Strålande debut

 
Nicole Sabouné
"Must Exist"
(Roxy Recordings)
PPPP
 
Micke Mojo får ursäkta. Men jag undrar om inte konkurrenten (eller kollegan eller vad det nu var) Nicoe Sabouné plockar hem priset för bästa svenska platta i år. Nicole var med i samma lag som Micke Mojo i tv-tävlingen The Voice. Båda var med i Ola Salos lag. Nicole åkte ur veckan innan final. Micke Mojo gick vidare. Rättvist.
Men dråpslaget var nog ändå den här skivan. Det blir svårt, redan nu för andra svenska artister att toppa det här.
Det var längesen som jag hörde en skiva som gått rakt in hjärtat och bara stannat där. Jag tror jag vet varför som "Must Exist" blivit en viktig del av min skivsamling,
Först och främst kan det ha att göra med bakgrunden.Nicole Sabouné har själv berättat att den behandlar hennes egna tonårsrevolt. Och det ganska sällan som man hör hur en tonårsrevolt ska låta med en musikalisk pensel. Men troligen precis så här. Det ekar av David Bowies industriella period med plattor som "Heroes", "Low" och "Station To Station". Men framför allt handlar det om indierock med mördande refränger. "Must Exist" är en discokul i en bäcksvart gotisk rockklubb, Den låter som om Joy Division spelat in låtar av Björn och Benny. Det finns en mörk engelsk punkinghet, a la Sioxsie And The Banshees samtidigt som det finns en stark svensk hitådra. Mycket av detta är Ola Salos förtjänst som varit med och skrivit låtar tillsammans med Nicole Sabouné och gitarristen Nicklas Stenemo. "Conquer or Suffer" är The Soundsliknande låt med den trallvänsligaste refräng man kan tänka sig. "Unseen Footage From a Forthcoming Funeral" är en mootovcocktail inslängd i en svensk kyrka som exploderar ut i en magisk refräng. "Win This Life" och "Haters Don´t Dance" är fylld av undergångstrummor, vinande gitarrer och melodier med hitpotential. "Care To Much" och "A Place To Hide" är tonårsångest i en skitig och något unken studentmössa, dagen efter. För alla som inte riktigt hade den student de vill minnas...
Energin avtar egentligen aldrig. "Saving Up" är en indierockare, där mörkret äntligen möter ljuset.
Kort sagt, så kan "Must Exist" vara en av årets bästa svenska platta. Redan nu vågar jag påstå det.
Stefan Herdell

Kommentarer
Postat av: The Polarbear

Eehh...??
Fick inte Mojo pisk i finalen av en kille som heter Ulf Nilsson?

Svar: Det kanske han gjorde... Jag vet inte... Jag kollade aldrig. Jag läste nåt och missuppfattade... :DVill i alla fall ta starkt avstånd från fulsprit. Jag dricker bara dyr sprit och i det här fallet var ett ett whiskeymärke jag inte kan stava till... Men det smakade tjära och torr ved.
/S
Popgeni

2014-02-24 @ 09:34:13
Postat av: Anonym

Nu har Herdell druckit fulsprit och blivit förvirrad...

Svar: Tycker inte att Mattsson ska vara anonym här...
Popgeni

2014-02-24 @ 11:33:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0