Heart..." är pennade av Mary som visar upp en förträfflig bredd, känsla
och klass på ovan nämnda stilarter.
Bandnamnet är förresten en hyllning till The Band och deras debutalbum "Music From Big Pink" från
1968.
Missa inte!
/Björn
Ingen dussinvara
"Bättre än Beatles", var det någon fantast som skrev inför släppet av de kanadensiska powerpop
Vet inte det riktigt?
Men kanadensiska och Toronto baserade Sloan, skuggar absolut sina förebilder när det gäller
den fantastiska konsten att bygga tidlös klassig popmusik på albumet som naturligtvis har titeln
"12" (Yep Roc/Border).
inte minst för det hörbara faktumet att "gubbsen" fortfarande vårdar ett sound som klingar så fräscht,
innovativt och passionerat.
Plattan innehåller naturligtvis 12 låtar där de fyra medlemmarna har skrivit tre vardera.
/Björn
Kippar efter andan
De tio urstarka låtarna får mig att ta den musikaliska tidsmaskinen tillbaka till Studioscenen, Storsjöteatern
Popgenikonsert.
I titelspåret, "The Fawn", "Your Hands", "Same On Any Corner" och "To Be You, To Be Me" är det
så övertygande att jag bitvis kippar efter andan.
/Björn
Laura & Josh
Jag får liknande känslor när jag lyssnar på Josh Rouse & Laura Viers.
Båda skapar musikaliskt en varm och melodiskt excellent ljudbild som liksom bara suger tag i en.
På "Love In A Modern Age" (Yeproc/Border) har Rouse ställt den akustiska gitarren åt sidan och
valt att åter omfamna det polerade synthesizer soundet som präglade hans produktion under 80-talet.
Resultatet är nio behagligt och snyggt laidback elektroniskt baserade poplåtar som träffar rätt vid
första mötet.
"The Lookout" (Bella Union/Border) är Veirs tionde studioproduktion och ett avbrott i det
excellenta samarbetet med Neko Case och k.d. Lang.
Producerad av hennes äkta hälft Tucker Martine, som även jobbat med First Aid Kit & She & Him,
så handlar det om dussinet låtar med både storslagna och intima vinklingar på Americana, mörk indie pop
och intim elektronisk folk med stor förmågan att fästa på stört.
/Björn
Innerlig melodisk glöd med doldis Donovan
folk & country.
På våra breddgrader är Donovan Woods en doldis trots en diskografi med fyra strålande album.
Det borde bli ändring på det med fullängdare nummer fem "Both Ways" (Meant Well/Border)
som bara är tio dagar bort.
På sina tidigare albumen kombinerar Woods en urstark melodisk känsla med textmässigt kraftfulla
berättelser där han gärna ser att man som lyssnare drar sin egna slusatser om budskapen han
vill förmedla.
akustisk gitarr i huvdrollen eller med ett fullt laddat band i ryggen.
/Björn
Aldrig för sent att upptäcka Mary Chapin
varm inombords av rösten, hennes stora melodiösa gåva och konsten att kunna skriva fantastiska låtar.
karriär genom att göra nya versioner av flera av sina mest hyllade kompositioner.
ny Mary Chapin Carpenter darling.
/Björn
Chockerande bra
nu på fredag.
På uppföljaren till fjolårets uppmärksammade debut "Sidelong" fortsätter Sarah och bandet med
sin attityd starkar outlaw country och countrypunk spetsad med twang, indie och Hank Williams
musikaliska profil som en självklar grund i ljudbilden.
i Östersund med lokala Jens Gustavsson som support.
En höjdarkväll väntar.
/Björn