En hype som inte riktigt når ända fram.

 
Parquet Courts
"Light Up Gold" (Whats your rapture)
PPP
 
Hyllade av brittiska NME. Då blir man lite nyfiken. Och visst. Stundtals är Parquet Courts lika viktiga 2013 som Buzzcocks var 1978. I "Yonder Is Closer To The Heart" och "Stoned And Starving" öser man ut 110 procent av det som går. Det är pop och punk. Det är rock n roll to the bone.
Men jag vacklar. Vad vill egentligen gruppen säga? Texterna lämnar mig rätt oberörd. Musikaliskt låter det lite väl krystat emellanåt. Visst, söker man så finner man lite Television, lite Jonathan Richman och tidiga R.E.M. Men mest låter det som ett garageband från någon skitig bakgatan i New York som försöker låta som Smashing Pumpkins. Men det är även paradoxalt nog även charmen med Parquet Courts. För mitt i det opolerade och robusta finns det talang. Det märks rätt väl.
Så jag är och förblir kluven.
Men man kan nog kamma hem priset för 2013 års roligaste omslag.
Liknande Artister: Modern Lovers. Television. The Strokes.
/Stefan

Kommentarer
Postat av: The Polarbear

NME har alltid varit bäst på att hylla band innan de breakar.
Slår det igenom så sågas de snabbt i fotknölenivå
Det här är helt ok, men både unga Buzzcocks och R.E.M. känns fortfarande vassare.
Och varför har man lindat in produktionen i en massa bomull?

2013-01-30 @ 20:35:12
Postat av: The Polarbear

... klar Wire känsla också.
Inte minst på grund av låtarna som klockar in under 1.30.

2013-01-30 @ 20:39:06
Postat av: Stefan

Ja, det är ju lite punkigt, uppkäftigt och kul. Men så säreget och speciellt vettifan om jag håller med NME om...

2013-01-30 @ 20:55:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0