Saint Etienne - med både takt och stil

 

Om någon vecka slår slaget om finalplatserna i Champions League. Det är föga förvånande att Barcelona, Real Madrid och Manchester United är tre av lagen som gör upp om finalplatserna men litet mer otippat att tyska Schalke 04 är ett av de fyra återstående lagen.

 

1976 placerade sig ett annat otippat lag i finalen för dåvarande Europacupen, nämligen franska AS Saint-Étienne, som dock misslyckades med att slå blytunga Bayern München. Den franska klubben, som bildades redan 1919 och bl a betalat lön till sådana legendarer som Michel Platini, Laurent Blanc och Roger Milla, har dock inte bara satt sina spår på fotbollsplanen.

 

Jag medger gärna att jag inte är någon stor fena på indie dance eller housemusik men sent omsider, måhända, fick jag upp ögonen för utmärkta engelska bandet Saint Etienne, som tog sitt namn just efter det franska succélaget. Bandet bildades av de f d musikjournalisterna Ben Stanley och Pete Wiggs. Deras ursprungliga idé var att de skulle engagera olika vokalister vid behov men efter några sådana inhopp, kom dock Sarah Cracknell att bli en permanent medlem av bandet och dess frontfigur.

 

Den första skivan Foxbase Alpha kom 1991 och därefter har ytterligare sex originalplattor släppts., senast Tales From The Turnpike från 2005.

 

Det är inte särskilt förvånande att två journalister återfinns i bandet, som formligen dryper av nostalgi och romantiska bilder från ett oskuldsfullt England som aldrig kommer igen.

 

Kolla in bandets ambitiösa hemsida och läs om medlemmarnas tips för en bättre tillvaro.

 

Nedan kommer videoklipp med två av mina favoriter Mario´s Café och He´s On The Phone.

 

tp


Kommentarer
Postat av: cbj

Jag minns när jag och teknikchefen mitt i natten nästan ensamma stod där nere i Badhusparken under Yran och diggade Saint-Etienne stenhårt. Året var 1994 - 17 år sedan. Någon i bandet hade knaprat lustiga piller lite för hårt och fick ledas av scenen - men annars var det kanon...

2011-04-18 @ 16:32:46
Postat av: Anonym

Det var Pete som drack en hela gin - innan spelningen, vilket höll på att sluta i katastrof. Efter spelningen hängde jag på Cafe-Daniel som då jobbade på Expressen, han snackade mode med Sarah. Jag försökte förklara för Bob att Storsjöodjuret visar sig först efter en andra ginflaska...

2011-04-18 @ 17:05:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0