Vilka är dina plattor?

 
Som musiknörd så hänger musik med. Musiken, eller artisten, blir liksom ens kompis. Kanske speciellt i mörka tider. När man inte riktigt har någon annan att vända sig till. Men även när man kanske träffat den där speciella människan? Som framkallar de där rosa fluffiga molnen som man lifter med ett bra tag. 
Jag vågar nog påstå att alla har musik som medvetet och omedvetet placerat in sig i soundtracket tills ens egna liv.
Och då kan det handla om allt från man såg Pulp Fiction för första gången. Eller när man köpte en hund. Eller när man fyllde 25 år. Eller 30 år. Eller 40 år. Eller när man träffade kärleken. Eller när man förlorade kärleken. Eller när man vann. Eller när man förlorade.
Tendensen hos mig är i alla fall att den musik jag konumerade när jag befann mig på topp, alltid har en speciellt plats. Sönderspelad då. Men hyser en viss äldre respekt och raritet i dag. Eller när man befann sig i skuggorna. En del musik är då nästan plågsam att lyssna på, eftersom den spelkgar och återskapar den sinnesstämning som fanns just då.
Så därför lägger jag ut dessa exempel. En låt hörde jag bara för ett tag sedan. En låt har jag inte lyssnat på sedan den släpptes. En har jag inte kunnat lyssna på sedan den släpptes. Den fjärde liksom dyker upp med jämna mellanrum, vare sig jag vill eller inte. Men alla fyra är viktiga just för mig. Och även de fullängdare som de finns på. Så är det bara.
/Stefan
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0