Vinylkällaren 64


Be Bop Deluxe

“Axe Victim” (Harvest) 1974

Kanske var det min plötsligt rivjärnsonda hals som fick mig att plocka fram den brittiska trions debutalbum på en klassisk och eftertraktade etikett hos samlarna.

Men jag har alltid tyckt att omslaget är ett av de snyggaste från 70-talet som jag har min samling.

Bill William Nelson har varit med tidigare i Vinylkällaren, då under bandpseudonymen Red Noise och med fullängdaren “Sound On Sound”.

Här är det som väntat hans röst och gitarr som talar i en mix av progressiv rock, protopunk, glamrock och new wave som bitvia famlar och letar efter sin rätta identitet.

Nelson gjorde mäktigare, pampigare och vassare artrock på uppföljare som “Futurama", “Sunburst Finish”, “Drastic Plastic” och “Modern Music”.

Men grunden till det gigantiska soundet murades här och visst borde “Love Is Swift Arrows”, “Night Creatures” och “Rocket Cathedrals” ha platsat på någon av de best off samlingar som finns med Be Bop Deluxe.

64:an H.T. må har en lite intetsägande baksida men är annars ett grandiost och underbart varmt album.

Att gruppen har rötterna i County Durman, England, är enda ledtråden jag bjussar på.

God speed the plough...

/Björn


Kommentarer
Postat av: Ove

Jag gissar Prefab Sprout, Swoon

Ingen skiva jag har eller hört men jag gissar vilt.

2012-04-27 @ 11:11:10
Postat av: ove

Förlåt ... skivan heter nog Steve MqQueen

2012-04-27 @ 11:34:48
Postat av: The Polarbear

Välkommen till vinyltrusten, Ove! Domaren säger att Steve är rätta svaret.

Och du kan ju alltid bekanta dig med den pärlan på Spotify.

2012-04-28 @ 07:59:09
Postat av: ove

Tackar!

Ja jag ska kolla upp detta.

2012-04-28 @ 17:00:24
Postat av: Ove

Nu har jag lyssnat.

Tyvärr är mitt svar: detta skulle kunna vara ganska cool men det är så 80-tal i soundet och det klarar jag inte.

2012-04-28 @ 21:07:38
Postat av: The Polarbear

Så talar en Stones fanatiker.

2012-04-28 @ 22:06:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0