Springsteen´s 78 revisited




En god vän konstaterade härom dagen att julafton i år förefaller att inträffa redan i november, då Bruce Spingsteen återigen öppnar dörren till sina arkiv. Jag tänker inte protestera mot detta. Bakgrunden är följande:

Springsteens fjärde skiva och den första med hela E Street band, Darkness on the Edge of Town, möttes vid sin release 1978 av viss skepsis, Väntan efter 1975 års Born to Run hade varit lång och förväntningar högt uppskruvade, inte minst efter alla jublande rapporter om hans framfart i turnésvängen. Jag hade själv just stiftat bekantskap med honom och detta var också den första skivan med honom som jag köpte när den släpptes. 

Professorn Roy Bittan, som också medverkade på Born to Run, har berättat att inför den skivan hade Springsteen endast en handfull låtar att välja mellan, vid inspelningen av Darkness-skivan förelåg däremot ett sjutiotal låtar att välja från.

Det första singelsläppet var, om jag inte minns fel, Prove it all night, mitt under den värsta punkvågen, och den möttes av viss skepsis och förvåning. När fullängdaren därefter släpptes var omdömena också litet delade, förmodligen beroende på de skyhöga förväntningarna. Jag tyckte själv att skivan var bra, särskilt den explosiva Badlands, den episka The Promised Land och det lika vidunderliga titelspåret, och alla dessa har ju stått sig väl sen dess. Min enda invändning mot skivan var att den känds litet instängd och trist ljudsatt.

Anledningen till dröjsmålet med att följa upp Born to Run är väl bekant - Springsteen ersatte successivt tidigare managern, producenten och samarbetspartnern Mike Appel med journalisen Jon Landau under inspelningarna av Born to Run och tiden därefter präglades av juridisk armbrytning mellan de forna vännerna, som dock synes ha försonats en smula härefter.

Den 16 november släpper Springsteen en maxad, remastrad box med bl a sin fjärde fullängdare, vilken box därtill omfattar två nya CD-skivor med inspelningar som aldrig hamnade på skivan och hela tre DVD-skivor! Elefantsjuka, nån?  

De "nya" låtarna som återfinns i boxen är bl a Because The Night, Rendezvous, Save My Love, Fire, Talk To Me och The Promise, låtar som givits bort och inspelats av bl a Patti Smith, Robert Gordon och Greg Khin. De tre DVD-filmerna utgörs dels av en 90-minuters film, The Promise, från insprlningarna av skivan, dels av två DVD-skivor med konsertupptagningar, både från 1978 och 2009, då Springsteen framförde skivan i sin helhet.

Det klassiska Springsteen-ljudet formades först på uppföljaren The River, varför mina förhoppningar är stora på att allt tidigare ludd och mudd äntligen tvättats bort från skivan, så att vi på riktigt får höra den som det sanna mästerverk som tiden kommit att betrakta den - själv håller jag den nog främst av alla Springsteen-skivor.

Mer om släppet kan läsas här på Springsteens egen hemsida.

Jag skickar med en promofilm och den "nya" låten Save my love.

November kanske inte blir så dum ändå?

tp





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0