Bluesmedicin

 
Still got the blues?
Vad vet jag!
Men blues i olika stiarter kanske har en uppiggande effekt när gubben höst är på sitt allra sämsta humör?
Oavsett vilket så vill jag tipsa om en duo amerikanska bluesförmedlare som formar sin budskap på lite 
olika sätt.
"Been A While" (Couch Flight Music/Hemifrån) jobbar gitarristen, sångaren och låtskrivaren  
Carl Franklin med sitt sex man starka kompband och det blir groovefunkig elektriskt blues spetsad
med soulslingor och blås.
Sex Franklin original och tre covers ryms på albumet, däribland en funkig och modig skruvning av
Lennon & McCartneys "Drive My Car" som jag som Merseybeat-fan har svårt att ta till mig.
Men smaken är som bekant olika.
New Mexico singersongwritern och slide gitarristen David Vidal har aldrig rört sig speciellt långt från
sina djupa amerikanska blues och folkrötter under karriären.
"World Of Trouble (Wilmac Records/Hemifrån) är inspelad live under en futtig dag och visar tydliga
prov på Vidal's fina känsla och uttryck som artist.
Utrustad med bara sin röst, en akustisk slide och den elektriska cigarrlådegitarren så blir närkontakten
många gånger extraordinär.
Och det finns absolut anledning att gräva i hans backkatalog och exempelvis lyssna på album som
"After the Storm" och "American Blues" där han mestadels backas av fulla band.
/Björn
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0