21st century digital boys...

 
 
Amerikansk punk går framåt. Kanske inte musikalisk. Men de gräver ner sina bopålar djupt i musikhistorien, med sitt samhällskritiska synsätt.
Och fortfarande spelar New York Dolls på New Yorks inneställen.
Och medan grabbarna i Green Day räknar pengar besöker Bad Religion årets Storsjöyran.
Nykomlingar som Alkaline Trio spelarför allt större publik och får råd med att anlita fd supermodellen och Resident Evil-stjärnan Milla Jovovich till senaste videon.
Att Bad Religion kommer till Östersund är stort på ett sätt. Inte minst pga deras rutin. De har ju spelat ihop sedan 1979.
Men jag måste erkänna att, även om jag gillar bandets filosofi mot organiserat tänkande och religiös fanatism, så har jag aldrig direkt fallit för bandet. Som alla andra i mainstreamfåran blev jag totalt träffad i nyllet av "21st Century Digital Boy". Ironiskt nog.
Men kanske just där hittar man bandets storhet. Att man snart 20 år senare fortfarande har en hitlåt som är textmässigt aktuellare än någonsin. Det brukar faktiskt känneteckna de största banden.
Alkaline Trio går åt andra hållet. De spelar en klassisk punkrock. De smackare på med gitarrer och smarta körer till smittande refränger. Men med texter som även har en hoistorisk anknytning. De söker sig mot tidlösheten.
Och de gör det riktigt snyggt.
Som "I Wanna Be a Warhol". Om kärlek och besatthet. Vem kan inte reflektera över de ämnena?
Amerikansk punk mår faktiskt fortfarande riktigt bra.
,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0