Historiens grymma dom?



En fundering dök upp i anledning av mitt tidigare inlägg om bl a Who och rockoperor och den har egentligen inget särskilt att göra med Billy Joel.

En fundering som jag då och då återkommer till är hur det kommer sig att det bandet eller den artisten, som man en gång i tiden tyckte så bra om, egentligen visat sig vara rätt usel, artister vars skivor vi sprang benen av oss för att köpa och som vi numera generat gömt i ett mörkt skåp i vinylkällaren? En av mitt livs stora framgångar kan vara att jag slipper gömma några Billy Joel-skivor, de inköptes aldrig.

Vilka är era största besvikelser?

Under betänktetiden lyssnar vi på en klassiker av de möjliga kandidaterna, med Jerry Hall på grrrr och Chris Spedding på nonchalant gitarr (läser han noterna eller vad är det????)

tp


Kommentarer
Postat av: Björn Bostrand

Jag har Joels "Turnstiles" från 1976 och uppföljaren "The Stranger"(1977) med megahiten "Just The Way You Are" i vinylgömman. Båda har samlat damm sedan tidigt 80-tal och visst har jag undrat varför jag slantade för dem. Det kanske var någon form av musikalisk desperation innan new wave kom och räddade mig.

2010-11-02 @ 21:29:59
Postat av: cbj

Har en känsla av att Billy Joel är en av det här landet allra mets underskattade artister och låtskrivare. Det finns en dyrkan hos alla artister jag gillar, från Winnerbäck och neråt, för tidiga Billy Joel-låtar.

2010-11-02 @ 23:25:20
Postat av: tp

Jag tror som Chríster, att det sitter en hel del hemma i stugorna och lyssnar på Billy Joel. Spelar inte Helen Sjöholm just in en skiva med sina Billy Joel-tolkningar, jag vill minnas att jag hörde det nånstans?



Jag har själv ingen relation till honom, mer än att jag minns att det a n s å g s inte riktigt bra att gilla honom.



När jag var i USA i slutet av 70-talet hade han en hit med en ganska tramsig låt som hette It´s still rock´n roll to me, som alla nynnade med på. The way you are, är väl ganska bra, tycker i a f jag.



Både i den Springsteen-dokumentär som medföljde Born to Run-boxen och en DVD-box som jag har från Rock´n Roll Hall of Fame omtalas han i mycket positiva och respektfulla ordalag. Anledningen till att jag nämnde hans namn - dock med en tydliga brasklapp! - var endast att han, till skillnad från t ex Springsteen inte riktigt fick det jättestora genomslag som alla trodde; CBS valde ju att satsa på honom framför Springsteen vilket känns egendomligt idag...

2010-11-03 @ 10:48:11
Postat av: Stefan

För mig är Billy Joel detsamma som en stor hög med ointressant material, men med vissa guldkorn som är svåra att hitta på grund av den stora högen. Antagligen pga att hans musik har varit radioanpassad lättsam musik för amerikansk publik i synnerhet. Men skulle man skicka Billy Joel till Rick Rubin eller Daniel Lanois skulle det bli intressant. Hans låtar är det inget större fel på. Jag har respekt för joel och hans låtar. Men jag har ingen respekt för hans producenter som klantat bort hans talang.

2010-11-03 @ 14:07:45
URL: http://popgeni.blogg.se/
Postat av: cbj

Jo då, skivan "Euforia-Helene Sjöholm tolkar Billy Joel" släpps den 17 november. Helenes första soloplatta på över åtta år. Texterna har alla gjorts av Tomas Andersson Wij vilket understryker mina ord ovan. Och "Piano Man" har en av de bästa och starkaste texter som gjorts inom populärmusiken - undrar hur TAW fått ihop den.

2010-11-03 @ 15:12:31
Postat av: tp

Kul att Billy Joel, denne milde man, engagerar så mycket!



Idén med Joel hos Rubin kittlar litet, vem hade trott att Neil Diamond skulle kunna prestera nåt bra igen - eller nånsin?

2010-11-04 @ 14:47:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0