Mercer sitter på ett av sommarens ljuvligaste soundtrack


The Shins

“Port Of Morrow " (Columbia)

PPPP

Vårdagjämning igår och idag ett nytt minst sagt efterlängtat album med amerikanska indiepopgenierna The Shins.

Det är vid sådana tillfällen som man tror på sommaren. För The Shins popmusik är på något sätt sommaren förkroppsligad för mig.

Jag åkte dit stenhårt på debutalbumet “Oh Inverted World” (2001) och har nära nog spelat sönder och samman “Chutes Too Narrow” (2003) och Wincing The Night Away” (2007).

Och det har känts hårt att behöva vänta hela fem på album nummer fyra från underbara sångaren James Mercer som istället för sina tre ordinarie bandmedlemmar den här gången samlat ihop ett gäng musikaliska vänner för att sy ihop skönheten.

Och även om den inte fullt ut straffar de två föregångarna, men det är hårfint, så är “P.O.M” ett album med tillräckligt många ljuvliga Shins-vinklingar på hur pop ska förpackas för att man som sann popnörd ska falla i lätt trans.

Jag kan redan nu se mig själv sitta på altanen i solnedgången och sippa på en välkyld lemonad medan “The Rifle's Spiral”, “Simpel Song”, “For A Fool”, “It's Only Life”, “No Way Down”, “Fall Of 82”, “40 Mark Strasse” sätter ett svårslaget soundtrack på den ljuva sommarkvällen.

Och då liksom nu så struntar jag fullkomligt i den där recension som jag läste i morse där tyckaren inte kände igen The Shins och undrade hur länge man kan leva på gamla meriter.

Dessutom hävdade han att Mercer och kompani låter för propra och för poppiga 2012 och delade ut en skamlig tvåa på den femstjärniga skalan.

Jag kan inte låta bli att undra vilka The Shins han lyssnade på?

Liknande artister: Broken Bells, Band Of Horses, Bon Iver, Wilco, The Decemberists.

Björn Bostrand


Kommentarer
Postat av: Micke L

Spelar på Berns fredag 30/3! Utsålt...

2012-03-21 @ 16:19:12
Postat av: B-O

Läste oxå den recensionen och kunde inte förstå vad han pratar om. Lyssnade ttterligare ett par ggr på plattan på Spotify och kan bara hålla med dig Björn. Men oftast är vi ju rörande överens... undrar vad det kan bero på ....?

B-O

2012-03-21 @ 16:57:14
Postat av: Micke L

Ytterligare liknande artist: Iron & Wine.

Sam Beam har nog lyssnat en del på The Shins...

2012-03-22 @ 22:50:57
Postat av: Anonym

Förmodligen är det så, Micke.

2012-03-23 @ 09:11:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0