Blommor och bin...



Brandon Flowers
"Flamingo" (Island/Universal)
PPP
Jag kommer hela tiden på mig själv att tänka på Uno Svenningsson. När jag hör Brandon Flowers sjunga, vare sig det är i hans egen regi eller i The Killers så kommer jag att tänka på Uno. Inte bara på grund av hans engagemang i någon frireligiös kyrkorörelse, utan även på grund av rösten.
Missförstå mig rätt, Uno Svenningsson är mycket bättre än det rykte som han har. Han är så mycket mer än "Under Ytan". Men tyvärr så är den gode Svenningsson en singel-artist. Plattorna har en eller två bra låtar, men fylls ut med diverse konstigheter där han snärjer in sig i popfraser i stället för att vara rak och ärlig.
Exakt så känns även Brandon Flowers platta. Då spelar det ingen roll att han och Daniel Lanois har U2 orgie ljudmässigt i "On The Floor" där Flowers tar på sig en Tom Waits-sliten kavaj och vandrar runt på tomma, mörka gator. U2-vibbarna kommer även fram i demolåten "Right Behind You" som finns med i deluxe versionen av plattan. Båda låtarna visar prov på att kan skriva.
Samma ensamhetskänsla finns i inledande "Welcome To Fabulous Las Vegas". U2 möter en sorgsen Phil Spector mitt i öknen.
Men de fyra låtar som golvar mig är snudd på outstanding.
Countrydoftande "The Clock Was Tickin´". Där märks det vilken stor influens Elton John hade med "Tumbleweed Connection" och "Madman Across The Water" strax innan han slog igenom med dunder och brak.
Singeln "Crossfire" skäms inte heller för sig utan är precis lika bra som The Killers "Mr Brightside" och "When You Were Young". Låteländet fastnar redan efter andra lyssningen.
Glädjeskuttet "Was It Something I Said?" har Flowers, Lanois och Stuart Price kul i studion, på allvar. Man har också bjudit in Jenny Lewis till att skriva låten vilket lyfter den ännu ett snäpp. Popmagi uppstår.
Även "Magdalena" visar prov på Flowers popkonst.
Där är singlarna. Uno Svenningsson är nog lite avundsjuk.
Men i det stora hela är Brandon Flowers soloplatta är enbart okej. Fyra -fem låtar är lite för tunnt. Resten känns som utfyllnad.
Men de låtar som är bra, är verkligen riktigt snyggt hantverk.
Stefan Herdell

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0