Det ska vara mycket blod...
I svenska tidningar verkar Peter Jöbacks inhopp i 25-åriga "The Phantom Of The Opera" vara det största som hänt Londons musikalvärld sedan Tim Rice och Andrew Lloyd Webbers första möte. Men i London bryr sig inga kritiker särskilt mycket om detta och det är bara svenskar som köper biljetter för Jöbacks skull, men svenskarna är i och för sig många.
Om man ska se en riktig musikal i London just nu finns bara ett val. "Sweeney Todd" har nog aldrig gjorts bättre, snyggare, blodigare och roligare än den specialuppsättning från Chichester-festivalen från i höstas som just nu under begränsad tid spelas på The Adelphi Theatre.
I huvudrollen superproffset Michael Ball, som gjort alla stora manliga musikalroller sedan genombrottet som Marius i "Les Miserables" och framför allt underbara Imelda Staunton, känd från scener och Harry Potter-filmerna. Michael Ball har förresten också en andraplats i Eurovision från Malmö i början av 1990-talet.
Det är en fullkomligt briljant uppsättning som visar att ingen musikal är bättre än sina huvudrollsinnehavare. Och två superstjärnor som här kan lyfta vilken musikal som helst. En skön scenografi, ett högt tempo, suverän musik, gripande sång och massor av blod som sprutar ur de halsar Michael Ball skär av på löpande band.
/cbj
Om man ska se en riktig musikal i London just nu finns bara ett val. "Sweeney Todd" har nog aldrig gjorts bättre, snyggare, blodigare och roligare än den specialuppsättning från Chichester-festivalen från i höstas som just nu under begränsad tid spelas på The Adelphi Theatre.
I huvudrollen superproffset Michael Ball, som gjort alla stora manliga musikalroller sedan genombrottet som Marius i "Les Miserables" och framför allt underbara Imelda Staunton, känd från scener och Harry Potter-filmerna. Michael Ball har förresten också en andraplats i Eurovision från Malmö i början av 1990-talet.
Det är en fullkomligt briljant uppsättning som visar att ingen musikal är bättre än sina huvudrollsinnehavare. Och två superstjärnor som här kan lyfta vilken musikal som helst. En skön scenografi, ett högt tempo, suverän musik, gripande sång och massor av blod som sprutar ur de halsar Michael Ball skär av på löpande band.
/cbj
Kommentarer
Trackback