En innerlig musikalisk uppenbarelse

 
Joshua James
"From The Top Of Willamette Mountain (PIAS/Border)
PPPPP
Simone Felice i Östersund på Storsjöteaterns Studioscen nästa torsdag blir inget annat än en storartad liveupplevelse. 
Nebraska boende men Utah rotade Joshua James är utan tvekan en musikalisk släkting till Felice som IF Popgeni skulle älska att ställa på en scen framför vår kära och trogna publik som lärt sig att uppskatta diamanter som man knappt hade en aning att de existerade.
Men det kanske finns personer i den skaran som är bättre upplyst än jag?
Jag erkänner utan minsta omsvep och med lätt rodnad på kinderna att Joshua James har gått mig obemärkt förbi.
Och det trots att han för mindre än ett år sedan släppte albumet "Build Me This" som fick ett kraftfullt genomslag i England.
Med "From The Top..." slår han totalt undan benen på mig och jag känner ivern att så snabbt som möjligt sätta klorna i hans fyra tidigare album sedan debuten 2004.
Men först måste jag njuta av denna innerliga musikaliska uppenbarelse.
Jamse småförkylda sångröst är en magnifik ledsagare genom de 11 spåren som i sin totala elegans förutom folk, singer-songwriter även flödar över av skimrande och oemotståndlig americana och melodisk pop. 
Om du tror att Conor Oberst är den mest intressanta amerikanska folk, singer-songwritern just nu så kan det bero på att du inte hört Joshua James, skrev en recensent i samband med releasen av "Build Me This".
Och det konstaterandet fortsätter att gälla. 
Och jag har gått på en underbar femstjärnig knock på en tisdag när nordvästvinden viner hårt runt knutarna.
I kväll spelade Joshua James med band live på Borderline i London.
På Hästhagsvägen i Östersund gick "From The Top Of Willamette Mountain" på repeat tre gånger på raken.
Och här bjuder jag på Spotify länken för att bli lyckligt upplysta Joshua James "From The Top Of Willamette Mountain" 
Liknande artister: Conor Oberst And The Mystery Valley Band, Elliot Smith, Damien Jurado, Calexico, Feist. 
Björn Bostrand

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0