Hundtricket




Då och då kommer frågan upp om vilka de bästa band är som vi fått fram här i norr. Jag antar att min egen uppfattning i frågan mycket beror på min egen generationstillhörighet. Jag skulle t ex aldrig sätta Tages eller Shanes och aldrig, aldrig Hep Stars på min lista men det beror säkert på att jag då var mer inne på Sven Ingvars och svensk pop. Varken Hives eller Kent skulle hamna på min lista.   

70-talet bjöd förstås på ABBA som inte går att komma förbi, inte ens för den internationella listan. 80-talet var ett särskilt bra årtionde, med många bra band, av vilka en del togs sig vidare in i 90-talet. Jag tänker bl a på Jakob Hellman men också på Janne Andersson Pop, eller JAPOP som de senare kom att kalla sig.

Mina två främsta favoriter, vilka självfallet båda borde hamna på allas listor, är skåningarna Beagle och Brainpool.

Beagle började sin karriär som coverband på nationerna i Lund. På den tiden hette de Koks i Lasten och var ett populärt inslag på den lundensiska popscenen. 1991 fick bandet kontrakt med ABBAs skivbolag Polar som släppte den första singeln, A Different Sunday. Året därpå kom den första fullängdaren, Sound On Sound, vilken nominerades till en Grammis som "bästa nykomling". Singeln The Things We Say togs från samma skiva och jag minns än idag hur jag och hustrun förtjust sjöng med i refrängen under en omtumlande resa till Åre. Those were the days...


1993 kom den andra fullängdaren, Within, vilken är litet mindre slickad än debuten, bl a med inhopp från Jalle  Lorentsson i Wilmer X på munspel. Efter en skivbolagskontrovers, bytte bandet namn till Favorita, där utvecklingen mot det ruffigare fortsatt. Favorita släppte endast en singel men den fullängdare som spelades fick vänta med release tills för något år sedan.

En rolig kuriositet är att tre av bandets medlemmar numera arbetar på Sydsvenskan. Ledarhunden Magnus Börjesson har dock fortsatt inom musiiken och senast samarbetat med både Per Gessle och David Birde och Jens Jansson från Brainpool. Han återupplivade faktiskt Beagle för en spelning 2001 i LA på powerpopfestivalen International Pop Overthrow.

Beagle bjuder på sina första två, enastående singlar samt en glimrande låt av Favorita!

tp






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0