Yransläpp-1

 
Det är alltid lite skönt när Yran börja annonsera om vilka artister som kommer och hälsar på i vår lilla norrländska stad. Det blir som en bekräftelse på att det blir en fest i år igen. En fest som blir allt djupare förankrad i den jämtlänska myllan. Och de artister som kommer hit är inte kattskit direkt. Icona Pop, som börjar få en karriär i USA, framför allt med hiten "I Love it". Men den kom för snart två år sedan. Vad kommer Icona Pop att hitta på nu. Det kan bli väldigt intressant.
Mavis Staples. Kommentarer är överflödiga. Släppte i fjol den bitvis briljanta albumet "One True Vine", med Wilcos Jeff Tweedy bakom spakarna. Vill man grotta ner sig mer i Mavis Staples härliga gospelsoul rekommenderas "You´re Not Alone" (även den med Jeff Tweedy) och The Staples Singers plattor "Be Altitude: Respect Yourself" från 1972 och "Let´s Do It Again" från 1975.
Veronica Maggio. Gjorde ännu en stark platta "Handen i Fickan Fast Jag Bryr Mig" som placerar sig högt bland svenska plattor genom tiderna. Vet inte hur många gånger jag och dotra studsat omkring varje gång "Sergels Torg" spelades i fjol. en det har blivit ett par gånger.
Little Jinder har blivit rätt hypad av svenska musikjournalister. Hennes första eps.försvann nästan obemärkt förutom singeln "Whatever 4ever". Menmed "Shh" i bakfickan fick p3 guldpris för årets pop. Och singeln "Ful och tråkig tjej" har någonting som är svårt att sätta fingret på. Little Jinder kan mycket väl bli en raden av starka svenska kvinnliga artister. För egen del föredrar jag singeln "Shh". Blev förförd av henne och låten genom hennes besök i Musikhjälpen i december.
Ja, och så kommer Takida igen... Har inget emot Stiftelsen som jag tycker fångar bra melodier med en liten trulig norrländsk attityd. Sångaren Robert Pettersson är en alldeles utmärkt sångare, och väldigt långt ifrån Gaffas omdöme (som mer var ett försök att hitta på en kul sågning, utan att ha belägg för det. Vilket gjorde att det spårade ur och blev ett personangrepp, som det kan bli när recensenter inte vet vad de ska skriva.). Men Takida har förhoppningvis sitt bästa framför sig. För jag kan inte påstå att jag är överförtjust i deras discografi hittills.
 
/stefan
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0