Indiansommar


Söndagseftermiddagar tenderar att bli smått melankoliska. Vet inte varför. Om det är en slags uppladdning inför veckan, eller vad det är. Men helst trivs jag om jag aktiverar mig på något sätt under förmiddagen. Tennis, Simmning, gymmet, cyckling, curling, vad som helst utom löpning för det är så förbannat tråkigt. Sen efter en dusch är det dags för matlagning och sen bara pösa ihop med en påse onyttigt, gärna friterat, och kolla på gamla filmer, serier eller vad som helst med John Cleese.
Under de här timmarna flödar musiken från alla håll och kanter. Och tre låtar som jag kom på mig själv att nynna på in i skallen i dag, var dessa tre.





Craft Spells, från Stockton i Kalifornien, kom med sitt debut album "Idle Labor" i mars. De har helt och hållet förlorat sig själva och sitt sound i 80-talets pop. Med ringade gitarrer i bakgrunden sjunger sångaren Justin Paul Vallesteros små, små sköra melodier som låter så bräckliga att de kan går sönder vilken sekund som helst. När jag hörde den första gången på en av LT-Mattias spellistor så stannade allting upp.
Alla fans av Joy Division kan nog känna igen vissa likheter mellan Justins sångröst och Ian Curtis. 
Kolla upp "Idle Labor"!
Fin pop, utan gränser.

R.E.M har väl alla hört och sett. Och deras "Perfect Circle" är en lite bortglömd pärla. Men också en singel som fansen vårdar ömt.

M.Ward är ena halvan av She & Him. Him-halvan. 2007 gjorde han en rasande snygg cover på Daniel Johnstons "To Go Home". Men jag upptäkte aldrig låten på riktigt förrän Patrik Backlund gjorde en ännu bättre cover, när han spelade på Tingshuset i våras. Och jag har inte fått ur låt-fan ur skallen än.

Ta vara på de sköna sensommardagarna.
/Stefan

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0