Ukrainainfluenser - musik med konflikter

Det som händer i Ukraina, just nu är tragiskt. Bara på några få veckor har det dragit in isande kalla vindar från öst, som gjort att man har fått tillbaka lite av en känsla från de kalla krigets dagar.
Så, i den politiska vemod som oroligheterna i Ukraina har skapat, så har jag dragits till två plattor från förr.
Den ena är Bee Gees "Odessa" från 1969.
Egentligen är den fylld med metaforer och texterna berättar mer om det brittiska emperiets fall, men att tolka in nutuda händelser är inte speciellt svårt. I överlag har BeeGees texter för det mesta kommit i skymundan och i och med discons intåg la de inte heller ner speciellt mycket tid bakom textförfattandet. Det blev det vanliga hjärta och smärta-köret uppvispat med lite discodans.
Men "Odessa" kom före discoepoken. En del kanske tycker BeeGees var lite väl mesiga här, men jag vill nog påstå att de hade en känsla för melodier som var något extra. Influenserna från framförallt Beatles ballader finns där.
Och "Odessa" är faktiskt än i dag en platta som står sig stark. Men där fanns konflikter.
I valet om vilken som skulle bli "Odessas" singel, stod det mellan Barry Gibbs "First Of May" och Robin Gibbs "Lamplight". Valet föll på "First Of May" och Robin Gibb blev då så förbannad att han lämnade Bee Gees. Så förljande platta "Cucumber Castle" 1970, var enbart med Maurice och Barry Gibb. Men det var inte lika kul. Och så gick Barry och Maurice ut och sa att Bee Gees hade splittrats. Men Robin Gibbs ilska försvann och i och med det gick bröderna ner i Studion och i stället för en splittring kom nästa platta. I November släpptes "2 Years On", och så började vägen mot en helt ny karriär.
Den andra plattan som jag kom att tänka på är Abbas sista album "The Visitors". I en intervju av Anna-Charlotta Gunnarsson för P4s Pop och Politik berättade Björn Ulveaus att den smygande skräcken för att någon skulle invardera Sverige låg som dimma över skapandeprocessen av plattan. Tankarna om det kalla kriget, om hur det skulle vara att leva i ett land som inte är fritt, där individens frihet i stort sett är bortrövad, formade plattan. Och i kombination med att hela Abba brakade ihop , insikten om att festen nu var slut, gjorde att det vilar en slags undergångsstämning över hela skivan. Visst finns där sprakande popspår, men de hålls tillbaka av en okänd kraft.
Visserligen släppte Abba en singel efter "The Visitors". En singel som passande nog fick namnet "Under Attack".
Så det var ingen slump att Björn och Bennys nästa projekt blev en musikal om det kalla kriget, sett från två olika schackspelares synvinkel.
Så även om man kan tycka att mänskligheten 2014 borde vara så pass upplyst att insikten om att väpnade konflikter tillhör en neandertalarnivå, så fortgår oroligheter. Människor far illa. Oskyldiga människor dör.
I den insikten, så är det skönt att kunna vända sig till musik som finns på "Odessa" och "The Visitors".
 
 
/Stefan

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0