Noterat på Yran dag 2


Den magnifika inledningen på 2011 års Yra höll i sig även på fredagen. Att startskottet, med flickornas och mammornas egen gunstling Erik Saade skulle dra en storpublik kunde förstås lätt förutses men att det skulle bli en sådan märkvärdig uppslutning vid Veronica Maggios konsert i Badhusparken var kanske litet mer förvånande. Rapporterna inför Yran lät visserligen meddela att Maggio "regerar" under festivalsommaren 2011 och inget av det jag såg motsade faktiskt detta. Hon höll publiken i ett järngrepp och föreföll att trivas alldeles utmärkt med Östersundspubliken. Och kärleken var delad - en riktig kanonkonstert!

Hoven Droven och Merit Hemmingsson var också på ett utmärkt spelhumör på Tutti Frutti-scenen. Hovens sommarlätta anslag passade som hand i handske med Hemmingssons svepande orgel. Det finns särskild anledning att ställa särskilt höga förväntningar på Hovens nya skiva, som kommer senare i år och förstås hoppas på ett fortsatt samarbete med Hemmingsson.


Under kvällen lyssnade jag också på lysande Posies (läs särskild recension) samt litet kort på Deadman, som jag redan såg första kvällen, och Daniel Nordgren.

Under Arks spelning svämmade Stortorget nästan över. det var tal om "den sista konserten", vilket säkert bidrog till haussen - men särskilt bra tycker jag inte att det var. Det har jag heller aldrig gjort. Om bandet hoppade över de löjliga kläderna och alla plymerna och tog sig litet mer på allvar skulle saken säkert bli annorlunda, Ola Salo förefaller ju vara en särskilt förnuftig person. Och låtarna är det ju heller inget fel på. men, som det nu blev lyssnar jag hellre på Salos sommarprogram 100 gånger än ser bandet på scen en gång till. Jag inser dock att jag är i en liten marginell minoritet med den uppfattningen.


Roky Erickson
får dock anses som en stor besvikelse. Jag förstår inte riktigt meningen med att plocka hit gamla föredettingar när det finns så mycket nytt och fräscht att bjuda på. Roky såg dessutom oengagerad ut och även om hans katalog är rik har jag svårt att tro att han levde upp till någons förväntningar. Inte alls bra.


Det var inte riktigt lika stor uppslutning till konserten med Big Boi som till Arks konsert - men ändå mycket folk. Jag var förberedd på en fullskalig överkörning av Östersund men så blev det inte. Men med endast några få assistenter på scenen lyckades Big Boi ända att få Östersund att svänga till den moderna tidens beats och hålla den mer isande kylan stången. Sköna hiphopkillar, förresten!

Summa summarum - en mellandag på Yran om det inte var för Posies som bjöd på en av de bästa spelningar jag sett på Yran!

tp

Kommentarer
Postat av: The Polarbear

Håller med till 110 %. Posies rules!

2011-07-30 @ 14:36:25
Postat av: cbj

Roky var Roky - vare sig bra eller dåligt. Bara var. Men rösten var värd att stå där för...

2011-07-30 @ 17:20:13
Postat av: The Polarbear

Rösten höll. Men annars var det lite färdtjänst-känsla över giget under den halvtimme som jag var där.

2011-07-30 @ 17:38:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0