Musik från nordiska breddgrader...


Anna Järvinen
"Anna Själv Tredje" (Stranded Records/Universal)
PPPP

"Får mig på något konstigt sätt att vilja bli kär. Nu!", stod det som kommentar till Anna Järvinens youtube-klipp till singeln "Lilla Anna". Och visst har kommentatorn rätt.
Anna Järvinen har alltid haft ett säreget konstnärligt uttryck. Och det har alltid varit till tonerna av bländande musik. Jag tror att ingen som älskade hennes "Jag fick feeling" och "Man var bland molnen" blir besviken här.

Hennes utveckling är åt det mer bastanta vispop-hållet. Men hon låter fortfarande som en skör sparv mitt i storstan. Modemedvetna studenter, politiskt inkorrekta innerstadsmänniskor som satt fler än 40 tumavtryck på Säkerts skivomslag och vi som blir nostalgiska av 1990-talets Kent-plattor satt mitt i skottlinjen för Järvinens två första plattor. Med "Anna själv tredje" så kommer hon att nå en större och bredare publik.
Och vi älskar henne fortfarande.
Singeln "Lilla Anna" spelas redan. Vi på popgeni har även videoklippet här nedanför. Och det är en bra singel som berättar hur hela plattan är. I "Titta vi flyger" spelar hon i samma liga som Svante Thuresson och Pernilla Andersson. I "En sommardag som stängs av" förflyttas lyssnaren till högsommarvärme och båtar, trots den melankoliska melodin. Plattan avslutas med den spartanskt vackra "Ångrar inget".
Det är bara att korka upp en vinflaska och tillåta sig själv sväva ut i Anna Järvinens romantiska värld.
Liknande Artister: Säkert, Pernilla Andersson, Maia Hirasawa, Tori Amos

Stefan Herdell

Kommentarer
Postat av: cbj

Kanonfin recension Stefan och ett fint album. Men bara en undring - Rubriken - hur tänkte du där? Anna är född i Helsingfors och uppvuxen i Stockholm där hon också har jobbat som bl a bildlärare på Lidingö.Visst här hon en pärla i Norr men också i söder och överallt..?

2011-04-15 @ 08:08:36
Postat av: Stefan

Jag tänkte inte alls faktiskt. Ska ändra det vid tillfälle.

2011-04-15 @ 14:03:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0