Vinylkällaren 16


Styx

”Crystal Ball” (AM) 1976

”The Grand Illusion” (AM) 1977

”Pieces Of Eight” (AM) 1978

Vi pratade även skelett i skivsamlingarna under helgens Camp Popgeni.

För min del har det hittills mest handlat om kära plastbitar i den här kategorin. Men ni ska veta att det finns album som jag ibland undrar hur det egentligen gick till när de hamnade där.

Amerikanska progrockarna Styx är 2011 ett av de banden.

Tobbe listade en livekonsert med gruppen som ett av sina största konsertmisstag och själv fick jag krypa till korset och erkänna att jag har nummer sex, sju och åtta av Chicago femmans studioverk i min vinylsamling.

Upp på skivtallriken igen så är ingen av dem aldrig ens i närheten av de där känslorna som vinylplattor från förr ska framkalla för att ha något existensberättigande i en personligt färgad och efter egen smak stylad vinylkällare.

Men jag erinrar mig att jag under en period spelade a-sidan av ”Crystal Ball” en hel del.

Och visst finns det stunder när det funkar, men i det långa racet så pallar jag bara inte för deras bombastiska sound.

Var inköpet av de övriga två bara en fumlig kedjereaktion? Eller ett utlopp för den musikalisk desperation som faktiskt präglade åren i mitten av 70-talet, innan punken och new waven kom och spolade rent?

Men det finns säkert de som fortfarande tycker att Styx var och är det stora vita hoppet inom genren.

Och kanske är det jag som är ute och cyklar eftersom Allmusic.com belönade trippeln med en 3,5:a och två fyror på sin femgradiga skala.

Nästa gång det blir en lokal skivmässa så är jag efter det här återseende med Styx tämligen säker på att samtliga album kommer att vara till salu.

Någon som är sugen redan nu?

Ge mig ett bud bara!

/Björn


Kommentarer
Postat av: Hans Schönning

Gott att läsa att du inte är helt fläckfri...

2011-01-18 @ 19:05:41
Postat av: Björn Bostrand

Det finns fler fläckar...

2011-01-27 @ 09:04:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0