Så oerhört mycket bättre än fyra bugg och en Coca Cola

Uppfödd på en musikalisk kost av The Beatles, Bob Dylan, Donovan, Jimi Hendrix Don Mc Lean, Robert Johnson och allehanda graciös britpop och rock typ The La´s och Oasis så är 19-årige Jake Bugg en solklar jättetalang på popmusikens mittfält.
I mitten av oktober släpptes den utsökta självbetitlade debuten och Jake som har agerat uppvärmare till både Noel Gallagher och The Stone Roses samtidigt som Ian Brown, Damon Albarn och Jools Holland är några av kändisarna som sällat sig till fanskaran.
Jake gjorde sitt första liveframträdande för sin klasskamrater som 14-åring och sedan dess har han jobbat på debutplattan.
Men även om han är stöpt i den brittiska grabbrockformen, typ Oasis, Artic Monkeys och Miles Kane och har en en härlig sångröst som låter som en lillebror till Lee Mavers (The La´s), så berättar debuten tydligt att han har gjort sin hemläxa.
"Jag uppskattar och lyssnar mycket på klassisk folk, country och många av de gamla Mississippi delta bluesgubbarna. Jag försöker absorbera så många musikaliska influenser som möjligt till min musik, och lär mig fortfarande massor", har han sagt.
Och redan så fullfjädrad...
/Björn

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0