Tipsrunda 6

... men det handlar inte om lädret och 1X2.
Utan om ny läcker, spännande, oupptäckt och cool musik som gör skillnad
och ruskar om i sina respektive genres.
 
 
Efter några års frånvaro då hon har fokuserat på sitt förstfödda barn så
har Eilen Jewell åter klivit i sina cowboykängor och gör en storstilad
comeback med sitt femte album "Sundown Over Ghost Town" (Signature
Records/Border).
Uppföljaren til excellenta "Queen Of The Minor Key" från 2011 är både en
naturlig fortsättning på en strålande diskografi och en starkare förankring
i verkligheten.
Låtarna på albumet bygger på hennes erfarenheter av att föda sin dotter
Mavis (naturligtigtvis döpt efter Mavis Staple) och att flytta sina bopålar 
från Boston till Idaho där hon har sina rötter.
"Det är väldigt självbiografiskt. Den berättar mer sanna historier än något
av mina tidigare album. För mig känns den som en gammal själ, som något
som funnits med mig under en lång period, säger hon i ett pressuttalande
och fortsätter:
Samtidigt har den något ungdomligt över sig. Det känns som att vi
experimentera men ändå sluter cirkeln på något sätt."
Själv behövde jag bara en genomlyssning för att omedelbart omfamnas
av den där givna känslan som gör att man utan att tveka sorterar in Eilen i
samma klassiga fack som exempelvis Lucinda Williams och Gillian Welch.
Tillsammans med sitt världsmästarband bjuder hon på dussinet låtar av
absolut finaste snitt.
 
 
Kanadensiska trion Good Lovelies, Caroline Brooks, Kerri Ough och Sue Passmore,
har klara beröringspunkter med Eilen Jewell.
Även om "Burn The Plan" (Six Shooter Records/Hemifrån) drar mer åt folkpop hållet så finns det
mer smaksättning från rootsträdet.
Nio av de 13 låtara är skrivna av Brooks, Ough och Passmore som skiftar instrument frisk och
går på knock med sina granna stämmor.
/Björn

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0