London Calling

 
Det här med idrott och musik...
Det verkar som att det måste finnas en motsättning.
Kan förstå att det för en kreatör kan tyckas vara onödigt med det här tävlingsmomentet. Att det inte spelar någon roll hur många medaljer som tas.
Men egentligen så är det tvärtom. Medaljer kan ju betraktas som ganska värdelösa. Men just tävlingsmomentet tror jag är livsviktigt. Även inom konst. Det måste finnas en friktion.
Nej, man kanske inte kan tävla inom konst, musik, litteratur...
Men trots allt, så behöver ju alla utövare en publik.
 
Kultur, konst, musik , litteratur är det inte alla som förstår. Eller ens vill förstå. För en del är kultur skådespelare som urinerar på scenen. För vissa är kultur Anders Zorn. För en del är kultur att tävla om vem som hoppas längst med skotern i uppvisningssyfte och för en del är kultur Den Svenska Björnstammen.
Men alla förstår att boll i mål är ett poäng. Eller hoppa högst vinner. Eller springa fortast.
Frågan är väl i vilken grad som det intresset finns hos den enskilde.
 
 
I popgenigänget så finns den ett par sportnördar.
Jag kan erkänna att jag är en av dem. Jag har förtvivlat svårt att missa en fotbollsmatch, NHL-mach eller friidrottsevenemang. Och OS tillhör livets höjdpunkterna. Det har det varit sen jag var liten.
Jag finner en avkoppling med att kolla på vattenpolo. Eller på en landhockeymatch mellan Tyskland och Nya Zeeland. Det enda som är över min gräns är hästdressyr. Men fälttävlan, det är på liv och död det...
Enormt kul.
 
 
Och jag tror att anledningen till att idrott faschinerar mig, är att för att kunna vara bäst så måste man även som idrottsutövare ha krativitet. Pele, Marta, Ingemar Stenmark, Messi, Wayne Gretsky, Sidney Crosby, Peter Forsberg... Eghentligen alla som varit eller är bäst har en stark kreativ sida. De som inte kan utnyttja den inom sin idrott, gör som Stenmark och hittar nya vägar för att träna. Kreativitet är livsviktigt. Och det är den gemensamma nämnaren mellan idrott och kultur.Stora idrottare, är också på sitt sätt stora artister. 
 
Och i går tjyvstartade OS med fotboll. Elden tänds i morgon. Magi.
 
Därför har jag också samlat ihop några favoritlåtar om London.
 
/Stefan

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0