Oj, är det tisdag? Då måste detta vara Malmö...

Vaknar upp i ett hotell med mer marmor per kvadratmeter än något annat hotell jag varit på. Det är visst tisdag i dag. Då måste detta vara Malmö. Det är en stad full av Problem...
/cbj

Så här skrev Mats Olsson i Expressen för snart 35 år sedan...
DU DÄÄÄR!!!” - vrålar Stefan Ahlqvist. Och svensk rock har fått Problem.
Problem är ett Malmöband som debuterar på bolaget LARM. Det är ett band med många utvecklingsmöjligheter. Jag har inte hört bättre svensk rock sen Namelosers på 60-talet. 
Svensk rock befinner sig i en annars sorglig situation. Progg-rocken har slutit sig i sitt skal.
Gamla uvar som Afzelius, Nationalteatern och Peps drar lasset. Inget nytt. Ingen ny ung publik. Motvind gav mig en kick en gång, men de har nu hamnat i en tradik teaterrockmusikalmusik. 
Skifs står på krogen. Pugh gör disco. Jerry Williams, ja Jerry är fin. Gör sin grej bra, men det är ju inget nytt. Kalle Pedal är utmärkt men inte heller ny.

Det bildas punkband med korta ilskna engelska namn men musiken är bara svaga kopior av Ramones och Pistolerna. Svensk rock har problem - Problem.
I EP:ns fyra låtar märks brister, men ännu mer märks deras känsla för musiken, deras fullständiga kontroll, deras fullständiga övertygelse. 

Stefan Ahlqvists röst spottar fram ilska och förakt (”DU DÄÄÄR!!!”) i ”Kroppsvisit” och musiken är lika rått ilsken och föraktande. Musik, sång och text hör ihop på ett för svenska förhållanden unikt sätt. 
Sen skiftar det till ”Jag vill inte ha”, som ett Stones 66 och given plats på Tio i topp. "Va har jag gjort” är våldsammare, attack på full kaliber gitarrdäng. ”Malmö sta” är en kärleksförklaring (?) till hemstan.

Man märker influenser från MC5, Stooges och Stones men mest är det Problem ändå. 
Jag spelar spelar till och med låtsasgitarr till den och det har jag inte gjort sedan Namelosers (mycket underskattade) ”Land of a 1000 dances” .
Problem-EP:n fås från LARM, Box 5100, 200 71 Malmö eller hippa skivaffärer och kostar 16 kronor.
Såvitt jag förstår tänker Phonogram göra en LP med Problem så småningom"(Tack till Punktjafs för hjälp att hitta texten)

Kommentarer
Postat av: The Polarbear

Underbara sådana, om man ser det ur en musikalisk vinkel.

Och det gör Popgeni nästa alltid.

2012-01-24 @ 09:02:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0