Det är ju ett modernt mästerverk


Patrik Backlund

Is An Arsonist (DIY)

PPPPP

Mordbrännare är guld värda. I alla fall när de likt Patrik Backlund kan sätta eld på popmusik på det här helt magnifika sättet. Fast egentligen är det lika mycket rock eller indie med sylvassa och granna låtar som bara slår undan fötterna med sin omedelbarhet.

"I.A.A." är nio låtar som aldrig ber om ursäkt. De tränger sig helt enkelt på så där underbart övertygande som bara de bästa melodierna kan göra.

Mattias Alkbergs klockrena hyllningen till Patrik på hans hemsida säger det mesta.

Där drar han eleganta paraleller till band som Big Star, Guided ByVoices, Paul Westerberg, Yranaktuella The Posies och Roky Erickson under sin tid med The Aliens, Neutral Milk Hotel och en massa skotska band som fortfarande vårdar konsten att spela pop med en hel del rock i baksätet.

Han avslutar med att kalla "Is An Arsonist" för ett modernt mästerverk.

Jag behövde bara ett par, tre genomspelningar för att inse att han talade sanning.

"Is An Arsonist" är nio låtar helt euforisk och bedårande pop med klockren varierad hårdhet i den musikaliska lacken.

Jag lyfter mentalt och blir varm inombords när jag hör omtumlade saker som "Rope", "Living Room Fire", "Don´t Wait Up For Me" och "Outspoken And Plain".

Men egentligen är det här en platta som ska spelas hela vägen från inledningen med "Run Son Run" till avslutande "Seesaw" för att förstå hur stor den är.

Även om Patrik bor i Umeå, där det blir releaseparty för albumet i kväll, så är det en rakt igenom jämtländsk produkt.

Inspelat i Studio Talkback mellan maj och december 2009 med lysande trummisen Emil Karlsson och fint körande Anna Johnsson (Anaugh Conda &The Hartmans) som excellent komplement till Patrik och hemliga Sommarkatten på övriga instrument.

Patrik och "katten" står också för produktionen och har format något som har få likheter på den svenska musikscenen, förutom kusinen Grande Roses då.

Redan på min årsbästalista och jag är så förbaskat nöjd att jag också har försäkrat mig om ett av de 300 vinylexemplaren som pressats.

Gör det du också genom att gå in på patrikbacklund.com och beställ innan det är för sent.

Det är ju ett modernt mästerverk.

Liknande artister: Se ovan

Björn Bostrand

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0