Twilley don´t mind

Det var väl bara en tidsfråga innan Dwight Twilley och Phil Seymour skulle nämnas här. Jag vet med säkerhet att både B-O och The Bear har Twilley som en an de absoluta favoriterna. Jag tänker inte ge mig in på någon närmare presentation av artisterna. Resten av popgenigänget har säkert mängder med anekdoter att berätta framöver angående Twilley.
Jag tänker egentligen bara lyfta fram dessa två popgeniet i ljuset. För dom är sorgligt bortglömd.
Låten "You Were So Warm" var den första låt med Dwight Twilley och Phil Seymour som jag direkt fastnade för. (Tack farbror B-O för det!) Sedan kom resten på ett pärlband. "I´m on Fire", "Looking For Magic", "TV", "Trying To Find My Baby", "Darlin´" etc etc osv.
Phil Seymour är det knappt någon i Sverige som vet vem han är. Ett popsnille, inte bara bakom trummorna, utan också som frontman. Låten här nedanför är en ren poporgie i ca tre minuter. Tyvärr gjorde Svenne och Lotta låten känd i Sverige, eftersom den hamnade på någon obskyr platta som svensktoppsfantasterna köpte. Den versionen är inte att rekommendera alls. Det handlar om grov misshandel av ett gediket hantverk. Ungefär som att låta en fyraåring teckna av en Monet-tavla...
Phil Seymour dog den 17 augusti 1993 i cancer. En sorglig bortgång. Han hade säkert mycket mer att ge. Men hatten av för det han gjorde under sin livstid. Det var ren och sprudlande popmagi.
/Stefan

Kommentarer
Postat av: Anonym

En klassisk powerpoppärla som jag precis hade tänkt lägga ut. Men att du han först visar bara finessen på vår sida. Jag är lycklig ägare till båda Phils album på vinyl och spelade den lysande debuten ännu en gång för bara någon vecka sedan.

Oerhört tråkigt att Seymour inte hann med mer som soloartist.

2010-08-23 @ 07:19:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0