Torbjörn bästa 2012

I min mycket tillfälliga roll som internationell resenär, sitter jag - i skrivande stund - på ännu en flygplats occh väntar på nästa flyg, samtidigt som jag försöker dra mig till minnes det bästa med det gångna året. Någon beskrev 2012 som ett skitår men riktigt så kantigt skulle jag nog inte vilja uttrycka mig.

 

Nåväl, är kommer minna mest minnesvärda standhugg från 2012, med en given etta och några delade tvåor:

 

Graham Parkers återuppståndelse! - Äntligen återförenad med Rumour, på turné USA, aktuell med ny skiva och film samt en särskilt formidabel låt , What do you like, på det lysande soundtracket till This Is 40. 2013 blir säkerligen Parkerillas det bästa av de senaste 25 åren!

 

Led Zeppelin Celebration day DVD och dubbel-CD - Led Zeppelin visade med konserfilmen och dubbel-CDn återigen vart skåpet skall stå. Dessutom är det otroligt koolt att inte följa upp en sådan succékonsersom den från 2007 med en lukrativ turné - punkigt á la Malcolm McLaren, eller hur? Över huvud taget förtjänar bandet, och särskilt Jimmy Page, alla möjliga erkännanden för den goda vården av sitt musikaliska arv.

 

The Wellingtons Hey Hey EP - Australiensarna fortsätter att förbruka trummisar i samma tak som de producerar lysande radiopop! Hats off!!! Skulle gärna se dem på en svensk scen, varför inte årets Yra?

 

10 CC Tenology box - Jag förstår att Graham Gouldman och hans bandkompisar är missnöjda över att inte fått de erkännanden som bandet rätteligen borde ha fått. Själv följda jag med på deras resa t o m Deceptive Bends-skivan, den första utan Kevin Godley och Lol Creme, och tycker fortfarande att de låter mer moderna och innovativa än det mesta som görs idag. Årets låda! Kolla upp på Spotify! Kolla förresten också upp Producers, som släppte en skiva under året, bandet utgörs av idel popadel, med blCreme på gitarr och Trevor Horn på bas (de finns på Youtube, trist nog inte på Spotify).

 

Sunday Sun I, II och III CDs - Stiligt presenterad pop, med stänk av både countryrock och finess från Holland á la nämnda 10CC eller Queen. En liten fjäder skall man också få om man släpper så många skivor samma år. Kolla genast upp på Spotify!

 

Cotton Mather Kontiki CD reissue - En alldleles lysande skiva från början fick en renovering med otal bonusspår. Renoveringen finansierades genom en insamling, där det högsta bidraget bl a berättigade bidragsgivaren till en gratis hemmakonsert med bandet. Kul, modern och smart idé. Cotton Mather ger en bild av hur Lennon hade låtat om han slagit igenom på 90-talet.

 

Avslutningsvis, några särskilda omnämnanden m m: Jakob Hellman var bra på Yran, det lovar gott för det nya året. Simone Felice var mycket bättre - riktigt bra - live än på skiva - ganska blek. Jag lyckades till slut lära mig att surfa - hjälpligt. Anna Selanders smittsamma bildserie på flickan som till slut brast ut i skratt på Galleri S. Jeff Lynne är återigen en hjälte! Jag svajar hit och dit vad gäller Bob Woodruffs storhet och det betyder väl att han berör på något - eller alla - vis? - fast just nu känns han hur bra som helst! Jon Brion är fortfarande kung i alla popland, kolla in soundtracket till nämnda This is 40. David Myhrs första solo-CD efter Merrymakers, Soundshine, är precis det musikaliska solsken som man hoppades på. Aimee Mann kan inte göra en dålig skiva, måhända har hon kvalitetssmittats av Brion?

 

Nedan finns några kul klipp av årets comebackare!

 

Skål för 2013!

 

/ t

 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0