Värmeböljelåtar...



En av mina favoriter från 1980-talet.
Morsan hade gått och kärat ner sig i Gianna Nanninis "I Maschi" och jag får fortfarande lite ryckningar när jag hör den låten.
Som tur var köpte hon en samlingplatta med Gianna Nanninis "italienska hits". Så det fanns ju mängder av andra låtar som jag upptäckte. Den romantiska "Ragazzo D´ell Europa", rockiga "America", chicka "Fotoromanza" och den här "Profumo". Det fantastiska med låten är att den är så simpel. En enkel melodi, som långsamt simmar fram till refrängen där en snygg gitarr tar över och är i princip refrängen. Lyssna, så fattar ni vad jag menar. 
Jag har fortfarande inte en blekaste aning om vad låtarna handlar om. Min italienska är obefintlig.
Jag råkade snubbla över den här videon för ett par dagar sen när jag låg och slösurfade på youtube samtidigt som jag sökte någonslags nostalgikick. Den här låten gav mig det. Det måste ha varit sommaren 1987 och det måste ha varit varmt.
Då.
Nu kan man säga att den vittnar videon om hur varmt det var i min lägenhet i natt.
En perfekt värmeböljelåt för mig.  

Ett sent grattis ska vi också önska Gianna Nannini, 54 år, som i November blev mamma till en väldigt liten tjej på knappt tre kg.
Man ska aldrig ge upp...

/Stefan

Kommentarer
Postat av: cbj

Härligt!Giannas röst ligger på min tio i topp över kvinnliga sångerskor...

2011-06-12 @ 10:25:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0