Neville goes kulturgärning

 
Aaron Neville
"My True Story" (Blue Note/EMI)
PPP
 
Jag har bara en invändning till New Orleansstolthetens senaste platta. Låtvalet. Eller vissa av låtarna, snarare.
"Be My Baby" har bara John Lennon lyckats göra en intressant cover av. Som skiljer sig från originalets suveränitet. "This Magic Moment" känns hopplös efter Lou Reeds fantastiska cover från slutet av 1990-talet. "Tears On My Pillow" och "Goodnight My Love (Pleasent Dreams)" gillade jag aldrig från början. Och nu känns de mer oinspirerade.
Men resten...
 
Titelspåret och doo wop gruppen Jive Fives enda hit, är en rysare. Dions "Ruby Baby" behandlar med varsamhet. Clyde McPhatter och The Drifters "Money Honey" får till ett tidlöst sväng. Och så några spår som gått mig förbi "Ting A Ling", "Little Bitty Pretty One" och "Work With Me Annie" låter ju väldigt fräscht i mina öron. Smörbyttan "Under The Boardwalk" som slaktats av den största delen av USAs artistkår, låter i händerna på Neville som om låter skrevs enbart för honom och ingen annan. Den blev helt plötsligt uthärdlig. Tack för det.
 
Även Aaron Neville är inne på sitt 70 år. Men till skillnad från diverse kollegor som snortade och rökte bort sina gudabenådade röster, så är Aaron Nevilles stämband intakt.
I producentstolarna sitter Keith Richards och Don Was och snurrar för glatta livet. Tillsammans har de byggt upp ett band som från grunden låter som om de kapslats in från 1960 och plockats upp först nu. Från trummeko till sista körsångaren. Det blir väldigt jordnära. Det blir väldigt trovärdigt.
Det är inte The Boppers det här, alltså...
Så banne mig, även om vissa av låtarna känns tveksamma till en början så dras man in i musiken. Varesig man vill eller inte. 
Det är, trots allt, en kulturgärning som Richards, Was och Neville fått till.
Men jag kan inte låta bli att tänka på hur det varit om de skrivit ett par nya låtar också...
Liknande Artister: Sam Cook. Otis Redding. Marvin Gaye. The Four Tops. The Drifters. The Temptations.
 
Stefan Herdell
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0