Stone you into the groove

Annat godis i den tyngre skolan är Monster Magnet från New Jersey ,USA, som albumdebuterade redan 1990.

Helt klart stilbildare inom den så kallade stoner rocken med låtskrivaren, gitarristen och sångaren Dave Wyndorf som odiskutabel frontman.

”Negasonic Teenage Warhead” finns på moderna klassikern ”Dopes To Infinity” (1995) som enligt undertecknad är gruppens höjdpunkt i en för övrigt mycket bra diskografi.

I november återvänder det Sverigepopulära bandet till vårt land för tre konserter i Göteborg, Stockholm och Malmö. Med sig har man ett helt gäng nya låtar från nya albumet ”Mastermind” som släpps den 27 oktober.

Men det var på håret att Wyndorf hade hamnat ”six feet under” när han inför bandets Europaturné 2006 tog en överdos.

Gigantiska sömnproblem gjorde att han försökte hitta ro med en kombination av sömntabletter och whisky. En helt livsfarlig mix som nästan tog kål på honom.

– Jag lärde mig av min läkare att det inte höll att turnera som jag gjorde. Två veckor i Australien, sedan två veckor i Kalifornien för att följas av två veckor i Europa. Jetlagen höll på att knäcka mig.

– Jag är överaktiv av naturen. När jag har spelat är det ännu värre. Jag har svårt att landa och även jag behöver sova. Men min läkare sitter nu i fängelset. Han skrev ut alldeles för mycket droger till sina patienter, sa Wyndorf i en intervju i Expressen sommaren 2008.

Som bonus får ni "Space Lord" från "Powertrip" (1998).

/Björn


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0