Ruth, Meyers, Tweeddale & Heidi

 
"Fossil Scale" (Navigator/Border) är andra albumet från den tvåspråkiga singer/songwritern och
harpisten Georgia Ruth från Aberystwyth, Wales. 
Debuten "Week Of Pines" från 2013 hyllades av ett gäng tunga musikskribenter som bland annat
refererade till klassisk namn som Sandy Denny, Van Morrison och Bert Jansch.
Vill man själv absolut hitta soundalikes till Ruth's granna hybrid av pop, electronica och folk i hennes
egen generation så ligger Feist, St Vincent och Bat for Lashes nära till.
 
 
 
 Honeyblood duon Cat Meyers och Stina Tweeddale har skruvat en aning på soundet och 
"Babes Never Die" (Fat Cat/Border) är mer punk och pop än på den lite mollstämda debuten.
Full attack som på ovanstående "Ready For Magic" blandas med basic popharmonier i "Love Is 
A Disease", "Hey Stellar", "Justine, Misery Queen" och "Cruel" och en klart behaglig new wave 
retrokänsla a´la The Go-Go's och The Bangles dominerar genom albumets 39 minuter.
 
 
"The Year I Was Born" finns på albumet "Here We Go 1,2,3" (Navigator Records/Border) som är
nummer fem i ordningen från den prisade 36 åriga irländska folksångerskan.
Heidi Talbot startade sin karriär som gatusångare i hemlandet innan hon hastigt hamnade
som frontperson i den irländskt-amerikanska musikal gruppen Cherish The Ladies.
"Here We Go..." är producerad av musikaliska partnern och äkta maken John McCusker och inspelad
i parets egenhändigt byggda studion nära huset tätt intill den skotska gränsen.
 
Det är en rogivande platta från början till slut med tio låtar som reflekterar över födsel, död och
åldrandet med växelvis folk, americana och klassisk pop som musikalisk grund.
Pogues inspirerade "Chelsea Piers", covern på Natalie Merchant's "Motherland", "The Year I Was Born",
"The Willow Tree" och "Time to Rest" är odiskutabla exempel på balsam för stressade själar.
/Björn
 
 

 

 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0