Your carefully designed topless swimsuit...

Det är sommar. Varje sommar söker jag mig till Peter Sarstedt. "Where Do You Go To ?( My Lovely)" har varit med mig sedan jag var tio år och jag har inte ledsnat än.
Indienfödde Peter själv blir 68 år i december och har inte haft en hit sedan 1969. Hans bröder var också musiker och mest känd är väl storebror som kallade sig Eden Kane och även Robin Sarstedt hade någon hit..
Men har man gjort en låt som "Where Do You Go To..." så bör man hyllas. 1969 fick låten The Ivor Novelly Award i England tillsammans med en låt vid namn "Space Oddity". Texten lär handla om en flicka Peter blev kär i 1965 i Wien, en flicka som sedan dog i en hotellbrand. Låten skrevs för övrigt i Köpenhamn.
 Nå här kommer låten som 1969 tillbringade fyra veckor i topp på den brittiska topplistan:

På Wikipedia har man listat några av de namn och saker som nämns för er hjälp:
  • Zizi Jeanmaire: French ballerina
  • Pierre Balmain: French designer of elegant fashions
  • Boulevard Saint-Michel: street in the Latin Quarter famous for bookshops
  • The Rolling Stones: popular English rock and roll band
  • Sacha Distel: French singer
  • Sorbonne: University of Paris
  • Picasso: Spanish pioneer of modern art
  • Juan-les-Pins: fashionable beach resort on the French Riviera
  • Saint Moritz: fashionable ski resort in the Swiss Alps
  • Napoleon brandy: especially fine aged brandy
  • Aga Khan: World-travelling Islamic leader and racehorse owner
  • 1997 spelade Peter Sarstedt in en uppföljare där han berättar om vad som hände med Marie-Claire. Så varsågoda här är "The Last Of The Breed":



    /cbj

    Kommentarer

    Kommentera inlägget här:

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar:

    Trackback
    RSS 2.0