Radar love revisited



The radio is playing some forgotten song

Brenda Lee's comin' on strong


Minnet spelar oss ibland märkliga spratt. Det som ena dagen uppfattas som sensationellt bra har fallit platt ner på backen den nästa. Och tvärtom. Detta ligger kanske i människans natur -samtidigt som vi förändras ändras också vår uppfattning och uppskattning av saker och ting.

 

För någon tid sedan gjorde jag två m e m oväntade iakttagelser. Under 70-talet var det svårt att undvika glamrockarna Slade och Sweet, inte minst p g a deras fåniga utstyrslar. Särskilt Slade hade en utsökt näsa för bra melodier och spännande förpackningar - dessutom var bandet ganska våghalsigt, med violinspel och smäktande pianoballader när hela världen väntade på ännu en felstavad rockrökare!

 

Jag köpte en remastrad samlingsplatta med Slade för någon tid sedan och slogs då bl a av hur otroligt bra den gamla Flame-låten Far Far Away lät Jag mindes den då som bara riktigt bra - i själva verkat är den mycket mer än så! Tänk vad fel man kan minnas…

 

Jag lyssnade också härförledan på en gammal liveupptagning med Sweet från 70-talet och slogs av vilket högoktanigt rockband Sweet egentligen var. Vem kunde ha trott det efter Poppa Joe? Om den liveupptagning jag lyssnade på fick bestämma ligger en jämförelse med Who mycket närmare än med de andra samtida glambanden. Lyssna själv på www.wolfgangsvault.com - du kommer garanterat att överraskas!

 

Minnet sviker dock inte alltid. Jag är därför inte ett dugg förvånad över att jag fortfarande kan hålla holländska Golden Earring´s klassiker Radar Love från 1973 som en av de allra bästa rocklåtar som skrivits. Jag är inte ensam om min uppfattning - låten har sedan 1973 spelats/spelats in av bl a U2, R.E.M., Bryan Adams, Carlos Santana, Def Leppard, Crowded House och James Last Orchestra.

 

Golden Earring tog sitt namn efter Peggy Lee-hiten Golden Earrings från 1948, vilken brukade inleda bandets konserter. Bandet bildades redan 1961 (!) i Haag, Holland och dess första skiva kom 1965. Genetiv-esset droppades 1969, då bandet också som ett av de första europeiska banden började turnera i USA.

 

Under 2011, lagom till 50-årsjubileet, kommer bandet f ö att spela in sin nya platta i klassiska Abbey Road-studion i London.

 

Här kommer Radar Love i en lysande upptagning från The Midnight Special, med en fantastisk introduktion av Little Richard!

 

tp








Kommentarer
Postat av: cbj

Håller med om allt - om Slade och inte minst om denna makalösa låt...

2010-12-14 @ 21:32:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0