Förbannat, vackert, unikt

Grande Roses
"Disease" (Noise-O-Lution)
PPPPP
Symtomen är solklara.
Men det är inte Grande Roses som är sjuka.
För en mer vital, förbannad, energifylld och vacker rockplatta på lika delar indielarm, postpunk och rockslammer blir oerhört svårt att hitta under 2013.
Istället är det de stora, klumpiga och cyniska skivbolagsjättarna som har drabbats av totalt storhetsvansinne när de inbillar sig att de exakt vet hur du, jag och alla andra vill ha vår musik förpackad.
Det är därför de utan minsta lilla förvarningen och med totalkorkade anledningar kickar band som Grande Roses för att de "inte passar in i säljbilden".
Men jättarna kommer aldrig att kunna kväsa gräsrötterna oavsett vilka övergrepp de tar till.
"Disease" är inget annat än en kraftfull och total revansch på döskallarna från ett fantastiskt band.
Live är sångaren Göran Messelt, gitarristerna Johan och Magnus Eklund, basisten Erik Berg och trummslagaren Emil Karlsson en furiös rak vänster mitt i nyllet i 180 knyck. Och man tar gärna  den räkningen hur många gånger som helst.
Kraften i "rosornas" budskap finns självklart även i vinylspåren, även om känslan inte blir lika fysisk.
Men samtidigt öppnar sig en bredare ljudbild från en kvintett som i det allmänt vitalt rådande musikaliska formel 1 racet ramar in helheten med en melodisk elegans.
Titelspåret, "Bullets", "Radio Heartbreak" är en helt klockren högenergisk inspark i deras energigivande depprock.
Med "Sold Out Our Time", "You´re Never Gonna Change", "As The Poison Is", "Love In Reign", "Yours" och "Sunken Ship" sänker man tempot en aning, men tapppar aldrig ett uns i musikalisk briljans.
Istället tillför man ytterligare en dimension till sin storhet.  
Den här gången bryr jag mig inte om att lista liknande artister för jag kommer faktiskt inte på några andra band som för tillfället låter som Grande Roses.
Andra personliga favoriter berör naturligtvis lika mycket.
Men med "Disease" förstärker G.R. sin position i min unika skara.
Björn Bostrand
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0