Vinylkällaren 66


999

“999” (United Artists/Albion) 1978

Den brittiska punkkvartetten bildades lördagen den 5 december 1976 och i början av maj firade de 35 år med ett gig på The Garage, Islington.

Amazing, skriver de själva på sin hemsida om de 35 åren i punkens tjänst och det är väl bara att erkänna att man inte hade en ANING om att de fortfarande existerade.

Men 1978, och fortfarande, är den självbetitlade debuten en adrenalinkick med sina hårt attackerande låtar och en påträngande och smånonchalanta och påflugna vokal attityd.

Här finns också ett gäng helvassa och klassiska punkstycken med en helt pricksäker mix av punk och new wave rock.

“Chicane Destination”, “Emergenzy”, “I'm Alive” och “Hit Me” berättar det mesta om vad genren egentligen handlade om.

Nick Cash, vocals & guitar, Guy Days, vocals & lead guitar, John Watson, bas, och Pablo Labritain, drums, lirade på debuten, och de tre förstnämnda var också med på 35 årsjubileumet.

Jag kan inte lista ut vilket ackord den bastanta vänsterhanden tar på baksidan av omgångens Hidden Treasure.

Men en sak är säker. Det handlar om ett album med jordnära rock och pop av de finaste slaget och ganska säkert väl förekommande i den över genomsnittet passionerade vinylcollectorn.

/Björn


Kommentarer
Postat av: tp

Emergency är en av mina absoluta 70-talafavoriter!

2012-05-17 @ 21:20:05
Postat av: The Polrbear

Verka var svårlöst det här. Ingen som kännersig hugad? Ska jag droppa svaret?

2012-05-18 @ 11:50:17
Postat av: cbj

Nej, vänta lite. Vi har haft väldigt få läsare under några dagar. Folk verkar mest läsa bloggen på jobbet så röda dagar och klämdagar är det inte många som är inne...

2012-05-18 @ 19:38:21
Postat av: Ove

HT.

Det är nog ingen skiva som finns i min samling. Vad jag kan förstå så är det en Telecaster man ser på bilden. Något får mig att tänka på Jeff Beck men även Rockpile och Alex Harvey. man nu är jag helt ute o svamlar.

2012-05-19 @ 18:02:36
Postat av: Anonym

Tiden är ute.

Grym öppning med "Middle Of The Road" och "Back On The Chaingang".

The Pretenders förstås och"Learning To Crawl".

2012-05-21 @ 21:36:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0