Mellencamp bäst både nu och då

Han har förekommit en gång tidigare på vår site, nämligen 11 september när Christer i vanlig utsökt ordning vinklade dagens fråga på albumet ”American Fool” från 1982. Men han är tillräckligt bra och aktuell för att få vara med igen.

Själv hajade jag inte till förrän ”American Fool” (1982) som med ovan nämnda dunderhit och ”Hurts So Good” berättade att det fanns talang hos Indianasnubben. Men som helhet var ”A.F” inte någon riktig höjdare. Man hade lite halvkoll på honom, men de sex studioalbumen han spelade in under artistnamnet Johnny Cougar och John Cougar var för det mesta riktigt usla saker från en ung artist omgiven av usla rådgivare och korkade managers som försökte skapa någon annan.

Den riktiga frigörelsen kom med ”Uh-Huh” (1983) och sedan dess har Mellencamp fortsatt att leverera högklassig musik efter eget hjärta och hjärna på 13 album.

För mig är han en liten husgud. Så när han nu sakta men säkert prickar folks musikaliska nerv med monoinspelade ”No Better Than This” och jag har bestämt mig för att jag måste ha boxen ”On The Rural Route 7609” (med 54 låtar varav 17 är tidigare outgivna) så konstaterar jag att Mellencamp sedan 1983 alltid varit lika bra.

/Björn


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0